Klussen aan de distributie
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
Klussen aan de distributie
Even als nieuw topic: Mij is geadviseerd om bij klussen aan de distributie een luik te maken en er vanuit de cabine aan te werken.
Vraagje 1: Dan moet de kachel zeker wel weg ?
Vraagje 2: Dat glijblok wat de ketting moet spannen, is dat een ding wat courant is (ik praat hier over een 1400 blok, ik dacht dat daar een dubbele ketting op zat) ?
Vraagje 3: Is er vanuit dat glijblok ook een klein gaatje voor het smeren van de ketting ?
Vraagje 4: Als je toch alle moeite hebt gedaan om achter dat deksel te kijken, is het dan verstandig om meer dingen mee te pakken (bv ketting vervangen, tandwielen vervangen ?
Ik luisterde vandaag nog eens aandachtig naar het geluid, je hoort het alleen als de motor stationair loopt. Als je wat hoger in toeren gaat is het weg. Zou dat ergens op kunnen duiden ?
Vraagje 1: Dan moet de kachel zeker wel weg ?
Vraagje 2: Dat glijblok wat de ketting moet spannen, is dat een ding wat courant is (ik praat hier over een 1400 blok, ik dacht dat daar een dubbele ketting op zat) ?
Vraagje 3: Is er vanuit dat glijblok ook een klein gaatje voor het smeren van de ketting ?
Vraagje 4: Als je toch alle moeite hebt gedaan om achter dat deksel te kijken, is het dan verstandig om meer dingen mee te pakken (bv ketting vervangen, tandwielen vervangen ?
Ik luisterde vandaag nog eens aandachtig naar het geluid, je hoort het alleen als de motor stationair loopt. Als je wat hoger in toeren gaat is het weg. Zou dat ergens op kunnen duiden ?
zit idd een dubbele ketting, maar een smeergat zou niet nodig moeten zijn omdat er een doorgang vanaf het blok zit.
Het rode geeft aan waar de spanner zit het blauwe waar de motorolie door komt

Tandwielen zitten best goed vast aan de kruk en nokkenas. Geperst en niet met boutjes.
Al met al is een stuk uit het schudbord halen leuk en aardig voor een kijkoperatie, maar om door dat gat ook nog te gaan sleutelen zou ik zelf niet echt zien zitten.
Het rode geeft aan waar de spanner zit het blauwe waar de motorolie door komt

Tandwielen zitten best goed vast aan de kruk en nokkenas. Geperst en niet met boutjes.
Al met al is een stuk uit het schudbord halen leuk en aardig voor een kijkoperatie, maar om door dat gat ook nog te gaan sleutelen zou ik zelf niet echt zien zitten.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Contacteer:
En als je toch bezig bent en je hebt tijd over oid kun je net zo goed het hele blok eens nalopen (niet moeilijk doen, als ie nog goed loopt niks aan doen tenzij je iets ziet/hoort wat niet klopt)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Laten we een Poll voor Willem houden, ivm inspectie/reparatie van het distributiemechaniek!
1. 0 Motor uitbouwen en inspecteren/repareren
OF
2. 0 Luik slijpen vanuit de cabine, liggend de kijkoperatie uitvoeren
als ik de juiste software had, zouden we deze poll kunnen uitvoeren?!?
Stemadvies: KIES 2
1. 0 Motor uitbouwen en inspecteren/repareren
OF
2. 0 Luik slijpen vanuit de cabine, liggend de kijkoperatie uitvoeren
als ik de juiste software had, zouden we deze poll kunnen uitvoeren?!?
Stemadvies: KIES 2
Vanuit mijn ervaring met Honda OHC motoren is idd. je ketting te lang geworden. Meestal ben je klaar met het alleen vervangen van je ketting.
Inspectie of het glijblok van de spanner niet heel erg ingesleten is is raadzaam.
Ik had eerst geprobeerd om de ketting + spanner los te vervangen zonder een luik te maken dan wel motor uit bouwen.
Lukt dit niet dan had ik de motor uitgebouwd omdat je
A. Je er beter bij komt en
B. je carter pan eruit kan schroeven en evt. troep eruit kan vissen
C. je makkelijker de keeringen ed. kan vervangen.
Inspectie of het glijblok van de spanner niet heel erg ingesleten is is raadzaam.
Ik had eerst geprobeerd om de ketting + spanner los te vervangen zonder een luik te maken dan wel motor uit bouwen.
Lukt dit niet dan had ik de motor uitgebouwd omdat je
A. Je er beter bij komt en
B. je carter pan eruit kan schroeven en evt. troep eruit kan vissen
C. je makkelijker de keeringen ed. kan vervangen.
Clio '98
- Rodeo-6
- Contacteer:
Re: Klussen aan de distributie
JaWillem de Zwijger schreef: Vraagje 3: Is er vanuit dat glijblok ook een klein gaatje voor het smeren van de ketting ?
>> Doe mij maar een DAF <<
-
Bedankt voor de adviezen en fraaie foto.
Ik wil verder niks aan het blok doen, de keerringen zijn al vervangen. Je kunt er absoluut verschrikkelijk slecht bij zonder het blok uit te bouwen of het katteluik te maken, dus 1 van die twee moet het worden, en ik heb eigenlijk al besloten om via het luik te werken.
Heeft zo'n dubbele ketting een dubbel slotje dattie makkelijk los kan ?
Ik wil verder niks aan het blok doen, de keerringen zijn al vervangen. Je kunt er absoluut verschrikkelijk slecht bij zonder het blok uit te bouwen of het katteluik te maken, dus 1 van die twee moet het worden, en ik heb eigenlijk al besloten om via het luik te werken.
Heeft zo'n dubbele ketting een dubbel slotje dattie makkelijk los kan ?
Over vraag 4:
Ik heb het bij een renault nog nooit losgehad, maar bij auto's waar ik dat wel gehad heb, zat er achter de kettingspanner (als je die losschroeft) een klein zeefje. Dit zeeft de olie die door het achterliggende oliekanaal vloeit. Dit zeefje is naar mijn ervaring altijd kapot. Het kan in zo'h geval vast geen kwaad het zeefje te vervangen; het zal er wel niet voor niks zitten.
Ik heb het bij een renault nog nooit losgehad, maar bij auto's waar ik dat wel gehad heb, zat er achter de kettingspanner (als je die losschroeft) een klein zeefje. Dit zeeft de olie die door het achterliggende oliekanaal vloeit. Dit zeefje is naar mijn ervaring altijd kapot. Het kan in zo'h geval vast geen kwaad het zeefje te vervangen; het zal er wel niet voor niks zitten.
6TL77
- Voormalig Steunpunt NO
Hé Willem,
Zo'n perfectionistische techneut als jij gaat toch geen kattenluik in de auto slijpen?
Dat moet volgens mij voor je auto voelen alsof hij een stoma heeft....
Nee, ik zou zeker de motor eruit pakken, zeker ook omdat je nadien problemen kunt verwachten, daar waar het distributiedeksel op het carter moet afdichten.
En wat betreft die dubbele distributieketting: Geen zorgen, die zit niet in jouw 1400 motor, die kom je alleen in het Alpineblok tegen.
Succes ermee
Harry
Zo'n perfectionistische techneut als jij gaat toch geen kattenluik in de auto slijpen?
Dat moet volgens mij voor je auto voelen alsof hij een stoma heeft....
Nee, ik zou zeker de motor eruit pakken, zeker ook omdat je nadien problemen kunt verwachten, daar waar het distributiedeksel op het carter moet afdichten.
En wat betreft die dubbele distributieketting: Geen zorgen, die zit niet in jouw 1400 motor, die kom je alleen in het Alpineblok tegen.
Succes ermee
Harry
-
Dit blijft altijd het dilemma: ben je
a. een ethische purist OF
b. een praktische rechtdoorzee-ist.
Kies a. als je te veel tijd hebt, je verveelt, als hard werken tegen een kleine beloning je opwindt en als je "lijden is een kunst" als levensmotto hanteert.
In alle andere gevallen kies je b., en hou je dus tijd over om van je geliefden te genieten....
(btw: morgen is het Valentijnsdag, dan geldt een algemeen verbod op het (voorbereiden van het) uittakelen van motoren, en een premie op het slijpen van kattenluiken)
Ben het dus niet met Harry eens!
a. een ethische purist OF
b. een praktische rechtdoorzee-ist.
Kies a. als je te veel tijd hebt, je verveelt, als hard werken tegen een kleine beloning je opwindt en als je "lijden is een kunst" als levensmotto hanteert.
In alle andere gevallen kies je b., en hou je dus tijd over om van je geliefden te genieten....
(btw: morgen is het Valentijnsdag, dan geldt een algemeen verbod op het (voorbereiden van het) uittakelen van motoren, en een premie op het slijpen van kattenluiken)
Ben het dus niet met Harry eens!
Ik vind een luik eruit slijpen beun werk.
Als ik een 4 zou willen kopen en ik zie dat er een luik uitgeslepen is, loop ik direct weg omdat ik dan ook weinig vertrouwen heb in de rest van de sleutelkunsten van de vorige eigenaar.
Daarbij; sleutelen is hier toch hobby? mag het dan wat tijd kosten?
Als ik een 4 zou willen kopen en ik zie dat er een luik uitgeslepen is, loop ik direct weg omdat ik dan ook weinig vertrouwen heb in de rest van de sleutelkunsten van de vorige eigenaar.
Daarbij; sleutelen is hier toch hobby? mag het dan wat tijd kosten?
Clio '98
als het een gewone 1400 is, lijkt me het uittakelen van het blok,sleutelen en weer terugzetten minstens, maar zeker niet meer werk dan:
het verwijderen van de kachel
het slijpen van een kattenluik
sleutelen door het kattenluik
[verwijderen van de stoelen om toch meer werkruimte te hebben]
[het vloeken en rekken van de rug ivm werkhouding]
dichtlassen kattenluik
behandelen lasnaden kattenluik
[terugmonteren stoelen]
Want zeg nou eerlijk. Echt makkelijk sleutelen zal het niet zijn als je moeilijk in en onder je viertke hangt.
Geloof ook niet dat de geliefden zitten te wachten op een sleutelende ega die de rest van de week last van zijn rug heeft
het verwijderen van de kachel
het slijpen van een kattenluik
sleutelen door het kattenluik
[verwijderen van de stoelen om toch meer werkruimte te hebben]
[het vloeken en rekken van de rug ivm werkhouding]
dichtlassen kattenluik
behandelen lasnaden kattenluik
[terugmonteren stoelen]
Want zeg nou eerlijk. Echt makkelijk sleutelen zal het niet zijn als je moeilijk in en onder je viertke hangt.
Geloof ook niet dat de geliefden zitten te wachten op een sleutelende ega die de rest van de week last van zijn rug heeft

R4F4 FASA 1977