Pagina 1 van 1

Torsiestangen verstellen, maar muurvast!

Geplaatst: vr jun 08, 2007 2:56 pm
door Olivier
Ik wil dus mijn R4 achter iets verlagen, staat wat sportiever e.d.
Of het beter rijdt is dan ook maar de vraag en hierover zijn de meningen verdeeld, maargoed...

In ieder geval, ik heb gister de complete dag staan rammen op die torsiestaven, heb alle bouten een slag los gehad of zelfs verwijderd, maar er kwam 0,0 beweging in.

Nu heb ik vandaag dus maar de complete wielophanging eronderuitgetrokken :oops:

Heb het in m'n schuur gemikt met de hoop in de werkbank meer kracht te kunnen uitoefenen, maar tevergeefs...
Hoe wordt dit probleem normaliter opgelost?

Het is btw. wel zo dat de torsiestangen in heel zijn 420.000kms over 26jaar niet los zijn geweest :roll:
Volgens mij zitten ze er dus ook redelijk ingekoekt in...

Wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

achteras demonteren

Geplaatst: vr jun 08, 2007 5:57 pm
door RVIER
@Oliver

het valt echt niet mee. Zie ook mijn bijdrage van:

Geplaatst: Za Jan 20, 2007 2:41 am Onderwerp: achteras demonteren

Als je perse de R4 vanachter lager wilt leggen kun je misschien beter standaard 2 zakken zand achterin leggen of lagere banden monteren

succes

Fons

Geplaatst: za jun 09, 2007 11:36 pm
door Rodeo-6
Bij een losse achteras staan de torsie staven nog onder spanning.
Die gaan er dus niet uit.
Alleen als de as onder de wagen hangt en aan 1 kant los is van het chassis, kan je in theorie de as uitelkaar halen.

Je moet heel goed weten waar je me bezig bent en hoe dat moet en vooral niet moet.

Geplaatst: zo jun 10, 2007 12:26 am
door 4TL
Welkom in de wereld die renault 4 heet :D

Geplaatst: zo jun 10, 2007 11:38 am
door Olivier
Dit heb ik al geprobeerd, aan 1 kant los maakte geen verschil...
Ik denk dat ik ze gewoon ergens laat persen.

En trouwens, ik heb er rode Koni's onderzitten (zijn nieuw), maar zijn dit een beetje sportieve dempers of zijn er ook nog strakkere te koop?

achteras

Geplaatst: ma jun 11, 2007 1:05 am
door RVIER
Bij dit type achteras (met de gegoten armen) staan de torsiestaven vrijwel niet onder spanning. De einige spanning die erop staat komt van het buitenste rubberlager (in gemonteerde toestand)

(Bij het oude type is dit wel het geval en daar moet je dus erg voorzichtig mee zijn!!)

Eigenlijk moet je alles pijnlijk schoon maken en lang laten weken in de kruipolie. De torsiestaam moet geheel door de bevestigingsplaat, die meestal aan de achterzijde vol roest en vuil zit.

Aan de rechterzijde kun je een poulytrekker op de torsiestaaf en de bevestigingsplaat zetten (vulplaten gebruiken). Als je de poulytrekker onder spanning hebt zet je de as vertikaal op en blok hout en slaat op de bovenzijde van de trekker in de hoop dat je de torsiestaaf in de bevestigingsplaat en in de draagarm losraakt. Verwacht niet teveel tegelijk. Als de zaak iets bewogen heeft moet je hem opnieuw lang laten weken.

heetstoken is een beetje moeilijk omdat er tussen draagarm en bevestigingsplaat en rubberbus zit.

succes Fons

Geplaatst: ma jun 11, 2007 8:37 am
door R4F6GTX Automaat
Zo is dat...