Pagina 1 van 2
Onderhoud op 4 gtl '89
Geplaatst: di feb 27, 2007 12:03 pm
door jupke
Deze n00b gaat z'n 4'tje klaar maken om het nieuwe jaar met volle moed tegemoet te kunnen gaan.
Ik ga natuurlijk de olie, oliefilter, luchtfilter en bougies vervangen.
Wat zijn de dingen die ik ook zeker moet nakijken vervangen?
Ben geen technieker maar het onderhoud van m'n moto is indertijd redelijk gelukt dus ik dacht dat ik dat met dit ding ook wel zou kunnen.
Alle input is welkom.
Allereerst 1 heel belangrijke vraag, ik heb al aan het zoeken geweest maar vind nergens welke olie er in moet

Geplaatst: di feb 27, 2007 12:33 pm
door 4TL
-Bandenspanning controleren
-Olie=10w40
-Kijk ook naar het oliepeil van de versnellingsbak.
Als je bovenstaande voor elkaar hebt, kun je nog naar de staat van de remblokken & schijven kijken.
Geplaatst: di feb 27, 2007 12:36 pm
door jupke
De achterste trommels heb ik al uiteen gehad om door de keuring te geraken, daar zit het nog wel snor mee.
De versnellingsbak, dat zal wat anders zijn.
Maar het pookje er bovenaan in gaat is die rubber gescheurd en daar is het wat vettig dus ik vrees dat ik die al zeker ga moeten vervangen.
Kan je dat rubbertje los kopen?
Geplaatst: di feb 27, 2007 1:51 pm
door 4TL
Ja, dat is ond. nr.77 00 520 704. Maar of het leverbaar is weet ik niet.
Je kunt hem ook prima dichtplakken met sikaflex kit. oid. 't is namelijk gewoon een stofkap zodat er geen vuil bij de kogelverbinding kan komen.
Geplaatst: di feb 27, 2007 2:19 pm
door jupke
Oke, alvast bedankt

Re: Onderhoud op 4 gtl '89
Geplaatst: di feb 27, 2007 2:42 pm
door -Trelleur-
jupke schreef:vind nergens welke olie er in moet

Renault adviseert ELF olieën.
En wel in de kwaliteit 15W40 of 20W50. Dus 10W40 is aan de dunne kant.
Je bent een n00b en geen technieker, maar hebt wel de trommels al uit elkaar gehad?

Re: Onderhoud op 4 gtl '89
Geplaatst: di feb 27, 2007 2:55 pm
door jupke
Trelleur/Trentiste schreef:jupke schreef:vind nergens welke olie er in moet

Renault adviseert ELF olieën.
En wel in de kwaliteit 15W40 of 20W50. Dus 10W40 is aan de dunne kant.
Je bent een n00b en geen technieker, maar hebt wel de trommels al uit elkaar gehad?

Ik kan m'n plan wel trekken, puur op technisch/handigheid. Maar ik heb geen technische scholing of zoiets gedaan. Ik zal alles waarschijnlijk wel uiteen en terug ineen krijgen maar de lastige dingen waar je beter weet wat je uiteen aan het halen bent en waar je voorzichtig mee moet zijn daar wil het wel eens bij haperen.
Bij die remmen is m'n handboek die ik gekocht heb bij de R4 heel goed van pas gekomen kan ik je zeggen

Geplaatst: di feb 27, 2007 2:56 pm
door jupke
Dus nu kan ik al uit 3 olien kiezen volgens jullie
Welke schrijft renault voor? (elf wist ik ja maar welke nummerke?)
Geplaatst: di feb 27, 2007 5:20 pm
door Mark4GTL
Ik zou ook ff goed kijken of je nergens een roestduiveltje hebt zitten
Geplaatst: di feb 27, 2007 5:24 pm
door jbeekmann
15W40
Geplaatst: di feb 27, 2007 5:54 pm
door jupke
Mark4GTL schreef:Ik zou ook ff goed kijken of je nergens een roestduiveltje hebt zitten
Ja dus he
Maar dat wist ik al, het rechteracterportier onderaan tegen het wiel daar is een roestplek

Geplaatst: di feb 27, 2007 5:54 pm
door jupke
jbeekmann schreef:15W40
Bedankt

Geplaatst: vr mar 02, 2007 9:26 pm
door jupke
Nieuwe olie *oke*
Nieuwe oliefilter *oke*
Nieuwe bougies *oke*
Minder nieuws, lichte myonaisevorming aan het dopje dus een kapotte cilinderkoppakking
Tis nog niet ernstig maar binnenkort moet die dan toch vervangen worden ....
Ook hier weer: alle hints en tips zijn zeeeeeer welkom!
Geplaatst: zo mar 04, 2007 2:41 pm
door jbeekmann
mayonaise hoeft niet per sé koppakking te zijn he!
Korte stukjes rijden (of om een andere reden niet op temperatuur komen > thermostaat kapot bijv.), slechte/geen carterventilatie... kan ook allemaal de oorzaak van mayo zijn.
koppakking
Geplaatst: zo mar 04, 2007 3:35 pm
door RVIER
@jupke,
als er geen koelwaterverlies is het de kopopakking dus niet.
Zelfs als er koelwaterverlies (koelvloeistof voor de puristen) is moet je eerst nakijken of er nergens anders een lek is (vergeet de verwarming niet!)
Eigenlijk is de pakking alleen kapot als er en (hoge) druk in het systeem optreedt (terwijl de thermostaat werkt) en er koelwaterverlies is
Niet te snel de kop loshalen!, is een hoop werk. Je kunt als eerte stap de kopbouten een keer natrekken.
Het is gelukig vaak minder erg dan je denkt, (maar soms is het ook erger dan dat het je gelukig maakt)
Succes
Fons