startprobleem
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
startprobleem
Mijn R4 (6 volt) heeft een vreemd startprobleem. De ene keer start hij wel en de andere keer krijg ik geen beweging in de startmotor en hoor alleen een klik. Zet ik hem dan in de versnelling en druk ik hem een eindje vooruit, waarna ik de vier weer in zijn vrij zet, dan start hij wel. De accu is nieuw en de startmotor is twee keer weg geweest voor revisie. Ra Ra, wie weet de oplosing voor dit probleem?
- lesmagnacs
- Contacteer:
Maak meteen de aansluitingen bij de accupolen schoon en met vet weer vastzetten. Als die slecht contact maken heb je hetzelfde probleem. het heen en weer moeten duwen van de auto in versnelling en dan wel werken kan ook op iets anders duiden. Vastzittende bendix of zo omdat bij de eerste poging de bendix inschiet en dan vast blijft zitten. Door het heen en weer bewegen van de auto komt hij weer los.
Je kunt vanavond in het donker de volgende test doen:
Zet je groot licht aan. Start en als je lampen haast niet inzakken (verlichting dus) dan komt er niet genoeg stroom om wat voor reden dan ook bij de startmotor. Die trekt namelijk zoveel dat dit zichtbaar moet zijn op je verlichting. Als de verlichting wel inzakt dan staat er iets vast wat door het heen en weer bewegen van de auto in de versnelling los komt. (ik hoop niet voor je de motor zelf !)
Je kunt vanavond in het donker de volgende test doen:
Zet je groot licht aan. Start en als je lampen haast niet inzakken (verlichting dus) dan komt er niet genoeg stroom om wat voor reden dan ook bij de startmotor. Die trekt namelijk zoveel dat dit zichtbaar moet zijn op je verlichting. Als de verlichting wel inzakt dan staat er iets vast wat door het heen en weer bewegen van de auto in de versnelling los komt. (ik hoop niet voor je de motor zelf !)
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Van de plus (+) van de accu loopt er een dikke kabel naar het start relais van de startmotor daar iets onder loop ook een dikke kabel maar heel kort de startmotor zelf in, als je deze twee aansluitingen met een stevige schroevendraaier doorverbind dan moet je de startmotor horen lopen !
dus dan zijn het geen koolborstels.
er loopt nog een derde draad naar de startmotor een dunnere verbind deze met de plus (+) van de accu dan moet hij starten (zet hem in de vrij) doet hij helemaal niets dus ook geen harde klik dan is het start relais defect,doet hij het wel dan is er iets niet goed tussen de startmotor en het contactslot,of het contactslot zelf of de bedrading
dus dan zijn het geen koolborstels.
er loopt nog een derde draad naar de startmotor een dunnere verbind deze met de plus (+) van de accu dan moet hij starten (zet hem in de vrij) doet hij helemaal niets dus ook geen harde klik dan is het start relais defect,doet hij het wel dan is er iets niet goed tussen de startmotor en het contactslot,of het contactslot zelf of de bedrading