Afkeur op achterwielophanging, wat te doen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blauwtje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma okt 04, 2004 9:22 pm
Locatie: Utrecht

Afkeur op achterwielophanging, wat te doen

Bericht: # 96111Bericht Blauwtje »

Afgelopen vrijdag moest mijn 4tje weer eens naar de jaarlijkse keuring. Al snel kreeg ik op die dag een verontrustend telefoontje van "mijn mannetje". Of ik niet iets gemerkt had aan de wegligging. Ja, dat had ik wel maar dat weet ik aan het stormachtige weer van van de laatste tijd, de zon schuinachter 's ochtends op weg naar mijn werk en al dat werk aan de A2 wat op dit moment uitgevoerd wordt tussen Utrecht en Amsterdam, het werkterrein van mijn 4tje. Goed, ze lag inderdaad de laatste tijd als een dweil op de weg maar ik had er, zo vond ik, niet zoveel last van.
De ophanging rechtsachter bleek totaal verrot te zijn en ook linksachter was niet helemaal jofel meer. Oh ja, en ook aan de voorbalk moest het een en ander gebeuren. Al met al een flinke rekening.

Daar moest ik over denken.

Mijn conclusie (na het uitvoerig zoeken van kandidaatnieuweauto's op Marktplaats en aanverwante sites -nauwelijks leuke auto's gezien-), de 4 moest nu maar eens de deur uit en voor het dagelijks vervoer moest er iets betrouwbaarder komen. Maar hoezo betrouwbaarder, de 4 heeft me in al die tijd (50.000km in ongeveer 6 jaar) maar een keer laten staan met een kapotte koppakking.
Het zou in elk geval een stuk suffer worden, die "nieuwe" auto. Een peugeot 405, of een R19 o.i.d. Geen opgestoken duimen meer op de snelweg en omkijkende mensen uit grote mercedessen ("oh, wat leuk, daar rijdt ons eerste autootje") Zelfs mensen op mijn werk waren "kapot" van de mededeling dat het voor de 4 einde oefening zou zijn.

Ik belde vandaag dus maar weer eens met mijn mannetje, met lood in de schoenen, dat ik toch maar op zoek ging naar een andere auto en of de 4 tijdelijk even bij hem zou mogen staan.
Daar was hij het dus helemaal niet mee eens. Ik hoefde toch alleen maar op zoek te gaan naar "stukken" die er vroeger zouden bestaan die hij in de achterbalk(?) zou kunnen lassen waar de ophanging weer aan gemonteerd zou kunnen worden. Zelfs de keurmeester had gezegd dat de 4 er verder prima uitzag, had al heel lang niet meer zo'n mooie 4 gezien, op genoemde plekken na. Tja, wat moet je dan. Zo'n mooie 4 op zo'n klein probleem wegdoen voor een nieuwe oude auto.

En na dit lange verhaal dus aan jullie de vraag, weet iemand waar mijn mannetje het over heeft met die stukken en zo ja, waar kan ik die kopen??? Zodat ik nog een paar jaar met veel plezier met het 4tje rond kan tuffen.
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 96112Bericht GijSsie »

Lecar heeft volgens mij inzetstukken en bij harry en wind liggen originele stukken maar dat is alleen de bovenste "laag" van de 2 platen die daar over elkaar heen zitten.

Om de wagen zo origineel mogelijk te houden zou ik zelf de balk helemaal opensnijden en de verstevigingen die erin zitten schoonmaken om er vervolgens een nieuwe plaat overheen te lassen en dan zoals het er origineel op zit nog zo'n stukje plaat van harry of wind overheen....

Andere manier is makkelijker uit te voeren en daarom goedkoper, inzetstuk bij lecar halen....

Sterkte!
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 699
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 96113Bericht otogazzi »

En daar gaan we weer............ :lol: :lol: :lol:

http://www.otogazzi.com/achterbrug/achterbrug.html

Persoonlijk zou ik na gewoon de inzet stukken nemen. en niet eerst repareren en dan daana weer een overzet plaat erop omdat dat dan toevallig orgineel is.... Nadeel hiervan is dat het weer plaat op plaat is waar vocht tussen gaat zitten en weer gaat rotten. met zo'n inzet stuk heb je daar geen last meer van.
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

dweilen

Bericht: # 96114Bericht RVIER »

als hij over de weg dweilde is toch minstens een swingarmbevestiging (de buitenste balk) rot.

Ottogazi beschrijft de reparatie van de binnen balken. Als die rot zijn dweilt hij niet.

Die buitenste reparatiestukken zijn te koop bij het magazijn (ik zag ze in ieder geval op de foto)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 699
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 96115Bericht otogazzi »

Daar heb ik inderdaad ook even aan gedacht. maar dacht laat ik m'n eigen reperatie maar weer eens promoten.... :lol: :lol:

De buiten delen waaraan de silent blocks aan bevestigd zijn zijn inderdaad op voorraad in het magazijn kosten € 60,00 per stuk.

zie : http://www.r4club.nl/fotoalbum/showimg. ... C09397.JPG
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Gebruikersavatar
Blauwtje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma okt 04, 2004 9:22 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 96123Bericht Blauwtje »

Kijk, daar hebben we wat aan. Ik ga eens overleggen met de monteur wat wijsheid is. Bedankt voor de info tot dusver.
dieterv
Berichten: 61
Lid geworden op: zo nov 25, 2007 9:51 pm
Locatie: Roeselare (Belgie)

zwingarmbevestiging

Bericht: # 96128Bericht dieterv »

Hallo,

Ik heb een r4 met hetzelfde probleem aan 1 kant, je merkt er alleen nog niets van als je ermee rijdt.
Ik vraag me alleen af of dit een lastige klus is het verroeste deel te verwijderen en het nieuwe stuk erin te steken.
Kan dit met de auto op de brug? Kruipen hier veel werkuren in?

Groeten,
Dieter
beige R4 GTL 1984 toit ouvrant
beige R4 F6 combi 1984
Paul/
Berichten: 112
Lid geworden op: za apr 08, 2006 12:58 pm
Locatie: omgeving utrecht

Bericht: # 96141Bericht Paul/ »

hallo, ik heb deze klus net aan beide kanten gedaan. De eerste keer doe je over 1 kant ongeveer 3 en een halve werkdag. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik al het plaatwerk zelf op gebogen en op maat gemaakt heb. Ik heb hiervoor 2 platen van 2 mm op elkaar gepuntlast en daarna rondomafgelast. op deze manier komt er ook geen vocht meer tussen. Ook heb ik gegalvaniseerde plaat gebruikt. Bij het lassen heb wel een lasademmasker gebruikt. Als ik dit niet gebruikte kreeg ik keelpijn.
Met kant en klare onderdelen kan het wel een stuk sneller. Ik heb dit alles gewoon op bokjes gedaan aangezien ik geen brug heb. Lassen op je rug liggend is best te doen maar de auto op zn zij leggen is waarschijnlijk handiger. Het terugplaatsen van de as is redelijk veel werk maar met behulp van genoeg krikjes en steuntjes is het me in 2 uur in mn eentje gelukt. handremkabels heb ik niet losgemaakt maar de achteras gewoon onder de auto laten liggen.
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 96148Bericht R4F6GTX Automaat »

Goe gedoan jungske
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie