Operatie achterbalk
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Operatie achterbalk
Dalijk weer effe een R4 op z'n kant leggen om een achterbalkoperatie uit te voeren. Savane's rotten dus ook... meteen maar de tjap warm maken en erin spuiten.
Helaas heb ik geen werkende fotocamera bij de hand of m'n telefoon moet plaatjes kunnen maken
Helaas heb ik geen werkende fotocamera bij de hand of m'n telefoon moet plaatjes kunnen maken
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Nou, de rottigheid zit gelukkig niet onder de asbevestiging maar iets meer naar achter dus de as laat ik zitten. Wel heb ik ondekt dat de kriksteun rechtsvoor ook weg is (inmiddels ook al weer vernieuwd) dus hij zal dalijk ook nog de andere kant op moeten want dan zal daar ook wel rottigheid zitten.
Het op zijn kant leggen doe ik alleen. Nou ja, met een kettingtakeltje als hulpje.
Hij komt op de linkerkant te liggen dus dan eerst de linker wielen los en plat op de grond, een dik matje erin waar de remschijf/trommel op komt te rusten als ie op zijn kant ligt. Ook aan de linkerkant aan beide assen een staalkabel bevestigen die in het midden aan de haak van de takel komt (aan de rechterkant). Dan simpel de takel omhoog tot ie op ongeveer 45 graden hangt, dan aan de andere kant een slap reservewiel rechtop zetten en de R4 omtrekken en zo neerleggen dat ie met de dakgoot op die band ligt. Dat ligt lekker stevig dus dat gaat prima zo. Hij ligt nu linksom dus ik hoef er geen vloeistof uit te laten. Als ie rechtsom gaat moet de benzinetank leeg.
Simpel en toch eenvoudig!
Het op zijn kant leggen doe ik alleen. Nou ja, met een kettingtakeltje als hulpje.
Hij komt op de linkerkant te liggen dus dan eerst de linker wielen los en plat op de grond, een dik matje erin waar de remschijf/trommel op komt te rusten als ie op zijn kant ligt. Ook aan de linkerkant aan beide assen een staalkabel bevestigen die in het midden aan de haak van de takel komt (aan de rechterkant). Dan simpel de takel omhoog tot ie op ongeveer 45 graden hangt, dan aan de andere kant een slap reservewiel rechtop zetten en de R4 omtrekken en zo neerleggen dat ie met de dakgoot op die band ligt. Dat ligt lekker stevig dus dat gaat prima zo. Hij ligt nu linksom dus ik hoef er geen vloeistof uit te laten. Als ie rechtsom gaat moet de benzinetank leeg.
Simpel en toch eenvoudig!
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Een uiterst slim idee, al zie ik die takelconstructie nog niet scherp voor me. Staalkabels aan de linkerassen, dan onder de auto door vastmaken aan de takelhaak die rechts van de auto zit ? Dus de staalkabels geven de omduw(optil)kracht aan de rechterkant van de bodem ? Gaat dat rechts dan niet fout met de takelketting (of staalkabels) tegen de carosserie ?
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Ik heb een plank gemaakt die in de goot steekt en daar haaks een andere plank op die de dorpel beschermd (met een stuk mat oid ertussen) Op het moment dat ie kiept, dus voorbij het dode punt is zal ik maar zeggen, laat ik de takel stil hangen en ga aan de andere kant van de wagen staan en trek 'm aan de rechtergoot om tot op de slappe band die ik met mijn andere hand op de juiste plek hou. Daarom ook dat de linkerwielen plat op de grond liggen, anders komt dat kieppunt te hoog te liggen. Als ik nou de kabel aan de rechterkant van de wagen vast maak en hij moet doorkiepen, gaat dat niet want de kabel houdt 'm strak, vandaar dat ik 'm aan de linkerkant maak.
Jahaa, daar is over nagedacht...
Volgens mij heeft Schoapke of Moaske er ooit een foto van gemaakt en ik meen ook dat er op mijn weblog wel iets van te zien/lezen is.
Zoek ik strax wel op, kga nu naar Fryslan.
Jahaa, daar is over nagedacht...
Volgens mij heeft Schoapke of Moaske er ooit een foto van gemaakt en ik meen ook dat er op mijn weblog wel iets van te zien/lezen is.
Zoek ik strax wel op, kga nu naar Fryslan.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
was even een schetsje van mij hoor
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
en zo st je zeker niet boven je hoofd te werken
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Het is niet de wielophanging waar de rottigheid zit dus de as hoeft er helemaal niet onderuit. Brug heb ik niet en als ik er een had kon dat toch niet want het dak is te laag. En zoals Schoapke al zegt, gewoon rechtopstaan of zittend werken is een heel stuk makkelijker als dat geklooi boven je kop. Maar hij ligt ook binnen een kwartiertje op zijn kant dus...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"