Sportluchtfilter op R4?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Sportluchtfilter op R4?

Bericht: # 89466Bericht Olivier »

Ik wil eerst maar eens mijn R4'tje optimaliseren en uithalen van wat er nu inzit.
Ik heb reeds een electronische ontsteking gemonteerd, loop wel aardig.
Maar nu wil ik ook een sportluchtfilter (lees: befaamd powerfilter) monteren en bij deze met een extra lange aanzuigbuis naarvoren (vóór) bij de radiateur monteren zodat deze nog wat fijne koude lucht meekrijgt.

Uiteraard moet ik hierbij ook mijn carburateur aanpassen, maar nu is mijn vraag: Zijn er andere/grotere maten sproeiers te krijgen voor in de carburateur? (Zit nu geloof ik een Zenith op)

Daarbij wil ik ook een elektrisch benzinepomp monteren, wie weet een voorbeeld van een in de handel verkrijgbare universele benzinepomp?
Ik hoor 't wel.

Mvg. Olivier
Geen
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 89469Bericht brecht »

Je kan er een grotere carb opzetten als je wilt. Er zijn 32mm carbs (geloof uit een 5) die je zo kan monteren. Ik had er zo een op mijn f6 en die haalde (op gas!) zo 135 p/u
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

tuning for power

Bericht: # 89470Bericht RVIER »

@oliver,

als je een 1100 cc gtl hebt is het handig om te weten dat het een gekepen motor is. Door hem te knijpen zou hij zuiniger lopen.
Je kunt er dus een normale carburateur opzetten. (zie R5, R6). de Zenith gooi je weg, je hebt iets nodig met een grotere doorlaat. Je hebt wel een ander spruitstuk nodig.

Een power filter geeft met name meer power beleving. een normaal schoon luchtfilter is oke. Stuwdruk en helmholzresonatie in de aanzuigbuis werkt goed maar in een erg smal toerenbereik.

Je kunt meer bereiken met het tunen van het aanzuigkanaal en de uitlaat.

Dat is nu natuurlijk hopeloos, je moet alle aanzuigkanalen en uitlaatkanalen in de kop netjes uitfrezen, de kleppen/klepstelen polijsten en er moet eigenlijk een ander uitlaatspruitstuk op.

er zijn vroeger speciale uitlaatstukken gemaakt voor de R4-R6 die 15 pk meer zouden leveren. Een soort spagettieuitlaat ipv het blok gietijzer wat we nu hebben.
Tuning for speed betekent meestal: meer verbruik, minder betrouwbaarheid.


Je kunt er ook en ander blok inleggen

vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 89477Bericht Olivier »

Oké.
Nou goed, ik hoef m'n R4 nou niet speciaal te tunen.
De kop flowen gaat me voor nu dan ook even te ver.
Maar als ik een 32mm monteer van een R5, dan hoeft het inlaatspruitstuk verder niet aangepast te worden? Of kan ik ook het inlaatspruitstuk van een R5 monteren als deze groter is?

Edit: welke 32mm carburateurs zijn dit? De zg. solex carburateurs?

Edit nr. 2: Ik heb 2 advertenties op marktplaats.nl gevonden, zijn 1 van deze 2 geschikt?

http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... F38wSU4%3D

http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... F38wSU4%3D
Geen
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 89479Bericht Le Car »

Beide dus niet zomaar geschikt.

Beide zijn van een Super R5 en dus met rechthoekige carb.voet.

Spruitstuk past ook niet op de r4 inlaat.

het kan evt wel,moet je even in de topics over de r4 alpine+ gtt setup kijken. De gtt carb is namelijk een met rechthoekge voet.


succces Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 89481Bericht Olivier »

Hmm...ik heb even geprobeerd te zoeken.
Maar ik kan zo specifiek niet vinden waar het nou over gaat.

Stel dat ik eenzelfde carb. koop met rechthoekige voet? Wat moet ik dan aan mijn inlaatspruitstuk aanpassen?

Of anders: wie kan me zeggen welk type van welke auto's er wel meteen per direct op mijn 1100 geschroefd kan worden? En wie heeft er misschien nog iets te koop?
Geen
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 89482Bericht GijSsie »

klik hier

Als ik jou was zou ik bij paul(automaatr4f6) een AT blok ophalen de motorsteun iets verhogen en vervolgens de motor erin laten zakken...
Savane 1993 =D
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 89483Bericht Olivier »

haha, ik lees nu toevallig het topic door...
Zal eens kijken.
Geen
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 89486Bericht Olivier »

Nou ff tijd gehad om wat te klooien aan de R4 vandaag.
Ik had nog 2 oude Zenith carburateurs liggen, deze even schoongemaakt en van 2 - 1 goede gemaakt.

Nu keek ik even wat voor sproeier erin zat en dat bleek maatje 91 te zijn, vervolgens even in mijn sproeierbak gekeken van mijn befaamde brommertijd, maar niets wat past.
Dus dan maar boormachine werk, een grove 1,5mm boor gepakt (minder dan 1,5mm pakte mijn boorkop niet) en sproeier opgeboord.

Toen carb. gemonteerd, zonder luchtfilter uiteraard...
Even doorstarten en toen liep ie weer, reageerde gek genoeg perfect op het gas (dat deed hij voorheen nooooit!), alleen de motor liep wat onregelmatig. Dus luchtschroefje wat uitgedraaid, liep steeds beter...
Dus toen er maar helemaal uitgehaald en gek genoeg liep ie superlekker en regelmatig (ehh)

Kan alleen nog iets meer lucht bij, dus ik heb de luchtkanalen wat aangepast en het punt van de luchtschroef tot 3,5 uitgeboord en daar een koperen busje ingezet met een slangetje erop retour richting het filter...

Morgen dus even kijk wattie doet met deze carburateur, vond het wel grappig dat het blokje erg goed op het gas reageerde en hoogtoerig ook wel aardig liep, ondanks dat de sproeiermaat nu ongeveer met maatje 1,5 vergroot is... :lol:

Edit:

Nu net dus even de andere carb. geprobeerd...
Liep opzich wel aardig en hij heeft nu véél meer merkbaar vermogen onderin heb ik 't idee?
Nu is het alleen wel zo, dat bij ver doorjagen in de versnelling, hij soms wat backfire door de carburateur geeft...

Daarbij geeft ie ook wat zwarte walmpjes ipv. blauw of eigenlijk helemaal niet...

Staat mijn ontsteking nu wat te laat of is het wat anders?
Geen
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 89517Bericht jbeekmann »

zwarte walm is onvolledig verbrand mensel, dan staat ie dus te rijk (niet verwonderlijk natuurlijk...)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
66 coupe
Berichten: 22
Lid geworden op: wo jan 31, 2007 4:05 pm

Bericht: # 89522Bericht 66 coupe »

probeer eens een REN486 teur.

of zoek naar een daf 1100 marathonblok, wij persen er met een daf zo rond de 160 km/p.u uit met een dubbele weber er op.

(dafblok = renault blok)
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Bericht: # 89989Bericht Daan »

Als je me ff een mailadres PM't dan stuur ik je een lijst met carb types voor op 4tjes en 5-jes

Ik heb nu een alpine blok liggen waar een tweetraps weber op zit.

officieel hoorde dat type WEBER 32 DIR 58 te zijn voor dat blok (1400 cc)

Maar bij mij is het een WEBER 32 DIR 83 (blijkt nu na lang zoeken van een Volvo 340 1.4 te zijn) maar schijnt dus ook te passen (zie Dafje 66) want veel volvoblokken zijn half van Renault

Kan iemand me trouwens uitleggen wat al die 3 lettercodes en nummers weergeven? 32 = 32mm maar DIR of DARA etc ? en het verschil tussen
58, 83, 98 etc ?
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Plaats reactie