1.4 in gtl bouwen mogelijk ?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Fous

1.4 in gtl bouwen mogelijk ?

Bericht: # 87695Bericht Fous »

vraagje :
mijn blok van de r4 ligt helaas op een hoop ..
nu heb ik nog een goed blok liggen van een 5je (90 model )
zo op het eerste oog gaat het wel passen , maar hoe kan ik de poelie op de nokkenas aansluiten ?
plus passen de spruitstukken van een r4 er gewoon op ?
en dan de versnellingsbak , zelfde pasvorm , of is dat compleet anders?
iemand een idee?

groetjes , Tom
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 87697Bericht Jan-San »

wat ben je precies van plan? Is dit niet een blok dat dwars geplaatst wordt? Dan ziet het hele zooitje aan de andere kant. Dus schutbord aanpassen.

Of ben je alleen koppen aan het wisselen?
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
Fous

Bericht: # 87702Bericht Fous »

normaal gesproken is dit idd een dwars geplaatste motor ..
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 87705Bericht Jan-San »

Dit zou natuurlijk wel passen in een 4tje, maar er komt iets meer bij kijken. Of de bak zomaar past weet ik niet. Er is ook al eens een r5 GT Turbo blok in een r4 gelepeld. Dit pastte ook. Je kunt het probeen met een gtl bak.

Ik denk dat je ook de motorsteunen moet ophogen (2,5cm) of een koppeling op de stuurstang monteren.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 87712Bericht Willem de Zwijger »

Er zijn in het verleden wel foto's op het Forum geweest van zo'n soort project waarbij de nokkenaspoeli aan de 'verkeerde' kant zit. Aan de kant van de versnellingsbak schijnt dat appeltje eitje te wezen. Ik denk dat het spruitstuk van de 4 er niet zomaar op past, dat moet je proefondervindelijk vast stellen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 87713Bericht R4F6GTX Automaat »

Spruitstuk van de 4 past niet op de kop van een latere 5, maar de kop van de 4 past wel weer op het onderblok van de 5
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Fous

Bericht: # 87743Bericht Fous »

dus de 1100 kop past op een 1400 ? :o
lijkt me sterk .
ik denk dat het gewoon makkelijker is om een zelfde blok op de kop te tikken , en die in te bouwen , iemand iets liggen voor een leuke prijs ?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 87745Bericht R4F6GTX Automaat »

1100 kop past wel op de 1400; Koppen zijn vrijwel indentiek, alleen heeft de 5 langere bougies dan de 4 maar het werkt wel (heb het ook op mijn F6)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Fous

Bericht: # 87746Bericht Fous »

ok , dat is duidelijk , nu nog het probleem poelie op de nokkenas krijgen en vliegwiel of dat past ..
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 87749Bericht R4F6GTX Automaat »

Vliegwielen van 4 en 5 zijn hetzelfde, zitten ook aan dezelfde kant. Alleen dat van de 5 Turbo is een stuk dikker dus moet er een andere drukgroep etc op maar verder is alles van 4 en 5 zowat hetzelfde. Ik had iig geen probleem met de 1.4 in mijn wagen maken met de kop van de 1.1, daar weer het spruitstuk van de 1.4 met 32dir carb, een brandblusser als uitlaatdemper en een pijp tot achter in het hoekje.
Hoe het met de nokkenaspoelie zat weet ik niet meer maar dat vertelt iemand anders wel weer :roll:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 87751Bericht Willem de Zwijger »

Die nokkenaspoeli kun je 'gewoon' laten zitten, je moet dan alleen wel het schutbord aanpassen.
Alternatief is om het blok te demonteren, en er een andere nokkenas in te stoppen die de poeli wel aan de goede kant laat uitkomen.
Fous

Bericht: # 87774Bericht Fous »

ok dan , schutobrd laat ik liever orgineel en nokkenas uitbouwen gaat me net te ver ,, iemand een 1100 te koop ? :P
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 87775Bericht cees en jantine »

pak het onderblok van je 1100, doe daar 1400 voeringen,krukas in en een 1400 cilinderkop en je hebt hetzelfde, maar dan met de nokkenaspoelie aan de andere kant.. :lol:
kan je gelijk de nokkenas nog laten slijpen en hopla, je hebt er een paar pk bij..

of je zoekt een oer 5 1400 blokje.die zijn nagenoeg plug n play..
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 87776Bericht R4F6GTX Automaat »

Nokkenas is wel gemakkelijk om eruit te halen hoor. Distributietandwielen los, zorgen dat de stoterbusjes eruit zijn of blok op z'n kant en dan trek je de nokkenas er zo uit.
Dan een van een R4 (of beter R6) erin en hoppa.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Fous

Bericht: # 87942Bericht Fous »

nah gaat hem niet worden denk ik zo , ik ga er vanuit dat er wel degelijk verschil in nokkenas zit ..
dus toch maar op zoek naar een passende 1100/1400 :)
toch bedankt voor de info !
Plaats reactie