Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.
Moderators: R4F6GTX Automaat , Rik H. , Mark4GTL , Nando
jupke
Berichten: 32 Lid geworden op: vr dec 01, 2006 3:20 pm
Bericht: # 87168Bericht
jupke » di feb 27, 2007 12:03 pm
Deze n00b gaat z'n 4'tje klaar maken om het nieuwe jaar met volle moed tegemoet te kunnen gaan.
Ik ga natuurlijk de olie, oliefilter, luchtfilter en bougies vervangen.
Wat zijn de dingen die ik ook zeker moet nakijken vervangen?
Ben geen technieker maar het onderhoud van m'n moto is indertijd redelijk gelukt dus ik dacht dat ik dat met dit ding ook wel zou kunnen.
Alle input is welkom.
Allereerst 1 heel belangrijke vraag, ik heb al aan het zoeken geweest maar vind nergens welke olie er in moet
Nieuwe R4'er
4TL
Berichten: 353 Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:
Bericht: # 87171Bericht
4TL » di feb 27, 2007 12:33 pm
-Bandenspanning controleren
-Olie=10w40
-Kijk ook naar het oliepeil van de versnellingsbak.
Als je bovenstaande voor elkaar hebt, kun je nog naar de staat van de remblokken & schijven kijken.
Clio '98
jupke
Berichten: 32 Lid geworden op: vr dec 01, 2006 3:20 pm
Bericht: # 87172Bericht
jupke » di feb 27, 2007 12:36 pm
De achterste trommels heb ik al uiteen gehad om door de keuring te geraken, daar zit het nog wel snor mee.
De versnellingsbak, dat zal wat anders zijn.
Maar het pookje er bovenaan in gaat is die rubber gescheurd en daar is het wat vettig dus ik vrees dat ik die al zeker ga moeten vervangen.
Kan je dat rubbertje los kopen?
Nieuwe R4'er
4TL
Berichten: 353 Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:
Bericht: # 87173Bericht
4TL » di feb 27, 2007 1:51 pm
Ja, dat is ond. nr.77 00 520 704. Maar of het leverbaar is weet ik niet.
Je kunt hem ook prima dichtplakken met sikaflex kit. oid. 't is namelijk gewoon een stofkap zodat er geen vuil bij de kogelverbinding kan komen.
Clio '98
-Trelleur-
Berichten: 852 Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede
Bericht: # 87175Bericht
-Trelleur- » di feb 27, 2007 2:42 pm
jupke schreef: vind nergens welke olie er in moet
Renault adviseert ELF olieën.
En wel in de kwaliteit 15W40 of 20W50. Dus 10W40 is aan de dunne kant.
Je bent een n00b en geen technieker, maar hebt wel de trommels al uit elkaar gehad?
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
jupke
Berichten: 32 Lid geworden op: vr dec 01, 2006 3:20 pm
Bericht: # 87176Bericht
jupke » di feb 27, 2007 2:55 pm
Trelleur/Trentiste schreef: jupke schreef: vind nergens welke olie er in moet
Renault adviseert ELF olieën.
En wel in de kwaliteit 15W40 of 20W50. Dus 10W40 is aan de dunne kant.
Je bent een n00b en geen technieker, maar hebt wel de trommels al uit elkaar gehad?
Ik kan m'n plan wel trekken, puur op technisch/handigheid. Maar ik heb geen technische scholing of zoiets gedaan. Ik zal alles waarschijnlijk wel uiteen en terug ineen krijgen maar de lastige dingen waar je beter weet wat je uiteen aan het halen bent en waar je voorzichtig mee moet zijn daar wil het wel eens bij haperen.
Bij die remmen is m'n handboek die ik gekocht heb bij de R4 heel goed van pas gekomen kan ik je zeggen
Nieuwe R4'er
jupke
Berichten: 32 Lid geworden op: vr dec 01, 2006 3:20 pm
Bericht: # 87177Bericht
jupke » di feb 27, 2007 2:56 pm
Dus nu kan ik al uit 3 olien kiezen volgens jullie
Welke schrijft renault voor? (elf wist ik ja maar welke nummerke?)
Nieuwe R4'er
Mark4GTL
Berichten: 2954 Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:
Bericht: # 87181Bericht
Mark4GTL » di feb 27, 2007 5:20 pm
Ik zou ook ff goed kijken of je nergens een roestduiveltje hebt zitten
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
jupke
Berichten: 32 Lid geworden op: vr dec 01, 2006 3:20 pm
Bericht: # 87183Bericht
jupke » di feb 27, 2007 5:54 pm
Mark4GTL schreef: Ik zou ook ff goed kijken of je nergens een roestduiveltje hebt zitten
Ja dus he
Maar dat wist ik al, het rechteracterportier onderaan tegen het wiel daar is een roestplek
Nieuwe R4'er
jupke
Berichten: 32 Lid geworden op: vr dec 01, 2006 3:20 pm
Bericht: # 87263Bericht
jupke » vr mar 02, 2007 9:26 pm
Nieuwe olie *oke*
Nieuwe oliefilter *oke*
Nieuwe bougies *oke*
Minder nieuws, lichte myonaisevorming aan het dopje dus een kapotte cilinderkoppakking
Tis nog niet ernstig maar binnenkort moet die dan toch vervangen worden ....
Ook hier weer: alle hints en tips zijn zeeeeeer welkom!
Nieuwe R4'er
jbeekmann
Berichten: 2169 Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum
Bericht: # 87298Bericht
jbeekmann » zo mar 04, 2007 2:41 pm
mayonaise hoeft niet per sé koppakking te zijn he!
Korte stukjes rijden (of om een andere reden niet op temperatuur komen > thermostaat kapot bijv.), slechte/geen carterventilatie... kan ook allemaal de oorzaak van mayo zijn.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
RVIER
Berichten: 2280 Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven
Bericht: # 87301Bericht
RVIER » zo mar 04, 2007 3:35 pm
@jupke,
als er geen koelwaterverlies is het de kopopakking dus niet.
Zelfs als er koelwaterverlies (koelvloeistof voor de puristen) is moet je eerst nakijken of er nergens anders een lek is (vergeet de verwarming niet!)
Eigenlijk is de pakking alleen kapot als er en (hoge) druk in het systeem optreedt (terwijl de thermostaat werkt) en er koelwaterverlies is
Niet te snel de kop loshalen!, is een hoop werk. Je kunt als eerte stap de kopbouten een keer natrekken.
Het is gelukig vaak minder erg dan je denkt, (maar soms is het ook erger dan dat het je gelukig maakt)
Succes
Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)