hoe bouw ik radio in?via de radiovoeding
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
hoe bouw ik radio in?via de radiovoeding
Vraagje:
Ik wil een radio aansluiten in mijn R4. Nu las ik in het onderhoudsboek bij de bedradingsschema's dat er een radiovoeding is voor modellen na 1983 (mijn R4 is uit 1992). Wat betekent dat voor het aansluiten van mijn radio?? en hoe spoor ik die bedrading op als ik die moet gebruiken?
Of moet ik zelf de bedrading leggen?
Kan iemand mij hiermee helpen?
Groeten irene
Ik wil een radio aansluiten in mijn R4. Nu las ik in het onderhoudsboek bij de bedradingsschema's dat er een radiovoeding is voor modellen na 1983 (mijn R4 is uit 1992). Wat betekent dat voor het aansluiten van mijn radio?? en hoe spoor ik die bedrading op als ik die moet gebruiken?
Of moet ik zelf de bedrading leggen?
Kan iemand mij hiermee helpen?
Groeten irene
-
Hoi, Wij hebben een 4 met maar 2 of 3 zekeringen in en ik heb gewoon een draad aangesloten op de accu en deze via een van de vele gaatjes in het dashboard verbonden met de radio. Het kan ongetwijfeld beter maar wellicht dat iemand je hierin beter kan adviseren. Mijn methode geeft soms wat ruis maar de high fi in de onze 4 is toch niet geweldig.
Werkt wel.

† Viertje '77
Je kan voor 2 wegen kiezen: Of via contactslot (auto-uit=radio-uit) of direct op de accu.
Voor dat laatste, gewoon een draad vanaf de accu (rode pool) naar je radio (bij mij een 'halve' luidspreker kabel) ergens door het schutbord heen vrotten achter je dashboard naar je radio (wel die draad op geel+rood samen aansluiten! anders doet ie het niet), en een aarde draadje van je radio met een schroefje naar het schutbord/kachel-bevestigings.
Nu kan je ook radio blijven luisteren terwijl je kerel staat af te rekenen bij de benzinepomp
Voor dat laatste, gewoon een draad vanaf de accu (rode pool) naar je radio (bij mij een 'halve' luidspreker kabel) ergens door het schutbord heen vrotten achter je dashboard naar je radio (wel die draad op geel+rood samen aansluiten! anders doet ie het niet), en een aarde draadje van je radio met een schroefje naar het schutbord/kachel-bevestigings.
Nu kan je ook radio blijven luisteren terwijl je kerel staat af te rekenen bij de benzinepomp

R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
radio inbouw
hangen we er wel even een zwevende zekeringhouder tussen? en een stukje slang of een doorvoerrubber bij het schutbord?
vr gr Fons
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Ja, ik heb dus gewoon die rood en gele draad samen en een zwarte (min pool) vanaf mijn accu zo door naar binnen naar mijn radio verbonden...
een losse antenne staat er in mijn auto voor de ontvangst...
en het werkt echt prima...drie luidsprekers (eentje in de radioconsole en twee op mijn hoedenplank) in mijn auto en gaan met die R4
bedankt!!
een losse antenne staat er in mijn auto voor de ontvangst...
en het werkt echt prima...drie luidsprekers (eentje in de radioconsole en twee op mijn hoedenplank) in mijn auto en gaan met die R4
bedankt!!
-
Re: radio inbouw
Sorry ben ik vergeten hebben we er ook tussen, iets veiliger.RVIER schreef:hangen we er wel even een zwevende zekeringhouder tussen? en een stukje slang of een doorvoerrubber bij het schutbord?
vr gr Fons

† Viertje '77
waarom een draad vanaf de accu rechtstreeks doorvoeren terwijl er al een draadboom mooi afgewerkt door je schutbord komt? Van achter je zekeringenkast kan je daaruit ook een directe plus pakken. Met een zekering op zijn plek in de zekeringenkast ipv een hangende draadzekering.
(Dit alleen voor de 12v modellennatuurlijk, bij de 6v schijnt de zekeringenkast onder de motorkap te zitten)
(Dit alleen voor de 12v modellennatuurlijk, bij de 6v schijnt de zekeringenkast onder de motorkap te zitten)
precies, jouw vier heeft een mooi zekeringenkastje linsonder het dashboard hangen. Daar zitten verschillende zekeringen in die ook verschillende functies hebben. Er zitten constante plus zekeringen, contactgeschakelde zekeringen en lichtgeschakelde zekeringen in. Ik weet de posities niet uit m'n hoofd, maar die vind je in het schema terug. Nog makkelijker is om dat gewoon met een spanningszoeker of testlampje te meten. Aan de achterzijde met een kabelschoentje aansluiten en klaar is kees (of Irene)!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
- cees en jantine