accu vraagje
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
accu vraagje
Ik heb een (lege) accu die tijdens transport is omgekieperd en daarbij wat accu-vocht heeft gelekt. Ik heb alles met veel water netjes schoongemaakt, maar nu zit ik met een accu met te weinig vloeistof. Sommige cellen zijn nog redelijk vol, in andere cellen staat 't niveau ca 4 cm lager.
"Normaal" kun je een accu bijvullen met demiwater, maar dan vul je water aan dat eerder verdampt is en zit er nog evenveel zuur in. Nu is er ook zuur uitgelekt. Kan ik nu ook gewoon het niveau aanvullen? En dan weer opladen met druppellader? Of moet er extra zuur bij?
Meestal werkt 't motto: "gewoon doen, we zien wel waar 't schip strandt", maar de combinatie zuur+elektriciteit+mogelijke vorming van waterstof is niet zo'n plezierig idee op zolder. Wat denken jullie?
Ate
"Normaal" kun je een accu bijvullen met demiwater, maar dan vul je water aan dat eerder verdampt is en zit er nog evenveel zuur in. Nu is er ook zuur uitgelekt. Kan ik nu ook gewoon het niveau aanvullen? En dan weer opladen met druppellader? Of moet er extra zuur bij?
Meestal werkt 't motto: "gewoon doen, we zien wel waar 't schip strandt", maar de combinatie zuur+elektriciteit+mogelijke vorming van waterstof is niet zo'n plezierig idee op zolder. Wat denken jullie?
Ate
- Hanz
- Berichten: 3215
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: accu vraagje
Druppellader? Ik zou die plens demiwater er gewoon in 1 keer bijkieperena-t-1 schreef:Kan ik nu ook gewoon het niveau aanvullen? En dan weer opladen met druppellader?

-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
ik zou eens vragen bij de autospeciaalzaak (MET verstand van accu`s)
zelf zou ik er demi-water bijgiete en dan opladen met druppellader
zelf zou ik er demi-water bijgiete en dan opladen met druppellader
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: accu vraagje
Hanz schreef:Druppellader? Ik zou die plens demiwater er gewoon in 1 keer bijkieperena-t-1 schreef:Kan ik nu ook gewoon het niveau aanvullen? En dan weer opladen met druppellader?


Savane 1993 =D
Re: accu vraagje
Dank voor de reacties. Ik ga zo even langs de Brezan (met verstand van accu's?)
En ja... sommige zinnetjes waren dubbelzinnig:

En ja... sommige zinnetjes waren dubbelzinnig:
Hij was toch al leeg??a-t-1 schreef:een (lege) accu die .. accu-vocht heeft gelekt.


De Brezan heeft "een beetje" (= erg weinig?) verstand van accu's. Hij raadde aan de accu bij te vullen met demiwater. Dus dat gaan we vanavond eens proberen.
Maar Wikipediabiedt weer eens de uitkomst:
In een geladen accu bestaat de ene elektrode uit lood (Pb) en de andere uit loodoxide (PbO2), in het elektrolyt zwemt het zwavelzuur/accuzuur.
Als de accu ontlaad, vormt zich op beide elektroden loodsulfaat (PbSO4). In een lege (=ontladen) accu zit alle sulfaat (zwavelzuur) aan de elektroden geplakt en is het elektrolyt enkel maar water. Dus uit mijn "lege" accu liep (voornamelijk) water, en nauwelijks accuzuur. (Al heb ik wel mooie witte vlekjes op de vloer achtergelaten met druppeltjes "water")
Bijvullen met demiwater zou dus moeten werken, had de Brezan toch gelijk?!?
Maar Wikipediabiedt weer eens de uitkomst:
In een geladen accu bestaat de ene elektrode uit lood (Pb) en de andere uit loodoxide (PbO2), in het elektrolyt zwemt het zwavelzuur/accuzuur.
Als de accu ontlaad, vormt zich op beide elektroden loodsulfaat (PbSO4). In een lege (=ontladen) accu zit alle sulfaat (zwavelzuur) aan de elektroden geplakt en is het elektrolyt enkel maar water. Dus uit mijn "lege" accu liep (voornamelijk) water, en nauwelijks accuzuur. (Al heb ik wel mooie witte vlekjes op de vloer achtergelaten met druppeltjes "water")
Bijvullen met demiwater zou dus moeten werken, had de Brezan toch gelijk?!?
enkel water?
volgens mij is het niet zo simpel dat er allleen maar water in de lege(=ontladen) accu zit.
Er bestaan zuurwegers waarmee je de soorelijke massa van de accuvloeistof bepaald. Als die te laag is moet er zuur bij.
Ik denk als je inderdaad gewoon demi water toevoegd en gewoon met de lader de zaak oplaad (of direct in de auto en aanduwen) je daarna vanzelf merkt of de kapaciteit nog een beetje oke is. Als de kapaciteit na volledige lading, sterk is teruggevallen moet je toch naar een accuboer (bv een die ook heftrucks verkoopt) en het zuur laten wegen.
vr gr Fons
Er bestaan zuurwegers waarmee je de soorelijke massa van de accuvloeistof bepaald. Als die te laag is moet er zuur bij.
Ik denk als je inderdaad gewoon demi water toevoegd en gewoon met de lader de zaak oplaad (of direct in de auto en aanduwen) je daarna vanzelf merkt of de kapaciteit nog een beetje oke is. Als de kapaciteit na volledige lading, sterk is teruggevallen moet je toch naar een accuboer (bv een die ook heftrucks verkoopt) en het zuur laten wegen.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
helaas, 't was inderdaad niet zo simpel als demiwater bijvullen en laden maar. 't eerste (bijvullen) ging prima, maar 't laden wil niet. de Ampere meter op de oplader blijft op 0 staan, en met een multimeter gemeten kwam de laadstroom tot 200 mA. Dus op een of andere manier geleid de accu geen stroom meer.
Nog wat googlen later, denk ik dat de accu is "gesulfatiseerd". De sulfaat die neerslaat op de elektroden kan gaan kristalliseren en geleid dan geen stroom meer. (Daarom is 't ook erg slecht om een auto-accu leeg te laten lopen (ontladen). )
Er zijn elektronische apparaatjes voor, die korte hoge pulsjes door de accu sturen waardoor de kristallen worden afgebroken (google: desulfator) en zelfbouwkitjes op eBay, maar die schijnen vooral preventief te werken en hooguit wat zwakkere accu's weer te revitaliseren. De accu die ik heb staan is dood. Tijd voor een nieuwe...
Nog wat googlen later, denk ik dat de accu is "gesulfatiseerd". De sulfaat die neerslaat op de elektroden kan gaan kristalliseren en geleid dan geen stroom meer. (Daarom is 't ook erg slecht om een auto-accu leeg te laten lopen (ontladen). )
Er zijn elektronische apparaatjes voor, die korte hoge pulsjes door de accu sturen waardoor de kristallen worden afgebroken (google: desulfator) en zelfbouwkitjes op eBay, maar die schijnen vooral preventief te werken en hooguit wat zwakkere accu's weer te revitaliseren. De accu die ik heb staan is dood. Tijd voor een nieuwe...
accu
ik heb het nog even nagezocht wat het soortgelijk gewicht bij de verschillende laadtoestanden is
geladen s.g 1.285
halfgeladen s.g 1,23
ontladen s.g 1.14
Ook bij een ontladen accu is het soortelijk gewicht dus nog 14% hoger dan water!
Ik zou hem ik de auto zetten en een stuk gaan rijden, werkt veel beter dan een lader!
Als hij vervolgens geen spanning vasthoud, zuur laten wegen of vervangen. Voor 50 euro heb je een nieuwe.
vr gr Fons
geladen s.g 1.285
halfgeladen s.g 1,23
ontladen s.g 1.14
Ook bij een ontladen accu is het soortelijk gewicht dus nog 14% hoger dan water!
Ik zou hem ik de auto zetten en een stuk gaan rijden, werkt veel beter dan een lader!
Als hij vervolgens geen spanning vasthoud, zuur laten wegen of vervangen. Voor 50 euro heb je een nieuwe.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)