Heel uitzonderlijk...
Geplaatst: za nov 03, 2007 9:39 pm
Afgelopen maandag vertrok ik vrolijk op weg naar een tweedaagse cursus in Beekbergen, en de auto bokte een beetje toen ik de wijk uit reed. Nou ja, maar eens flink gas geven op de snelweg, misschien de kou of zo... affijn, het reed allemaal prima zo lang ik het gas erop hield. In de buurt van het hotel aangekomen begon hij ronduit slecht te lopen, inhouden en zo, en toen ik hem had geparkeerd en nog een stukje verder wilde rijden kreeg ik hem niet meer gestart. Ik kijk wat onder de kap en zie dat de bougie van cilinder 1 niet helemaal vast zit. Ah, dat zal het zijn. alhoewel, op drie poten moet hij toch starten ? 's Avonds de bougie met de hand vastgezet, en hij startte weer. Op dinsdagmiddag reed ik vrolijk naar huis. Ik denk: laat ik maar even een bougiesleutel kopen, dus ik zet hem bij de eerste beste pomp neer. Verkopen geen bougiesleutel. OK, dan maar weer verder. Maarrr...hij start niet. Ik schuif hem achter het gebouwtje, bel de wegenwacht en doe de kap open. En ruik benzine, en zie het een beetje lekken door de pakking van de vlotterkamer. AHA, got you, de vlotter zal wel lek zijn of zo. Tijdje later komt de wegenwachter Jan, trekt eerst de benzineslang eraf, starten maar, ja hoor loopt weer. Hij besluit de stationairstelschroef flink hoog te zetten. Met loeiende motor de file in (niemand lijkt het te horen), maar goed, we komen thuis.
In het geruste gevoel dat ik nog een reservecarburateur heb liggen ga ik slapen. De volgend avond sleutel ik de vlotter uit de reservecarb. Vervolgens maak ik de carb open. Dat doe ik in de auto, dus niet eerst de carb er in zijn geheel afgesleuteld. Ik draai de vijf schroefjes van de Weber 32 DIR los en friemel het deksel eraf waardoor de vlotter vrijkomt. Het gaat wat hotsieknotsie, maar ik krijg de andere vlotter + naald er netjes in. OK eerst een tijdje rustig laten draaien (moooiiii) en toen de wijk uit.
Plosteling IKTIKTIKTIKTIKT ....TIKTIKTIKTIK...verschrikkelijk wat een geluid, ik zet de auto onmiddelijk aan de kant om te luisteren. Shit, het komt uit het binnenste, in de buurt van cilinder 1. Ohhh K#T, heb ik er wat in laten vallen ???? Met zo laag mogelijk toeren rij ik het kleine stukje naar huis. Soms houdt het getik even op, dat geeft hoop. Op het laatst hoor ik het niet meer. Pfjoef, tsja, ah, weet je wat, ik ga er even in met zo'n magneetje op een telescoop om de boel schoon te krijgen. Cilinder 1 bougie eruit, even de zuiger omhoog, magneet erin, een beetje roeren..., nee niks. Volgende cilinder, magneetje erin, zuiger weer omhoog, iets naar beneden trek ik het telescoopje er weer uit................ZONDER MAGNEETJE !!!! Met sterk verhoogde hartslag ren ik heen en weer, steek er nog draadstang in in de hoop dat de magneet daar aan plakt...K#T K#T geen resultaat. Een oerschreeuw maakt zich uit mijn binnenste los, terwijl uiterlijk uiteraard zeer kalm blijf. Knuppel, dat is nog eens van de regen in de drup...amateur, kluns, prutser.
Ik voel de kracht uit me wegvloeien, en bedenk me dat ik een professionele uitweg uit deze zooi nodig heb. Ik heb er even de tijd en de kracht niet voor.
Volgende dag bel ik Jacques Wijker, en vanmiddag sleepte het vrouwtje me in de GTL naar Beverwijk. Blijf je er even bij ? vraagt Jacques. Laat maar, ik kom volgende week wel terug. Maar mijn vriendin wilde even naar de Zwarte Markt, dus OK, eraf met die kop. En dit is wat we zien: putjes afkomstig van een kogeltje van ongeveer 2 - 3 mm. Te zien op zuiger 1 (veel putjes), 3 (minder) en 4 (nog iets minder), en op de tegenoveliggende vlakke stukken in de kop.
Dus is de vraag aan het hoogeeerd publiek: kent iemand deze carb, en is het denkbaar dat er een dergelijk kogeltje in zit ? En de tweede vraag, hoe is het mogelijk dat dit kogeltje van cilinder naar cilinder wandelt ?
Tsja, het was me het middagje wel. Heel uitzonderlijk, zei Jacques...
In het geruste gevoel dat ik nog een reservecarburateur heb liggen ga ik slapen. De volgend avond sleutel ik de vlotter uit de reservecarb. Vervolgens maak ik de carb open. Dat doe ik in de auto, dus niet eerst de carb er in zijn geheel afgesleuteld. Ik draai de vijf schroefjes van de Weber 32 DIR los en friemel het deksel eraf waardoor de vlotter vrijkomt. Het gaat wat hotsieknotsie, maar ik krijg de andere vlotter + naald er netjes in. OK eerst een tijdje rustig laten draaien (moooiiii) en toen de wijk uit.
Plosteling IKTIKTIKTIKTIKT ....TIKTIKTIKTIK...verschrikkelijk wat een geluid, ik zet de auto onmiddelijk aan de kant om te luisteren. Shit, het komt uit het binnenste, in de buurt van cilinder 1. Ohhh K#T, heb ik er wat in laten vallen ???? Met zo laag mogelijk toeren rij ik het kleine stukje naar huis. Soms houdt het getik even op, dat geeft hoop. Op het laatst hoor ik het niet meer. Pfjoef, tsja, ah, weet je wat, ik ga er even in met zo'n magneetje op een telescoop om de boel schoon te krijgen. Cilinder 1 bougie eruit, even de zuiger omhoog, magneet erin, een beetje roeren..., nee niks. Volgende cilinder, magneetje erin, zuiger weer omhoog, iets naar beneden trek ik het telescoopje er weer uit................ZONDER MAGNEETJE !!!! Met sterk verhoogde hartslag ren ik heen en weer, steek er nog draadstang in in de hoop dat de magneet daar aan plakt...K#T K#T geen resultaat. Een oerschreeuw maakt zich uit mijn binnenste los, terwijl uiterlijk uiteraard zeer kalm blijf. Knuppel, dat is nog eens van de regen in de drup...amateur, kluns, prutser.
Ik voel de kracht uit me wegvloeien, en bedenk me dat ik een professionele uitweg uit deze zooi nodig heb. Ik heb er even de tijd en de kracht niet voor.
Volgende dag bel ik Jacques Wijker, en vanmiddag sleepte het vrouwtje me in de GTL naar Beverwijk. Blijf je er even bij ? vraagt Jacques. Laat maar, ik kom volgende week wel terug. Maar mijn vriendin wilde even naar de Zwarte Markt, dus OK, eraf met die kop. En dit is wat we zien: putjes afkomstig van een kogeltje van ongeveer 2 - 3 mm. Te zien op zuiger 1 (veel putjes), 3 (minder) en 4 (nog iets minder), en op de tegenoveliggende vlakke stukken in de kop.
Dus is de vraag aan het hoogeeerd publiek: kent iemand deze carb, en is het denkbaar dat er een dergelijk kogeltje in zit ? En de tweede vraag, hoe is het mogelijk dat dit kogeltje van cilinder naar cilinder wandelt ?
Tsja, het was me het middagje wel. Heel uitzonderlijk, zei Jacques...