Heel uitzonderlijk...
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Heel uitzonderlijk...
Afgelopen maandag vertrok ik vrolijk op weg naar een tweedaagse cursus in Beekbergen, en de auto bokte een beetje toen ik de wijk uit reed. Nou ja, maar eens flink gas geven op de snelweg, misschien de kou of zo... affijn, het reed allemaal prima zo lang ik het gas erop hield. In de buurt van het hotel aangekomen begon hij ronduit slecht te lopen, inhouden en zo, en toen ik hem had geparkeerd en nog een stukje verder wilde rijden kreeg ik hem niet meer gestart. Ik kijk wat onder de kap en zie dat de bougie van cilinder 1 niet helemaal vast zit. Ah, dat zal het zijn. alhoewel, op drie poten moet hij toch starten ? 's Avonds de bougie met de hand vastgezet, en hij startte weer. Op dinsdagmiddag reed ik vrolijk naar huis. Ik denk: laat ik maar even een bougiesleutel kopen, dus ik zet hem bij de eerste beste pomp neer. Verkopen geen bougiesleutel. OK, dan maar weer verder. Maarrr...hij start niet. Ik schuif hem achter het gebouwtje, bel de wegenwacht en doe de kap open. En ruik benzine, en zie het een beetje lekken door de pakking van de vlotterkamer. AHA, got you, de vlotter zal wel lek zijn of zo. Tijdje later komt de wegenwachter Jan, trekt eerst de benzineslang eraf, starten maar, ja hoor loopt weer. Hij besluit de stationairstelschroef flink hoog te zetten. Met loeiende motor de file in (niemand lijkt het te horen), maar goed, we komen thuis.
In het geruste gevoel dat ik nog een reservecarburateur heb liggen ga ik slapen. De volgend avond sleutel ik de vlotter uit de reservecarb. Vervolgens maak ik de carb open. Dat doe ik in de auto, dus niet eerst de carb er in zijn geheel afgesleuteld. Ik draai de vijf schroefjes van de Weber 32 DIR los en friemel het deksel eraf waardoor de vlotter vrijkomt. Het gaat wat hotsieknotsie, maar ik krijg de andere vlotter + naald er netjes in. OK eerst een tijdje rustig laten draaien (moooiiii) en toen de wijk uit.
Plosteling IKTIKTIKTIKTIKT ....TIKTIKTIKTIK...verschrikkelijk wat een geluid, ik zet de auto onmiddelijk aan de kant om te luisteren. Shit, het komt uit het binnenste, in de buurt van cilinder 1. Ohhh K#T, heb ik er wat in laten vallen ???? Met zo laag mogelijk toeren rij ik het kleine stukje naar huis. Soms houdt het getik even op, dat geeft hoop. Op het laatst hoor ik het niet meer. Pfjoef, tsja, ah, weet je wat, ik ga er even in met zo'n magneetje op een telescoop om de boel schoon te krijgen. Cilinder 1 bougie eruit, even de zuiger omhoog, magneet erin, een beetje roeren..., nee niks. Volgende cilinder, magneetje erin, zuiger weer omhoog, iets naar beneden trek ik het telescoopje er weer uit................ZONDER MAGNEETJE !!!! Met sterk verhoogde hartslag ren ik heen en weer, steek er nog draadstang in in de hoop dat de magneet daar aan plakt...K#T K#T geen resultaat. Een oerschreeuw maakt zich uit mijn binnenste los, terwijl uiterlijk uiteraard zeer kalm blijf. Knuppel, dat is nog eens van de regen in de drup...amateur, kluns, prutser.
Ik voel de kracht uit me wegvloeien, en bedenk me dat ik een professionele uitweg uit deze zooi nodig heb. Ik heb er even de tijd en de kracht niet voor.
Volgende dag bel ik Jacques Wijker, en vanmiddag sleepte het vrouwtje me in de GTL naar Beverwijk. Blijf je er even bij ? vraagt Jacques. Laat maar, ik kom volgende week wel terug. Maar mijn vriendin wilde even naar de Zwarte Markt, dus OK, eraf met die kop. En dit is wat we zien: putjes afkomstig van een kogeltje van ongeveer 2 - 3 mm. Te zien op zuiger 1 (veel putjes), 3 (minder) en 4 (nog iets minder), en op de tegenoveliggende vlakke stukken in de kop.
Dus is de vraag aan het hoogeeerd publiek: kent iemand deze carb, en is het denkbaar dat er een dergelijk kogeltje in zit ? En de tweede vraag, hoe is het mogelijk dat dit kogeltje van cilinder naar cilinder wandelt ?
Tsja, het was me het middagje wel. Heel uitzonderlijk, zei Jacques...
In het geruste gevoel dat ik nog een reservecarburateur heb liggen ga ik slapen. De volgend avond sleutel ik de vlotter uit de reservecarb. Vervolgens maak ik de carb open. Dat doe ik in de auto, dus niet eerst de carb er in zijn geheel afgesleuteld. Ik draai de vijf schroefjes van de Weber 32 DIR los en friemel het deksel eraf waardoor de vlotter vrijkomt. Het gaat wat hotsieknotsie, maar ik krijg de andere vlotter + naald er netjes in. OK eerst een tijdje rustig laten draaien (moooiiii) en toen de wijk uit.
Plosteling IKTIKTIKTIKTIKT ....TIKTIKTIKTIK...verschrikkelijk wat een geluid, ik zet de auto onmiddelijk aan de kant om te luisteren. Shit, het komt uit het binnenste, in de buurt van cilinder 1. Ohhh K#T, heb ik er wat in laten vallen ???? Met zo laag mogelijk toeren rij ik het kleine stukje naar huis. Soms houdt het getik even op, dat geeft hoop. Op het laatst hoor ik het niet meer. Pfjoef, tsja, ah, weet je wat, ik ga er even in met zo'n magneetje op een telescoop om de boel schoon te krijgen. Cilinder 1 bougie eruit, even de zuiger omhoog, magneet erin, een beetje roeren..., nee niks. Volgende cilinder, magneetje erin, zuiger weer omhoog, iets naar beneden trek ik het telescoopje er weer uit................ZONDER MAGNEETJE !!!! Met sterk verhoogde hartslag ren ik heen en weer, steek er nog draadstang in in de hoop dat de magneet daar aan plakt...K#T K#T geen resultaat. Een oerschreeuw maakt zich uit mijn binnenste los, terwijl uiterlijk uiteraard zeer kalm blijf. Knuppel, dat is nog eens van de regen in de drup...amateur, kluns, prutser.
Ik voel de kracht uit me wegvloeien, en bedenk me dat ik een professionele uitweg uit deze zooi nodig heb. Ik heb er even de tijd en de kracht niet voor.
Volgende dag bel ik Jacques Wijker, en vanmiddag sleepte het vrouwtje me in de GTL naar Beverwijk. Blijf je er even bij ? vraagt Jacques. Laat maar, ik kom volgende week wel terug. Maar mijn vriendin wilde even naar de Zwarte Markt, dus OK, eraf met die kop. En dit is wat we zien: putjes afkomstig van een kogeltje van ongeveer 2 - 3 mm. Te zien op zuiger 1 (veel putjes), 3 (minder) en 4 (nog iets minder), en op de tegenoveliggende vlakke stukken in de kop.
Dus is de vraag aan het hoogeeerd publiek: kent iemand deze carb, en is het denkbaar dat er een dergelijk kogeltje in zit ? En de tweede vraag, hoe is het mogelijk dat dit kogeltje van cilinder naar cilinder wandelt ?
Tsja, het was me het middagje wel. Heel uitzonderlijk, zei Jacques...
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Ja, er zit wel ergens een kogeltje in de carb maar dat die nou van de ene naar de andere cylinder gaat kan ik me niet voorstellen want dan zou ie bij een inlaatklep naar buiten moeten gaan om er via een andere inlaatklep weer binnen moeten gaan. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Als ie door een uitlaatklep verdwijnt kan ik me niet voorstellen dat ie tegen de stroom in via een andere uitlaatklep in een andere cylinderruimte terecht komt.
Misschien twee kogeltjes? Of meer, of een revetje of iets anders?
Misschien twee kogeltjes? Of meer, of een revetje of iets anders?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
magic
@ willem,
wat en pech
Er is maar een kogeltje in de carb en dat zit op de punt van de vlotternaald.
Zit het kogeltje nog in de oude vlotternaald?
Het je het kogeltje gevonden na het demontern van de kop?
Het transport van het kogeltje kan (ook) in theorie. Het is via het inlaatkaneel en een geopende inlaatklep in een cilinder gekomen. Daar gaat het bij elke beweging van de zuiger met zeer hoge snelheid rondketsen in de cilinder. Dat gaat denk ik met snelheden van vele malen de zuigersnelheid. Soms komt het kogeltje tussen zuiger en kop en laat daar een indruk achter.
Stel dat per 100.000 bewegingen van het kogeltje ze een keer door de geopende inlaatklep gaat dat komt ze weer in het inlaatkanaal terecht. (Die kans is het grootst omdat de uitlaatklep een veel grotere diameter heeft)
Het proces herhaalt zich minimaal 2 keer. Dat zou dus best kunnen
lijkt me iets voor een computersimulatie
Ik hoop dat deze uitleg help bij de verwerking van deze negatieve ervaring.
vr gr Fons
wat en pech
Er is maar een kogeltje in de carb en dat zit op de punt van de vlotternaald.
Zit het kogeltje nog in de oude vlotternaald?
Het je het kogeltje gevonden na het demontern van de kop?
Het transport van het kogeltje kan (ook) in theorie. Het is via het inlaatkaneel en een geopende inlaatklep in een cilinder gekomen. Daar gaat het bij elke beweging van de zuiger met zeer hoge snelheid rondketsen in de cilinder. Dat gaat denk ik met snelheden van vele malen de zuigersnelheid. Soms komt het kogeltje tussen zuiger en kop en laat daar een indruk achter.
Stel dat per 100.000 bewegingen van het kogeltje ze een keer door de geopende inlaatklep gaat dat komt ze weer in het inlaatkanaal terecht. (Die kans is het grootst omdat de uitlaatklep een veel grotere diameter heeft)
Het proces herhaalt zich minimaal 2 keer. Dat zou dus best kunnen
lijkt me iets voor een computersimulatie
Ik hoop dat deze uitleg help bij de verwerking van deze negatieve ervaring.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: magic
toch niet in een Weber 32 DIR? R5 carb. Daar zit nog een kogeltje in, dat er uit valt als je de open carb op zijn kop houdt...RVIER schreef:...
Er is maar een kogeltje in de carb en dat zit op de punt van de vlotternaald.
Zit het kogeltje nog in de oude vlotternaald?
.....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Detonatie?
kan het niet door detonatie komen? Stukjes vuil van de bogie, of aanslag op de cilinder, worden zo heet dat t gaat ontbranden, waardoor er een voortijdige ontbranding ontstaat. Dit geeft een tikkend geluid, en kan volgens mij ook een beschadiging achterlaten.
Helaas sinds kort R4 loos
Willem schrijft over putjes van een 2-3 mm kogeltje Ik ga er dan vanuit dat er een soort afdrukken te zien zijn geweest (heb je misschien een foto?)
Ik ben ook nog benieuwd of er en kogeltje is gevonden. Immers het geluid was kennlijk nog aanwezig toen het zoeken met de magneet begon
@4tl. natuurlijk heeft het kogeltje (of laten we het een NUO (not identified object noemen) de kleppen geraakt. Het kan zelfs zo zijn dat het even een inlaatklep heeft laten openstaan. Maar dat is niet erg, omdat de zuiger de geopende klep toch niet zal raken.
Ik denk dat Willem nu even input moet leveren
vr gr Fons
Ik ben ook nog benieuwd of er en kogeltje is gevonden. Immers het geluid was kennlijk nog aanwezig toen het zoeken met de magneet begon
@4tl. natuurlijk heeft het kogeltje (of laten we het een NUO (not identified object noemen) de kleppen geraakt. Het kan zelfs zo zijn dat het even een inlaatklep heeft laten openstaan. Maar dat is niet erg, omdat de zuiger de geopende klep toch niet zal raken.
Ik denk dat Willem nu even input moet leveren
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Bedankt voor het medeleven.
@RVIER: helemaal met je eens. Ik zag inderdaad ook al een kogeltje op de punt van de vlotternaald. Dient met het achterliggende veertje voor de demping. Ik heb nog niet gezien of dit kogeltje ontbreekt in de vlotternaald die nu bij Jacques ligt, maar daar durf ik wel een hand voor in de cilinder te steken.
Er is dus maar 1 kogeltje, dus moet hij van cilinder naar cilinder gesprongen zijn, en ik zag precies hetzelfde mechanisme voor me van een heel hard en snel rondketsend dingetje wat tegen de gasstroom in kan bewegen.
We hebben de kop voorzichtig schuin gehouden om te kijken of er iets uit kwam rollen maar dat bleek helaas niet het geval. Het laatste stuk dat hij nog reed was het geluid dacht ik weg, maar voor de zekerheid wilde ik toch maar even met het magneetje voelen...
@Automaat: Er schijnt nog een kogeltje te zijn wat eruit kan springen, iets bij de acceleratiepomp, maar ik heb dat allemaal niet aangeraakt of op kop gehouden.
@Barth / 4 TL: ik zal kijken of ik nog een foto kan maken voor hij weer dicht gaat, maar dit is echt geen detonatie.
@RVIER: helemaal met je eens. Ik zag inderdaad ook al een kogeltje op de punt van de vlotternaald. Dient met het achterliggende veertje voor de demping. Ik heb nog niet gezien of dit kogeltje ontbreekt in de vlotternaald die nu bij Jacques ligt, maar daar durf ik wel een hand voor in de cilinder te steken.
Er is dus maar 1 kogeltje, dus moet hij van cilinder naar cilinder gesprongen zijn, en ik zag precies hetzelfde mechanisme voor me van een heel hard en snel rondketsend dingetje wat tegen de gasstroom in kan bewegen.
We hebben de kop voorzichtig schuin gehouden om te kijken of er iets uit kwam rollen maar dat bleek helaas niet het geval. Het laatste stuk dat hij nog reed was het geluid dacht ik weg, maar voor de zekerheid wilde ik toch maar even met het magneetje voelen...
@Automaat: Er schijnt nog een kogeltje te zijn wat eruit kan springen, iets bij de acceleratiepomp, maar ik heb dat allemaal niet aangeraakt of op kop gehouden.
@Barth / 4 TL: ik zal kijken of ik nog een foto kan maken voor hij weer dicht gaat, maar dit is echt geen detonatie.
Maar zou 't dan niet iets kunnen zijn dat van de bogie(s) afkomt. of van de zuigerveren...(moet grotere beschadiging opleveren natuurlijk) ik kan me zo slecht voorstellen dat 1 kogeltje door de cilinders op gaat 'lopen' en daarbij niet de uitlaat in schiet.
Maar goed... de wonderen zijn de wereld niet uit.
Maar goed... de wonderen zijn de wereld niet uit.
Helaas sinds kort R4 loos
In mijn vorig leven, toen ik nog met een andere maat lustig mijn bevindingen op een Hotchkiss en Amilcar botvierde, werd mij altijd nadrukkelijk gemeld, vooral niet met te lange bougies te werken.
Deze veroorzaken putjes in de zuigers.
Want zeg nou zelf, wel putjes in de zuigers, maar geen putjes of beschadigingen in de wand...
Ik laat het hierbij, meer verstand van deze tak heb ik helaas niet.
Rudi.
Deze veroorzaken putjes in de zuigers.
Want zeg nou zelf, wel putjes in de zuigers, maar geen putjes of beschadigingen in de wand...
Ik laat het hierbij, meer verstand van deze tak heb ik helaas niet.
Rudi.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Hier de plaatjes, de kop (na licht vlakken)


Op de zuigers kun je het wat minder duidelijk zien, maar in het echt zijn de putjes net zo diep als in de kop

En toen weer ontdekking gedaan: als ik mijn hand in de cilinder had gestoken in de blijde zekerheid dat het kogeltje uit de vlotternaald kwam dan was ik hem nu kwijt geweest....dat kogeltje zat dus nog netjes waar hij zitten moest ! En was te groot voor deze afdrukken. Nu denk ik dat het kogeltje misschien ergens uit het gereedschap is gekomen.
Op de zuigers kun je het wat minder duidelijk zien, maar in het echt zijn de putjes net zo diep als in de kop
En toen weer ontdekking gedaan: als ik mijn hand in de cilinder had gestoken in de blijde zekerheid dat het kogeltje uit de vlotternaald kwam dan was ik hem nu kwijt geweest....dat kogeltje zat dus nog netjes waar hij zitten moest ! En was te groot voor deze afdrukken. Nu denk ik dat het kogeltje misschien ergens uit het gereedschap is gekomen.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik denk dat ik er al met al een kilometer mee heb gereden vanaf het moment dat het verschrikkelijke TIKTIK begon .
Die hand in de cilinder was een grapje, ergens boven had ik gezegd dat ik mijn hand ervoor in de cilinder durfde te steken zo zeker als ik was dat het kogeltje uit de vlotternaald het probleem had veroorzaakt.
Die hand in de cilinder was een grapje, ergens boven had ik gezegd dat ik mijn hand ervoor in de cilinder durfde te steken zo zeker als ik was dat het kogeltje uit de vlotternaald het probleem had veroorzaakt.