Pagina 1 van 1
Sportluchtfilter op R4?
Geplaatst: za mei 26, 2007 9:36 pm
door Olivier
Ik wil eerst maar eens mijn R4'tje optimaliseren en uithalen van wat er nu inzit.
Ik heb reeds een electronische ontsteking gemonteerd, loop wel aardig.
Maar nu wil ik ook een sportluchtfilter (lees: befaamd powerfilter) monteren en bij deze met een extra lange aanzuigbuis naarvoren (vóór) bij de radiateur monteren zodat deze nog wat fijne koude lucht meekrijgt.
Uiteraard moet ik hierbij ook mijn carburateur aanpassen, maar nu is mijn vraag: Zijn er andere/grotere maten sproeiers te krijgen voor in de carburateur? (Zit nu geloof ik een Zenith op)
Daarbij wil ik ook een elektrisch benzinepomp monteren, wie weet een voorbeeld van een in de handel verkrijgbare universele benzinepomp?
Ik hoor 't wel.
Mvg. Olivier
Geplaatst: za mei 26, 2007 11:47 pm
door brecht
Je kan er een grotere carb opzetten als je wilt. Er zijn 32mm carbs (geloof uit een 5) die je zo kan monteren. Ik had er zo een op mijn f6 en die haalde (op gas!) zo 135 p/u
tuning for power
Geplaatst: zo mei 27, 2007 1:10 am
door RVIER
@oliver,
als je een 1100 cc gtl hebt is het handig om te weten dat het een gekepen motor is. Door hem te knijpen zou hij zuiniger lopen.
Je kunt er dus een normale carburateur opzetten. (zie R5, R6). de Zenith gooi je weg, je hebt iets nodig met een grotere doorlaat. Je hebt wel een ander spruitstuk nodig.
Een power filter geeft met name meer power beleving. een normaal schoon luchtfilter is oke. Stuwdruk en helmholzresonatie in de aanzuigbuis werkt goed maar in een erg smal toerenbereik.
Je kunt meer bereiken met het tunen van het aanzuigkanaal en de uitlaat.
Dat is nu natuurlijk hopeloos, je moet alle aanzuigkanalen en uitlaatkanalen in de kop netjes uitfrezen, de kleppen/klepstelen polijsten en er moet eigenlijk een ander uitlaatspruitstuk op.
er zijn vroeger speciale uitlaatstukken gemaakt voor de R4-R6 die 15 pk meer zouden leveren. Een soort spagettieuitlaat ipv het blok gietijzer wat we nu hebben.
Tuning for speed betekent meestal: meer verbruik, minder betrouwbaarheid.
Je kunt er ook en ander blok inleggen
vr gr fons
Geplaatst: zo mei 27, 2007 12:37 pm
door Olivier
Oké.
Nou goed, ik hoef m'n R4 nou niet speciaal te tunen.
De kop flowen gaat me voor nu dan ook even te ver.
Maar als ik een 32mm monteer van een R5, dan hoeft het inlaatspruitstuk verder niet aangepast te worden? Of kan ik ook het inlaatspruitstuk van een R5 monteren als deze groter is?
Edit: welke 32mm carburateurs zijn dit? De zg. solex carburateurs?
Edit nr. 2: Ik heb 2 advertenties op marktplaats.nl gevonden, zijn 1 van deze 2 geschikt?
http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... F38wSU4%3D
http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... F38wSU4%3D
Geplaatst: zo mei 27, 2007 2:20 pm
door Le Car
Beide dus niet zomaar geschikt.
Beide zijn van een Super R5 en dus met rechthoekige carb.voet.
Spruitstuk past ook niet op de r4 inlaat.
het kan evt wel,moet je even in de topics over de r4 alpine+ gtt setup kijken. De gtt carb is namelijk een met rechthoekge voet.
succces Michiel
Geplaatst: zo mei 27, 2007 3:46 pm
door Olivier
Hmm...ik heb even geprobeerd te zoeken.
Maar ik kan zo specifiek niet vinden waar het nou over gaat.
Stel dat ik eenzelfde carb. koop met rechthoekige voet? Wat moet ik dan aan mijn inlaatspruitstuk aanpassen?
Of anders: wie kan me zeggen welk type van welke auto's er wel meteen per direct op mijn 1100 geschroefd kan worden? En wie heeft er misschien nog iets te koop?
Geplaatst: zo mei 27, 2007 3:50 pm
door GijSsie
klik hier
Als ik jou was zou ik bij paul(automaatr4f6) een AT blok ophalen de motorsteun iets verhogen en vervolgens de motor erin laten zakken...
Geplaatst: zo mei 27, 2007 3:51 pm
door Olivier
haha, ik lees nu toevallig het topic door...
Zal eens kijken.
Geplaatst: zo mei 27, 2007 11:25 pm
door Olivier
Nou ff tijd gehad om wat te klooien aan de R4 vandaag.
Ik had nog 2 oude Zenith carburateurs liggen, deze even schoongemaakt en van 2 - 1 goede gemaakt.
Nu keek ik even wat voor sproeier erin zat en dat bleek maatje 91 te zijn, vervolgens even in mijn sproeierbak gekeken van mijn befaamde brommertijd, maar niets wat past.
Dus dan maar boormachine werk, een grove 1,5mm boor gepakt (minder dan 1,5mm pakte mijn boorkop niet) en sproeier opgeboord.
Toen carb. gemonteerd, zonder luchtfilter uiteraard...
Even doorstarten en toen liep ie weer, reageerde gek genoeg perfect op het gas (dat deed hij voorheen nooooit!), alleen de motor liep wat onregelmatig. Dus luchtschroefje wat uitgedraaid, liep steeds beter...
Dus toen er maar helemaal uitgehaald en gek genoeg liep ie superlekker en regelmatig
Kan alleen nog iets meer lucht bij, dus ik heb de luchtkanalen wat aangepast en het punt van de luchtschroef tot 3,5 uitgeboord en daar een koperen busje ingezet met een slangetje erop retour richting het filter...
Morgen dus even kijk wattie doet met deze carburateur, vond het wel grappig dat het blokje erg goed op het gas reageerde en hoogtoerig ook wel aardig liep, ondanks dat de sproeiermaat nu ongeveer met maatje 1,5 vergroot is...
Edit:
Nu net dus even de andere carb. geprobeerd...
Liep opzich wel aardig en hij heeft nu véél meer merkbaar vermogen onderin heb ik 't idee?
Nu is het alleen wel zo, dat bij ver doorjagen in de versnelling, hij soms wat backfire door de carburateur geeft...
Daarbij geeft ie ook wat zwarte walmpjes ipv. blauw of eigenlijk helemaal niet...
Staat mijn ontsteking nu wat te laat of is het wat anders?
Geplaatst: di mei 29, 2007 10:41 am
door jbeekmann
zwarte walm is onvolledig verbrand mensel, dan staat ie dus te rijk (niet verwonderlijk natuurlijk...)
Geplaatst: di mei 29, 2007 3:24 pm
door 66 coupe
probeer eens een REN486 teur.
of zoek naar een daf 1100 marathonblok, wij persen er met een daf zo rond de 160 km/p.u uit met een dubbele weber er op.
(dafblok = renault blok)
Geplaatst: di jun 12, 2007 11:29 am
door Daan
Als je me ff een mailadres PM't dan stuur ik je een lijst met carb types voor op 4tjes en 5-jes
Ik heb nu een alpine blok liggen waar een tweetraps weber op zit.
officieel hoorde dat type WEBER 32 DIR 58 te zijn voor dat blok (1400 cc)
Maar bij mij is het een WEBER 32 DIR 83 (blijkt nu na lang zoeken van een Volvo 340 1.4 te zijn) maar schijnt dus ook te passen (zie Dafje 66) want veel volvoblokken zijn half van Renault
Kan iemand me trouwens uitleggen wat al die 3 lettercodes en nummers weergeven? 32 = 32mm maar DIR of DARA etc ? en het verschil tussen
58, 83, 98 etc ?