carterontluchtingsfilter

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

ronny

carterontluchtingsfilter

Bericht: # 95874Bericht ronny »

hallo allemaal, daar ik een sterk vervuilt blokje heb in m'n R4 dacht ik ik ga eens kijken of d'r nix aan te doen is en jawel... gevonden. allereerstbleek de vernauwing in het slangetje verstopt en is dat de hoofdoorzaak geweest van alle snot in m'n blok, maar hoe komt nu die snot eruit zonder alles in de verbrandingskamer te moeten persen om te verbranden. na wat googlen de oplossing gevonden :een pcv-enhancer, staat voor positive crankshaft ventilation enhancer (carterontluchtingsversterker dus)
een beschrijving heb ik ook gevonden hoe je z'n ding goedkoop zelf kan maken en het werkt nog ook, alleen heb ik 'm te klein (grootte koffiekopje) gemaakt door al die engelse maten was ik het spoor blijkbaar bijster en na 20 km rijden zat ie bijna vol.
je hebt er voor nodig: een filterhuis van een vochtvanger die ze verkopen bij compressorwinkels met 2 flinke aansluitingen die overeen komen met de diameter van de carterontluchtingsslang, slangnippels ,slangeklemmen,een stuk of 20 stalen of glazenkogels/knikkers en hittebestendige vacuumslang (halve meter)

de knikkers gaan in het filterhuis rond/onder het filtertje dat er al in zit, de slang snij je in 2 stukken en monteer je met de nippels aan het filterhuis, dan sluit je de ingang van het filter op de carterontluchting op je kleppendeksel aan en de uitgang van je filter op het inlaatspruitstuk,net onder de carburateur (het filter komt dus in de plaats van het dikke s-vormige slangetje dat tussen je kleppendeksel en je inlaatspruitstuk zit), de stroomrichting staat op het filterhuis en de 'flow'loopt van kleppendeksel naar inlaatspruitstuk. vervolgens kun je het filterhuis aan je schutbord hangen en wel zó dat er geen zakkers in je slangen zitten waar vocht en smurrie zich kunnen verzamelen. zorg wel dat alles ná montage luchtdicht is anders heb je een vacuumlek. thats it
als je motor warm word moet je condens zien in het filterhuis, dan werk ie

in het begin raden ze 3 maal per week je filter schoon te maken, bij mij dus al na 20 km. MAAR het werkt dus wel...en het is beter voor je verbranding om niet alle snot en condens uit je carter met je benzine te verbranden en dat is dan weer goed voor het milieu ...en ze claimen dat je motorblok,motorolie en bougies langer mee gaan maar dat kan ik voorlopig nog niet bevestigen en dat je brandstof bespaard en meer vermogen hebt tja het zijn amerikanen die dat bedacht hebben

groeten, ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
R4F6GTX Automaat

Re: carterontluchtingsfilter

Bericht: # 95875Bericht R4F6GTX Automaat »

ronny schreef:....

in het begin raden ze 3 maal per week je filter schoon te maken, bij mij dus al na 20 km. MAAR het werkt dus wel...en het is beter voor je verbranding om niet alle snot en condens uit je carter met je benzine te verbranden en dat is dan weer goed voor het milieu ...en ze claimen dat je motorblok,motorolie en bougies langer mee gaan maar dat kan ik voorlopig nog niet bevestigen en dat je brandstof bespaard en meer vermogen hebt tja het zijn amerikanen die dat bedacht hebben

groeten, ronny
Waar laat je die rommel die uit het filter komt? Komt dat via je vuilnisbak later in het milieu of sla je dat op, hergebruik je het of wat is het? Beetje tegenstrijdig...

Racewagens hebben waterinjectie, aan de vulling van de cilinderruimte wordt water toegevoegd om zo een hogere compressie te krijgen. Dus dat beetje condens is nog niet zo verkeerd... snot is water en olie vermengd. benzine smeert niet, olie wel, dat beetje tegen de cylinderwanden is ook niet slecht.
Niet dat ik jouw uitgevogel wil afkraken maar ik laat het fijn zitten hoe het op de originele manier zit. Als je je een beetje verdiept in de tegenwoordige milieukwesties heb je al heel gauw door dat dit puur een ding is van de politiek om de autobezitter nóg meer uit te melken en dus geld binnen te halen en dat het met het milieu eigenlijk best wel meevalt.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
ronny

Bericht: # 95877Bericht ronny »

:-? tja goeie vraag , ik weet het ook niet
d'r zitten onverbrande benzine in en die witte snot (sludge)die ik overal in m'n blokje tegenkom, water, carbon dioxide (geen idee wat dat is) en het schijnt zuur te zijn, al met al niet iets wat je door verbranding in je motorblok wil lozen maar wel gebeurt maar wat ik met de troep moet weet ik ook nog niet........suggesties????

mvg,ronny
brecht
Contacteer:

Bericht: # 95878Bericht brecht »

ronny schreef: carbon dioxide (geen idee wat dat is)
carbon dioxide of in een modewoord: CO2
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 95879Bericht R4F6GTX Automaat »

Die witte snot duidt op een kapotte koppakking of dat je alleen maar korte stukjes rijdt waardoor je motor niet echt op temperatuur komt.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER

carterventilatie

Bericht: # 95881Bericht RVIER »

@ronny,

beetje viezigheid in het carter/cilinderkop is helemaal niet erg. Als je hars/vernisachtige afzettingen krijgt is dat minder maar met een moderne olie hoef je nergens bang voor te zijn.

Als het gaatje (restrictor) in de slang van de klepdeksel naar de carburatuer open is komt alles goed (vooropgesteld dat de motor in een redlijke conditie is).

Evenuele zuren uit het doorblaasgas (langs de zuigerwand) worden in de olie opgenomen en doen geen kwaad meer.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
ronny

Bericht: # 95887Bericht ronny »

tja die snot is van de korte stukjes rijden naar m'n werk, das 12 km en 12 terug als dan ook nog die ontluchting dicht zit is het niet verwonderlijk natuurlijk dat ik iedere keer bij het kleppen stellen het idee kreeg dat het weer een beetje meer was, als het dan nu iedere keer een beetje minder word ben ik een tevreden mens :wink:
als dat filter daar kostenloos een steentje aan bijdraagt is dat toch weer mooi meegenomen.
de drek uit het filter dacht ik maar bij de afgewerkte olie te doen (?)
Willem de Zwijger

Bericht: # 95898Bericht Willem de Zwijger »

Ronny, ik heb ook eens aan snotbestrijding op mijn F6 (1400 blok) edaan middels een jampotje in de slang, maar ik geloof er niet meer in. Bij mij treedt het alleen op in de winter, het heeft naar mijn idee te maken met te lage temperatuur van het blok, waardoor de waterdamp (die bij de verbranding vrijkomt) condenseert in de olie. Ik heb nu een flap voor de gril zitten om de temp wat omhoog te krijgen, en dat ziet er al beter uit. Ik heb het originele luchtfilter er niet op zitten, ik heb het gevoel dat dat ook invloed heeft.

Heb jij trouwens de luchtinlaatslang aangesloten op zo'n winterstand pijpje dat op de uitlaat geklemd zit ? Dit heb ik bij mijn GTL, geen grilflap en geen snot.

Je moet trouwens wel die restrictie in de slang tussen carterventilatie en spruitstuk laten zitten, anders zuig je veel te hard aan het carter.
ronny

Bericht: # 95900Bericht ronny »

hoi willem, heb mun r4-tje helemaal op winterstand, lap voor de radiator (dat kartonnen standaardding wat ze ook wel 'snotlap' noemen maar of dat ding zo heet om de snot in je blok te voorkomen weet ik niet,zou zo maar kunnen) en het orginele luchtfilter op de winterstand

de restrictie zit niet in de dikke slang tussen je kleppendeksel en je inlaatspruitstuk, en dat is waar ik dat filter tussen heb gezet, de hoeveelheid snot daar in valt trouwens wel mee, gister ging ik 'm schoonmaken omdat ik dacht dat ie vol zat maar het zat allemaal tegen de buitenkant van het filterglas/plastic (waar het condenseeert ?),in het midden zat er niets, de stalen kogeltjes waren een beetje vettig, dat was het wel, valt het toch nog mee.
of ie er ook beter van gaat lopen weet ik nog niet eigenlijk zou het wel interressant zijn om 'm aan zo'n uitlaatgasanalyseapparaat te hangen en te kijken welke veranderingen schelen in vervuiling. ben nu bezig met een waterstofcelletje om met de benzine een hoeveelheid(-je ) H2 erin te mengen, dat idee vond ik ook op www.water4gas.com
groet
Willem de Zwijger

Bericht: # 96015Bericht Willem de Zwijger »

En moet je vaak koelvloeistof bijvullen (evt lekke koppaking)?
RVIER

Bericht: # 96040Bericht RVIER »

@ ronny
ben nu bezig met een waterstofcelletje om met de benzine een hoeveelheid(-je ) H2 erin te mengen, dat idee vond ik ook op www.water4gas.com
Wat denk je er zelf van?

Een kennis van een kennis van me, die zijn broer heeft op zijn Renault 4 achter grotere wielen (17-inch velgmaat) gemonteerd, omdat de auto dan altijd berg af rijdt. Hij rijdt nu een stuk zuiniger.

vr gr Fons
Rudolf2

Bericht: # 96051Bericht Rudolf2 »

Mijn ex-werkgever was hier ook mee bezig om door wat waterstof mee te verbranden de uitlaatgassen van zijn (oude) vrachtwagens (ok, minder oud dan van sommige forumleden :) )wat hoger in de euro-normen te tillen. Een of andere Canadees kwam langs met de apparaten en hielp ook bij de inbouw.
Het scheen wel te werken, maar toen ik wegging waren ze nog niet dolgelukkig met het behaalde resultaat.
Dat de motor ook wat waterstof verbrandt zal allicht ook iets in het brandstofverbruik schelen; hoeveel weet ik dus niet.
En ik wil nog even benadrukken dat het in dit geval om dieselmotoren ging.

Rudolf
ronny

Bericht: # 96063Bericht ronny »

het schijnt (?) niet veel uit te maken of het nou diesel of benzine is, met een beetje H2O word het verbruik een stukje minder en met de huidige benzineprijzen zijn alle beetjes welkom, als het dan ook nog een beetje schoner word is dat ook welkom, en als het werkt is het iets om blij van te worden.

de eerste resultaten van het carterontluchtingsfilter: het werkt, genoeg blubber blijft er in hangen, maar het filter was dus te klein (koffiekopje) en de slangetjes te dun (10 mm) en toen werd olie uit het blok geperst langs het distributiedeksel, er werd dus teveel druk opgebouwd in het blok, ben nu bezig met een groter filter en dikkere slangen en bedacht dat ik de werking kan controleren door de olievuldop open te draaien als het blok loopt, blaast ie dan is het dus te klein/nauw/what-ever. vooralsnog dus olie gelekt in omgeving Arnhem, lekker bezig dus op milieugebied :oops: maar als het allemaal werkt kan ik natuurlijk wel meer auto's ervan voorzien :wink:

groeten,ronny
RVIER

H2

Bericht: # 96064Bericht RVIER »

Citaat:
ben nu bezig met een waterstofcelletje om met de benzine een hoeveelheid(-je ) H2 erin te mengen, dat idee vond ik ook op www.water4gas.com

Wat denk je er zelf van?

Een kennis van een kennis van me, die zijn broer heeft op zijn Renault 4 achter grotere wielen (17-inch velgmaat) gemonteerd, omdat de auto dan altijd berg af rijdt. Hij rijdt nu een stuk zuiniger.
Ik reageerde met name op het verhaal op de website van www.water4gas.com. Via electrolyse waterstof maken kost een hoop energie. De jampot op de foto (op de site) kan natuurlijk nooit een behoorlijke hoeveelheid waterstof vrijmaken. (de energie daarvoor moet van de accu komen). Dit lijkt een beetje op duwen tegen het stuur van je auto om harder te gaan.

Dat bijmengen van gas werkt is bekend, zeker bij dieselmotoren. Je kunt zoveel gas (bv LPG of NLG) bijmengen dat het mengsel bij het einde van de compressieslag nog niet niet ontbrand. Daarna ontsteken met de inspuiting van diesel.

Een meer voor de handliggende manier van besparen is bijmengen van (technische) alcohol. In de toekomst zal in nederland 5-10% alcohol aan de benzine worden toegevoegd
Ik heb het zelf al geprobeerd met 10% spiritus bijmengen (0,87 euro/liter) de R4 loopt er goed op. Het is alleen de vraag of de verbrandingswaarde van spiritus hoog genoeg is om enig voordeel te hebben.

vr gr Fons
ronny

Bericht: # 96096Bericht ronny »

hoi fons,
Via electrolyse waterstof maken kost een hoop energie.
ja dat klopt, vandaar dat waterstof meestal gezien word als energiedrager en niet als brandstof, het jampotje op die foto (1 liter) verbruikt echter maar een kleine 10 ampere ( het vermogen van een hedendaagse radio/cd-speler en dat kan je dynamo dus makkelijk aan) dat de hoeveelheid geproduceerde waterstof klein is, is hier niet zo'n punt want het gaat er niet om voor 100 % op waterstof te rijden. door het beetje waterstof via het vacuum van je inspuitstuk bij je benzine te mengen verhoog je de brandbaarheid en de brandduur van het mengsel (waterstof ontbrand eerder dan de benzine en die 2 helpen dus elkaar, de timing van je ontsteking word dus ook verlaat richting BDP) daardoor gaat je motor rustiger open en word er minder energie in warmte omgezet en heb je geen verlies van vermogen,bijkomend voordeel is dat je verbranding schoner word en daar is het water4gas om te doen (it's all about the money) in amerika krijg je vette subsidie als je je auto milieuvriendelijker maakt.

ik ben aan het experimenteren gegaan omdat ze milieuonvriendelijke auto's in de toekomst ook zwaarder willen gaan belasten(parkeertarieven,kilometerheffing e.d.) als het dus bewijsbaar schoner kan met een r4 spaar je dus daar ook geld uit :wink:
Plaats reactie