Ik heb een nieuw project aangeschaft maar ben er een beetje mee aan het rijden geweest en heb iets zeer vreemds. Ik houd het stuur recht en geef flink gas en de gehele auto trekt ernstig naar links alsof het stuur los zit maar dat is niet zo want deze reageert meteen als ik stuur en als ik het stuur volledig naar links doe en dan rondjes rijdt hoor ik ernstig getik misschien een lager dacht ik. De balken zijn recht en op het lijstje van de apk wordt alleen een fuseekogel genoemd maar kan me niet voorstellen dat de auto hier zo hard van naar links gaat trekken iemand enig idee wat dit kan zijn?
Hoe houd je je stuur "recht"?
- betekend dat dat hij optisch recht staat? (balkje horizontaal)
- of betekend dat dat je rechtuit rijdt en dan je stuur vast houdt.
In het eerste geval hoeven de wilen nog niet recht te staan. je stuur kan gedraaid op de struurstang zitten of je wilen kunnen slecht uitgelijnd zijn.
Ik gok het daar op. Je kan he zelf uitlijnen door je stuurkogles te stellen, je kan het ook bij een garage laten doen. Die Zetten hem op twee platen en kunnen het eecht goed uitlijnen. Dat zou ik uiteraard wel doen na het vervangen van de fussekogel(s)
Misschien blijft er links rem hangen > op de krik en linker voorwiel en achterwiel checken (draaien)
Of de achterwielophanging heeft het links begeven > kijken of je daar iets geks ziet, staat de auto scheef ?
Of je een linker wiellager is totaal naar de ratsmodee > Ook op de krik en draaien
Ok dan allemaal bedankt voor de reacties het stuur staat gewoon recht met het streepje horizontaal en ik denk dat het geen kwestie is van alleen maar uitlijnen, ik denk ook dat het een lager is maar het blijft moeilijk ga iniedergeval eerst de fuseekogel maar vervangen en dan verder kijken. Heb de voorwielen al opgekrikt en aan gedraait terwijl die in de versnelling stond en dit voelde bij beide hetzelfde evenveel speling dus denk dat het niet de aandrijfassen zijn maar weet ik ook nog niet zeker dat met die remmen lijkt mij ook niet de oplossing het lijkt namelijk alsof de wielen sturen terwijl het stuur recht blijft staan [alleen als ik flink optrek] en dat terwijl wanneer ik stuur bij stilstand het stuur direct reageert.
reactiestang vork gebroken?
koeieoog rot?
bovemnste daargarmlagers? bedoel je draagarmlager en waar zit die dan?
verklaar je nader deze benamingen zeggen mij allemaal niks zijn hier ook gangbaardere namen voor of kun je beschrijven waar deze zich bevinden?
Dit is de goede benaming. het is de stang die van de onderfusee naar de voren loopt en vastzit in een rubberlager (het zwenklager-ook wel koeienoog) dat weer op de langsarm vastzit. Bij de ouderre types zat er een gaffel om dat zwenklager, bij de nieuwere types is de reactiearm een staaf
In de bovenste draagarm zitten twee rubberbussen, die kunnen speling hebben.
Je kunt het meestal snel testen. Als de auto met de wielen op de grond staat probeer je elk voorwiel heen en weer te bewegen. Eigenlijk mag je dan bijna geen speling voelen. Het stuur begint direct mee te bewegen.
misschien is de steun waarmee de versnellingsbak aan het chassis voor zit wel los, of slecht. K weet niet echt of hij daardoor scheef kan trekken? Goed is het iig niet!
brecht schreef:misschien is de steun waarmee de versnellingsbak aan het chassis voor zit wel los, of slecht. K weet niet echt of hij daardoor scheef kan trekken? Goed is het iig niet!
Inderdaad volgens mij is dit het probleem hij is ook een beetkje rot daar bij die ophanging en misschien is het rubber ook wel kapot bedankt ga de boel uitelkaar halen laat nog wel horen of het allemaal gelukt is.
Ik heb ooit tot 3 maal toe een aandrijfas eruit gereden voorde garagist door had dat de baksteun slecht was. maar dat was een ander verhaal. Mocht je een neiuwe baksteun nodig hebben: ik kan er 1 opsturen vanaf woerden (en ben ook vaak in Nijmegen dus zou hem mee kunnen nemen)