stofhoezen aandrijfassen vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
stofhoezen aandrijfassen vervangen
Ik wil graag de stofhoezen vervangen (2 per as - Bendix?) van een GTL uit '86 vervangen.
Is het mogelijk dit zelf te doen?
Hoe krijg ik de hoes over de koppelingen? Demontage koppeling?
Of zijn er 'slimmere' oplossingen.
Alle reacties van harte welkom.
Groet,
Bert
Is het mogelijk dit zelf te doen?
Hoe krijg ik de hoes over de koppelingen? Demontage koppeling?
Of zijn er 'slimmere' oplossingen.
Alle reacties van harte welkom.
Groet,
Bert
assen los:
bovenste fuseekogel en stuurkogel los
fusee stuk naar achteren (richting achterbumper dus) duwen
nu kan je de as de bak in duwen en als het goed is aan de andere kant uit het fusee stuk halen. Lastig, maar de makkelijkste manier om een as los te krijgen.
hoezen los:
trekken, snijden, wat je maar wilt
nieuwe hoezen monteren
lastig, er zijn hier wat verhalen geschreven over hulpstukken maar met wat vet, geduld en inzet lukt het wel.
nu kan je de as de bak in duwen en als het goed is aan de andere kant uit het fusee stuk halen. Lastig, maar de makkelijkste manier om een as los te krijgen.
hoezen los:
trekken, snijden, wat je maar wilt

nieuwe hoezen monteren
lastig, er zijn hier wat verhalen geschreven over hulpstukken maar met wat vet, geduld en inzet lukt het wel.
-
Universele hoezen voor de wielzijde zijn zelf te plaatsen, zij het dat dit proces in veel aspecten gelijkenis vertoont met een bevalling: het kan eigenlijk niet, maar wat moet dat moet.
Persoonlijk ben ik een beetje uitgekeken op die universele hoezen want het is baaie moeilijk om dat rubber goed vast te zetten, zeker op de grootste diameter. Er zitten soms van die metalen strips bij die je dan met een tang moet aatrekken en dubbelvouwen whatever, daar was ik helaas niet voor in de wieg gelegd. Dus pakte ik twee tie-wraps en wat kit, en dat gaat prima. Tot het moment dat je de auto op de krik hebt staan en je draait aan een voorwiel en dan botst het tie-wrap blokje tegen de onderste draagarm en is de boel weer lek.
Ik heb aan een kant een universele hoes die vast zit met een verende ring, die kwam uit een doos met een officiele stofhoes, en dat gaat al jaren goed.
Oftewel: een universele hoes gaat wel als je een goede ring hebt.
Aan de andere kant: Ik heb nog nooit gelezen dat iemand er aan begonnen is om een officiele originele hoes te monteren, daarvoor moet de as uit elkaar en daarvoor is tot dusver iedereen hier teruggedeinst. Maar iemand moet de eerste zijn...
Persoonlijk ben ik een beetje uitgekeken op die universele hoezen want het is baaie moeilijk om dat rubber goed vast te zetten, zeker op de grootste diameter. Er zitten soms van die metalen strips bij die je dan met een tang moet aatrekken en dubbelvouwen whatever, daar was ik helaas niet voor in de wieg gelegd. Dus pakte ik twee tie-wraps en wat kit, en dat gaat prima. Tot het moment dat je de auto op de krik hebt staan en je draait aan een voorwiel en dan botst het tie-wrap blokje tegen de onderste draagarm en is de boel weer lek.
Ik heb aan een kant een universele hoes die vast zit met een verende ring, die kwam uit een doos met een officiele stofhoes, en dat gaat al jaren goed.
Oftewel: een universele hoes gaat wel als je een goede ring hebt.
Aan de andere kant: Ik heb nog nooit gelezen dat iemand er aan begonnen is om een officiele originele hoes te monteren, daarvoor moet de as uit elkaar en daarvoor is tot dusver iedereen hier teruggedeinst. Maar iemand moet de eerste zijn...
-
-
Als ik dan de assen ook nog uit het blok wil hebben wat moet ik dan nog doen (GTL '89)brecht schreef:assen los:
hoezen los:
trekken, snijden, wat je maar wilt![]()
nieuwe hoezen monteren
In m'n handboek staat iets van borgpennen maar die heb ik nog niet gevonden precies

Nieuwe R4'er
borgpennen
borgpennen komen alleen bij het oude type aandrijfas voor (lang voor 89)
succes
vr gr Fons
succes
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
Re: borgpennen
Bedankt!RVIER schreef:borgpennen komen alleen bij het oude type aandrijfas voor (lang voor 89)
succes
vr gr Fons
Nieuwe R4'er