Operatie achterbalk

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Operatie achterbalk

Bericht: # 95769Bericht R4F6GTX Automaat »

Dalijk weer effe een R4 op z'n kant leggen om een achterbalkoperatie uit te voeren. Savane's rotten dus ook... meteen maar de tjap warm maken en erin spuiten.
Helaas heb ik geen werkende fotocamera bij de hand :-? of m'n telefoon moet plaatjes kunnen maken

(roos)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 95775Bericht Willem de Zwijger »

Lekker klusje lijkt me voor de regenachtige zondagmiddag. Hoeveel man moet je optrommelen om zo'n auto op z'n kant te leggen? Tap je eerst nog een vloeistof af?
En haal je eerst die torsieveren eraf of kan dat gekanteld ?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 95781Bericht R4F6GTX Automaat »

Nou, de rottigheid zit gelukkig niet onder de asbevestiging maar iets meer naar achter dus de as laat ik zitten. Wel heb ik ondekt dat de kriksteun rechtsvoor ook weg is (inmiddels ook al weer vernieuwd) dus hij zal dalijk ook nog de andere kant op moeten want dan zal daar ook wel rottigheid zitten.
Het op zijn kant leggen doe ik alleen. Nou ja, met een kettingtakeltje als hulpje.
Hij komt op de linkerkant te liggen dus dan eerst de linker wielen los en plat op de grond, een dik matje erin waar de remschijf/trommel op komt te rusten als ie op zijn kant ligt. Ook aan de linkerkant aan beide assen een staalkabel bevestigen die in het midden aan de haak van de takel komt (aan de rechterkant). Dan simpel de takel omhoog tot ie op ongeveer 45 graden hangt, dan aan de andere kant een slap reservewiel rechtop zetten en de R4 omtrekken en zo neerleggen dat ie met de dakgoot op die band ligt. Dat ligt lekker stevig dus dat gaat prima zo. Hij ligt nu linksom dus ik hoef er geen vloeistof uit te laten. Als ie rechtsom gaat moet de benzinetank leeg.
Simpel en toch eenvoudig!
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 95783Bericht Rudi »

Die van mij heeft ook een dergelijke operatie nodig.

Wat is je vraagprijs?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 95785Bericht R4F6GTX Automaat »

Eerst zien
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 95795Bericht Willem de Zwijger »

Een uiterst slim idee, al zie ik die takelconstructie nog niet scherp voor me. Staalkabels aan de linkerassen, dan onder de auto door vastmaken aan de takelhaak die rechts van de auto zit ? Dus de staalkabels geven de omduw(optil)kracht aan de rechterkant van de bodem ? Gaat dat rechts dan niet fout met de takelketting (of staalkabels) tegen de carosserie ?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 95796Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb een plank gemaakt die in de goot steekt en daar haaks een andere plank op die de dorpel beschermd (met een stuk mat oid ertussen) Op het moment dat ie kiept, dus voorbij het dode punt is zal ik maar zeggen, laat ik de takel stil hangen en ga aan de andere kant van de wagen staan en trek 'm aan de rechtergoot om tot op de slappe band die ik met mijn andere hand op de juiste plek hou. Daarom ook dat de linkerwielen plat op de grond liggen, anders komt dat kieppunt te hoog te liggen. Als ik nou de kabel aan de rechterkant van de wagen vast maak en hij moet doorkiepen, gaat dat niet want de kabel houdt 'm strak, vandaar dat ik 'm aan de linkerkant maak.
Jahaa, daar is over nagedacht... (love)
Volgens mij heeft Schoapke of Moaske er ooit een foto van gemaakt en ik meen ook dat er op mijn weblog wel iets van te zien/lezen is.
Zoek ik strax wel op, kga nu naar Fryslan.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 95797Bericht GijSsie »

Volgens mij staat er ook een tekening van in t topic van opknappen r1123 1966.


Deze dus: Afbeelding[/
Savane 1993 =D
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 95813Bericht R4F6GTX Automaat »

hmm, als een auto er zo uit ziet als op jouw tekening hoef je 'm ook niet meer te lassen vind ik maar gewoon wegpleuren. Mooi getekend Gijs, heel mooi :roll:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
schoapke
Berichten: 2777
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 95816Bericht schoapke »

was even een schetsje van mij hoor ;)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 95821Bericht R4F6GTX Automaat »

Auw
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
GAMAN
Berichten: 33
Lid geworden op: ma okt 09, 2006 3:05 pm

Bericht: # 95824Bericht GAMAN »

Waarom de renault4 helemaal op zijn kant hijsen voor zo'n reparatie. Je kunt hem toch ook opkrikken aan beide kanten? Heb ik gedaan. Op de brug ermee, opkrikken, wielophanging eronderuit getrokken, gelast en alles terug gefotst. Glorierijk door de APK gekomen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 95825Bericht Willem de Zwijger »

Er zijn onderons enkele stakkers die geen brug hebben....(snik)
schoapke
Berichten: 2777
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 95831Bericht schoapke »

en zo st je zeker niet boven je hoofd te werken 8)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 95844Bericht R4F6GTX Automaat »

Het is niet de wielophanging waar de rottigheid zit dus de as hoeft er helemaal niet onderuit. Brug heb ik niet en als ik er een had kon dat toch niet want het dak is te laag. En zoals Schoapke al zegt, gewoon rechtopstaan of zittend werken is een heel stuk makkelijker als dat geklooi boven je kop. Maar hij ligt ook binnen een kwartiertje op zijn kant dus...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie