Torsiestangen verstellen, maar muurvast!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Torsiestangen verstellen, maar muurvast!

Bericht: # 89839Bericht Olivier »

Ik wil dus mijn R4 achter iets verlagen, staat wat sportiever e.d.
Of het beter rijdt is dan ook maar de vraag en hierover zijn de meningen verdeeld, maargoed...

In ieder geval, ik heb gister de complete dag staan rammen op die torsiestaven, heb alle bouten een slag los gehad of zelfs verwijderd, maar er kwam 0,0 beweging in.

Nu heb ik vandaag dus maar de complete wielophanging eronderuitgetrokken :oops:

Heb het in m'n schuur gemikt met de hoop in de werkbank meer kracht te kunnen uitoefenen, maar tevergeefs...
Hoe wordt dit probleem normaliter opgelost?

Het is btw. wel zo dat de torsiestangen in heel zijn 420.000kms over 26jaar niet los zijn geweest :roll:
Volgens mij zitten ze er dus ook redelijk ingekoekt in...

Wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Geen
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

achteras demonteren

Bericht: # 89847Bericht RVIER »

@Oliver

het valt echt niet mee. Zie ook mijn bijdrage van:

Geplaatst: Za Jan 20, 2007 2:41 am Onderwerp: achteras demonteren

Als je perse de R4 vanachter lager wilt leggen kun je misschien beter standaard 2 zakken zand achterin leggen of lagere banden monteren

succes

Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 89880Bericht Rodeo-6 »

Bij een losse achteras staan de torsie staven nog onder spanning.
Die gaan er dus niet uit.
Alleen als de as onder de wagen hangt en aan 1 kant los is van het chassis, kan je in theorie de as uitelkaar halen.

Je moet heel goed weten waar je me bezig bent en hoe dat moet en vooral niet moet.
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 89883Bericht 4TL »

Welkom in de wereld die renault 4 heet :D
Clio '98
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 89888Bericht Olivier »

Dit heb ik al geprobeerd, aan 1 kant los maakte geen verschil...
Ik denk dat ik ze gewoon ergens laat persen.

En trouwens, ik heb er rode Koni's onderzitten (zijn nieuw), maar zijn dit een beetje sportieve dempers of zijn er ook nog strakkere te koop?
Geen
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

achteras

Bericht: # 89926Bericht RVIER »

Bij dit type achteras (met de gegoten armen) staan de torsiestaven vrijwel niet onder spanning. De einige spanning die erop staat komt van het buitenste rubberlager (in gemonteerde toestand)

(Bij het oude type is dit wel het geval en daar moet je dus erg voorzichtig mee zijn!!)

Eigenlijk moet je alles pijnlijk schoon maken en lang laten weken in de kruipolie. De torsiestaam moet geheel door de bevestigingsplaat, die meestal aan de achterzijde vol roest en vuil zit.

Aan de rechterzijde kun je een poulytrekker op de torsiestaaf en de bevestigingsplaat zetten (vulplaten gebruiken). Als je de poulytrekker onder spanning hebt zet je de as vertikaal op en blok hout en slaat op de bovenzijde van de trekker in de hoop dat je de torsiestaaf in de bevestigingsplaat en in de draagarm losraakt. Verwacht niet teveel tegelijk. Als de zaak iets bewogen heeft moet je hem opnieuw lang laten weken.

heetstoken is een beetje moeilijk omdat er tussen draagarm en bevestigingsplaat en rubberbus zit.

succes Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 89930Bericht R4F6GTX Automaat »

Zo is dat...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie