Ventilator schakelt te snel in
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Ventilator schakelt te snel in
Al na een minuutje of vijf rijden denkt de ventilator dat het te warm wordt en begint te draaien. Zo'n 80% van de tijd rij ik dan met ingeschakelde ventilator - een onnodige verspelling van energie? De motor lijkt geen temperatuurproblemen te hebben, raakt ook in de bergen niet oververhit.
Is de temperatuursensor aan vervanging toe of kan het nog ergens anders aan liggen?
Is de temperatuursensor aan vervanging toe of kan het nog ergens anders aan liggen?
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
wordt het echt niet te warm?
het lijkt me dat als die sensor kapot gaat dat ie helemaal niets meer doet ipv eerder aan te gaan. Je kan er natuurlijk ff een andere sensor in hangen om het te proberen. of je fan zodra hij aan springt saboteren (draadje los of zo) dan zou heel snel daarna het waarschuwingslampje op je dashboard aan moeten springen. Als het daarna noch aardig lang duurd voor het lampje gaat branden is je fan idd te vroeg aan gesprongen.
Overigens zou ik me over het teveel aan energie wat die fan gebruitk niet al te veel zorgen maken. (Al gore heeft blijkbaar toch veel invloed )Als je fan niet aan springt lijkt het me zorgelijker
het lijkt me dat als die sensor kapot gaat dat ie helemaal niets meer doet ipv eerder aan te gaan. Je kan er natuurlijk ff een andere sensor in hangen om het te proberen. of je fan zodra hij aan springt saboteren (draadje los of zo) dan zou heel snel daarna het waarschuwingslampje op je dashboard aan moeten springen. Als het daarna noch aardig lang duurd voor het lampje gaat branden is je fan idd te vroeg aan gesprongen.
Overigens zou ik me over het teveel aan energie wat die fan gebruitk niet al te veel zorgen maken. (Al gore heeft blijkbaar toch veel invloed )Als je fan niet aan springt lijkt het me zorgelijker
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Inderdaad, je kan er best mee doorrijden, maar het kost vermogen he? Zomaar een paar PK naar het schijnt. En het continue geluid gaat ook storen op den duur.
Ik ga zeker eens een ander thermocontact op de radiateur proberen. Iemand schreef hier dat er twee varianten zijn:
van 77-87 graden en van 82-92 graden.
Welke is het meest gangbaar?
Ik ga zeker eens een ander thermocontact op de radiateur proberen. Iemand schreef hier dat er twee varianten zijn:
van 77-87 graden en van 82-92 graden.
Welke is het meest gangbaar?
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Dat weet ik niet.
wat ik zelf heel fijn vind werken, maar wat wel wat meer werk is: De thermocontactschakeling doorlussen en de fan zelf met een schakelaar op je dashboard bedienen. Daarvoor ook een koelwatertemperatuur voeler in je blok zetten en een klokje binnen. Ja kan dan zelf beslissen wanneer je hem aan wilt.
berg op: fan aan, file in: fan aan. proactief handelen nog voor dat je blok te warm wordt. heerlijk!
wat ik zelf heel fijn vind werken, maar wat wel wat meer werk is: De thermocontactschakeling doorlussen en de fan zelf met een schakelaar op je dashboard bedienen. Daarvoor ook een koelwatertemperatuur voeler in je blok zetten en een klokje binnen. Ja kan dan zelf beslissen wanneer je hem aan wilt.
berg op: fan aan, file in: fan aan. proactief handelen nog voor dat je blok te warm wordt. heerlijk!
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
Lijkt me dat je dan wel een beetje neurotisch naar je koelwater temp metertje zit te kijken..automatisch is makkelijker natuurlijk.
Als je de fan een keertje vergeet aan te zetten...
of een back-up maken dat ie als ie echt warm wordt ook aangaat
ik zou voor de iets warmere sensor gaan dan slaat ie in ieder geval minder snel aan..
Als je de fan een keertje vergeet aan te zetten...
of een back-up maken dat ie als ie echt warm wordt ook aangaat
ik zou voor de iets warmere sensor gaan dan slaat ie in ieder geval minder snel aan..
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Je kan de temperatuursensor heel makkelijk op zijn juiste werking controleren door hem in een pannetje wat te leggen met een thermometer en een multimeter om het ding door te meten. Warm het water op op het fornuis en kijk bij welke temperatuur het ding inschakeld. Zo gepiept en weer een ding dat uit te sluiten (of juist niet) is.
Gr. Paul
Gr. Paul
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Dat is wel een goeie, maar aangezien hij vandaag toch naar de garage moest heb ik de sensor meteen laten vervangen.
Nu even afwachten of het verschil maakt. Eerste indruk: geen verschil.
Nu even afwachten of het verschil maakt. Eerste indruk: geen verschil.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)