Pagina 1 van 2

stofhoezen aandrijfassen vervangen

Geplaatst: di mei 01, 2007 7:48 pm
door **bert**
Ik wil graag de stofhoezen vervangen (2 per as - Bendix?) van een GTL uit '86 vervangen.

Is het mogelijk dit zelf te doen?
Hoe krijg ik de hoes over de koppelingen? Demontage koppeling?
Of zijn er 'slimmere' oplossingen.
Alle reacties van harte welkom.

Groet,

Bert

Geplaatst: wo mei 02, 2007 8:37 am
door brecht
assen los:
bovenste fuseekogel en stuurkogel los
fusee stuk naar achteren (richting achterbumper dus) duwen
nu kan je de as de bak in duwen en als het goed is aan de andere kant uit het fusee stuk halen. Lastig, maar de makkelijkste manier om een as los te krijgen.

hoezen los:
trekken, snijden, wat je maar wilt :D

nieuwe hoezen monteren
lastig, er zijn hier wat verhalen geschreven over hulpstukken maar met wat vet, geduld en inzet lukt het wel.

Geplaatst: wo mei 02, 2007 9:46 am
door jbeekmann
Precies, het is te doen, maar een gedegen vloek-vocabulair zal van toepassing zijn.
Tip: neem universele hoezen, die zijn soepeler dan originele.
De garage heeft er zo'n mooie (geloof hydraulische) tang voor...

Geplaatst: wo mei 02, 2007 3:24 pm
door Willem de Zwijger
Universele hoezen voor de wielzijde zijn zelf te plaatsen, zij het dat dit proces in veel aspecten gelijkenis vertoont met een bevalling: het kan eigenlijk niet, maar wat moet dat moet.
Persoonlijk ben ik een beetje uitgekeken op die universele hoezen want het is baaie moeilijk om dat rubber goed vast te zetten, zeker op de grootste diameter. Er zitten soms van die metalen strips bij die je dan met een tang moet aatrekken en dubbelvouwen whatever, daar was ik helaas niet voor in de wieg gelegd. Dus pakte ik twee tie-wraps en wat kit, en dat gaat prima. Tot het moment dat je de auto op de krik hebt staan en je draait aan een voorwiel en dan botst het tie-wrap blokje tegen de onderste draagarm en is de boel weer lek.
Ik heb aan een kant een universele hoes die vast zit met een verende ring, die kwam uit een doos met een officiele stofhoes, en dat gaat al jaren goed.
Oftewel: een universele hoes gaat wel als je een goede ring hebt.
Aan de andere kant: Ik heb nog nooit gelezen dat iemand er aan begonnen is om een officiele originele hoes te monteren, daarvoor moet de as uit elkaar en daarvoor is tot dusver iedereen hier teruggedeinst. Maar iemand moet de eerste zijn...

Geplaatst: wo mei 02, 2007 11:10 pm
door 4TL
'n beetje garage heeft zo'n paraplu waar je de stofhoes overheenschuift waarna je de aandrijfas er zo insteekt.

Geplaatst: do mei 03, 2007 12:49 pm
door Willem de Zwijger
Geldt dat ook voor de originele hoes ? Ik kreeg diezelfde boodschap ook uit andere hoek.
Dat lijkt me te vergelijken met een bevalling zonder ontsluiting maar voila, wie ben ik....

Geplaatst: do mei 03, 2007 1:20 pm
door 4TL
Juist voor orginele hoezen.
Je hebt ook hoezen die je moet klinken trouwens.

Afbeelding

Geplaatst: vr mei 04, 2007 9:42 am
door Willem de Zwijger
Ah, de truc voor de originele hoes is om de kleine diameter waar het rubber heel dik is eraf te snijden ("...de hoes bij B afsnijden.."). Dan maak je een kans ja. Het zou nooit in me opgekomen zijn om het mes te zetten in zo'n fijne originele hoes...

Geplaatst: vr mei 04, 2007 11:35 am
door 4TL
even verder lezen; "in de toekomst zullen de hoezen zonder rand A geleverd zijn..."
Maar de truck is zo'n paraplu om de hoezen te monteren. het is een universeel garage werktuig. Ik geloof dat die dingen ook nog wel betaalbaar zijn.

Afbeelding

Geplaatst: di mar 25, 2008 10:42 pm
door jupke
brecht schreef:assen los:
bovenste fuseekogel en stuurkogel los
fusee stuk naar achteren (richting achterbumper dus) duwen
nu kan je de as de bak in duwen en als het goed is aan de andere kant uit het fusee stuk halen. Lastig, maar de makkelijkste manier om een as los te krijgen.

hoezen los:
trekken, snijden, wat je maar wilt :D

nieuwe hoezen monteren
lastig, er zijn hier wat verhalen geschreven over hulpstukken maar met wat vet, geduld en inzet lukt het wel.
Als ik dan de assen ook nog uit het blok wil hebben wat moet ik dan nog doen (GTL '89)

In m'n handboek staat iets van borgpennen maar die heb ik nog niet gevonden precies :-?

borgpennen

Geplaatst: wo mar 26, 2008 12:10 am
door RVIER
borgpennen komen alleen bij het oude type aandrijfas voor (lang voor 89)


succes

vr gr Fons

Geplaatst: wo mar 26, 2008 10:52 am
door R4F6GTX Automaat
Voor 90 euri heb je een nieuwe, compleet.....

Geplaatst: wo mar 26, 2008 10:53 am
door jupke
R4F6GTX Automaat schreef:Voor 90 euri heb je een nieuwe, compleet.....
De assen zijn nog goed hoor, het is de motorblok die ik aan het vervangen ben.

Re: borgpennen

Geplaatst: wo mar 26, 2008 10:54 am
door jupke
RVIER schreef:borgpennen komen alleen bij het oude type aandrijfas voor (lang voor 89)


succes

vr gr Fons
Bedankt!

Geplaatst: wo apr 16, 2008 8:44 am
door loek
Hee Paul,
Waar krijg ik een nieuwe complete as ?
En is er verschil tussen een GTL as en een TL ?
Ik heb ooit eens gehoord, als je een as vervangt, je de andere ook moet vervangen.

Loek