water- of olietemperatuur meten?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
water- of olietemperatuur meten?
hallooo, ik heb een temperatuurmetertje van conrad gekocht waarmee je of de watertemperatuur of de olietemperatuur kan meten, maar wat is nou wijzer?
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
sja, allemaal handig lijkt me.
Watertemp in de gaten houden: weten wanneer je motor niet meer gekoeld gaat worden
olietemp: weten wanneer je blok op temperatuur is en dus wanneer je echt gas kan geven
oliedruk: weten wanneer je blok te weinig smering krijgt.
In je vier zit nu alleen een lampje die je vertelt wanneer je kop te heet is geworden en een lampje dat vertelt wanneer er geen oliedruk meer is.
Aan jou de keuze.
Watertemp is overigens de meest gekozen op een viertje. Op mijn 106 peekaamonstertje kijk ik meer naar de olietemp...
Watertemp in de gaten houden: weten wanneer je motor niet meer gekoeld gaat worden
olietemp: weten wanneer je blok op temperatuur is en dus wanneer je echt gas kan geven
oliedruk: weten wanneer je blok te weinig smering krijgt.
In je vier zit nu alleen een lampje die je vertelt wanneer je kop te heet is geworden en een lampje dat vertelt wanneer er geen oliedruk meer is.
Aan jou de keuze.
Watertemp is overigens de meest gekozen op een viertje. Op mijn 106 peekaamonstertje kijk ik meer naar de olietemp...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Die conrad temperatuurmetertjes (die van equus praten we over toch?)kan je inderdaad voor olie en water gebuiken. Voor water te meten kan je hem in plaats van een plug in je waterpomp plaatsen (met de juiste koppeling) voor olietemp te meten moest je neem ik aan wel een speciale peilstok met sensor aan het eind bestellen die je normale peilstok vervangt. Die peilstkost net zo veel als de meter. (in ieder geval toen ik hem bestelde) iets om op te letten voor je aan de het inbouwen gaat lijkt me.
In normaal dagelijks gebruik heb je naar mijn mening genoeg aan een watertemp meter.
In normaal dagelijks gebruik heb je naar mijn mening genoeg aan een watertemp meter.
Ik vond het temperatuurlampje op het dashbord wel handig om te weten dat je cylinderkop dan krom is, als die sensor uberhaubt werkt
vandaar een metertje naast de asbak in het centenbakje.
Ik heb 't koperen sensortje wat erbij geleverd zit, in het plugje gedraaid aan de achterkant van het blok bij de nokkenasketting ,daar zit koelwater maar ik meet als ie lekker op temperatuur zit zo'n 120'C, dat zal dus wel de temperatuur van de cylinderkop wezen en niet van het water wat er zit
Aangezien er op het metertje vanaf 120'C tot 170'C een rood vlak loopt had ik 's avonds dus gelijk m'n vriendin aan de telefoon dat ze, volgens het nieuwe metertje
een kokende motor had , dus moet ik dat sensortje maar op de waterpomp zetten, kijken of dat beter de werkelijkheid weergeeft.
groeten, ronny

Ik heb 't koperen sensortje wat erbij geleverd zit, in het plugje gedraaid aan de achterkant van het blok bij de nokkenasketting ,daar zit koelwater maar ik meet als ie lekker op temperatuur zit zo'n 120'C, dat zal dus wel de temperatuur van de cylinderkop wezen en niet van het water wat er zit
Aangezien er op het metertje vanaf 120'C tot 170'C een rood vlak loopt had ik 's avonds dus gelijk m'n vriendin aan de telefoon dat ze, volgens het nieuwe metertje

groeten, ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)