Waterpomp vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Waterpomp vervangen

Bericht: # 86320Bericht Willem de Zwijger »

Grrrrrrrrrr :evil: :evil: :evil:
Rara wat klopt hier niet. En hoe moet je dat zwijgend oplossen ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 86329Bericht 4TL »

Met de lammellen schijf eroverheen, daarna met een centerpoint precies in het midden een puntje slaan en beginnend met een 1mm boortje precies in het midden een gaatje boren.
Zit je niet in het midden, boortmachine onder een hoek van 45 graden zetten dan door boren naar het midden. Zit je weer in het midden dan boormachine rechtop zetten.
Als je precies in het midden hebt geboort, ga je doorboren naar de volgende maten; 2mm, 3mm, 4mm, 5mm en totslot 5,5mm.
Meestal kan je bij 5mm al het oude draad van de bout eruit peuteren met een 2mm priem. Dan tqp 1 tm 3 erdoor heen en je bent klaar.
IS het draad echt kapot of ben je scheef gegaan, dan een overmaat helicoil / recoil oid erin.
Clio '98
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

afgebroken bouten

Bericht: # 86332Bericht RVIER »

Dag Willem,

Boren kan en gaat ook vaak goed.

Voor de uitstekende stukjes kun te proberen of er nog een griptang op past. Voorzichtig heen en weer bewegen en hopelijk los

Als je een lasapparaat hebt gaat het vaak sneller op de volgende wijze

(eerst de accu polen losmaken voor je gaat lassen).

Pak een stukje strip van bv 2 mm, boor er een gat in van 6mm. schuif het stukje strip over het afgebroken boutje en las het goed vast. gebruik nu het stukje strip om hem eruit te draaien. Eerst een beetje heen en weer bewegen een beetje kruipolie erop en losdraaien maar. Gaat bijna altijd goed
Deze methode werk zelfs als het boutje niet meer uitsteekt!

vr gr Fons

De vorige eigenaar heeft er dus geen molykote aangedaan toen hij de zaak monteerde!
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
hans dam
Berichten: 106
Lid geworden op: za okt 07, 2006 10:41 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 86335Bericht hans dam »

Willem, Zoals ik al eerder in dit forum schreef vond ik ooit in Florida een smid die een snijbrander met een heel dunne vlam op een afgebroken 12 mm draadeind richtte, daardoor het draadeind in donkerrode druppels van gloeiend metaal liet wegdruppelen, en het overgebleven gat met schroefdraad in een VW-carter aan mij overliet om zonder snij-ijzer of coil een nieuw draadeind in te draaien!!!
Dat lukte allemaal, en ik heb met die motor in de America's 150.000 miles in 4 jaar gereden
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 86338Bericht 4TL »

Nou je het zegt; je kunt ook een M6 moertje op de tapeinde draaien, ff flink aantikken met het lasapparaat (boutje word dan flink heet) en je kunt met een steeksleutel de handel meestal wel losdraaien.
Clio '98
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 86342Bericht schoapke »

en anders met de moordenaar er op als er voldoende uit steekt. welke manier je ook gaat gebruiken, probeer eerst met een beetje beleid de boel "vaster" te draaien en daarna los. Sccs
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 86349Bericht Rinootje »

Hier is gewoon gereedschap voor uitgevonden!!
Ik ben daarvan helaas de naam vergeten. Het wordt gebruikt in combinatie met een wringijzer van een tap set. Het is een soort conische tap met daarop linkse schroefdraad. Je boort een gaatje in het afgebroken tap eind ,schroeft er links om het gereedschapje in en doordat het conisch loopt zet het zich vast en schroef je het tapeind zo eruit.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 86351Bericht R4F6GTX Automaat »

Linkse tap dus.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 86352Bericht Rinootje »

Hij tapt niet hij schroeft.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 86356Bericht R4F6GTX Automaat »

Nou, ook niet helemaal waar. Hij schroeft de tap vast en dan draait de bout los, als ie in genoeg kruipolie zwemt :wink:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 86359Bericht Rinootje »

Je hebt toch ook gewone linkse tappen die snijden.
Maar goed ze zijn bij de betere gereedschapsboer te verkrijgen.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

linkse tappen

Bericht: # 86364Bericht RVIER »

LInkse tappen zijn al genoemd

de "linkse tappen" zijn een soort schroeven die je in het restant draait. daarvoor heb je natuurlijk voorgeboord.

As de bout met een grotere doorsnede dan de tap al is afgebroken omdat hij zo vast zat, zou dan een veel kleinere linkse tap het wel houden?

Zeker bij kleine maten houden ze het gewoon niet, breken af en omdat ze veel harder zijn dan de bout kun je ze vervolgens niet meer uitboren

Ik heb ze weggegooid en gebruik griptang, lasapparaat, boormachine (in deze afnemende voorkeursvolgorde).

Wat wel erg goed helpt is om als je aan het verwijderen van de afgebroken stukken begint, vooraf afscheid te nemen van je boosheid en irritatie over het afbreken van de bouten. Afgebroken bouten zitten in de motor niet tussen je oren

Dat is dan een gepasseerd station. Je kunt je dan tenminste volledig richten op het uithalen en merkt dat het eigenlijk altijd wel lukt (behalve met linkse tappen).

succes Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 86384Bericht Willem de Zwijger »

Dank jullie voor het medeleven, en ik heb mijn irritatie van mij afgeworpen (over die klote montage in de fabriek zonder een beetje kopervet oid), en ben nu in een soort Zen rust aangeland. Ik heb zo'n linkstappend setje ooit eens gekocht, vooral voor de psychologische steun die ervan uitgaat, want ik durf het niet te gebruiken, ik heb eens een tapje zien afbreken in een 6 mm boutje, en de diepe treurnis die toen over me heen kwam omdat ik er toen helemaal niks meer mee kon beginnen.
De truc met het lassen kende ik niet, en die ga ik zeker eerst proberen, de griptang heb ik vanmiddag al vruchteloos geprobeerd. Ik had zelf het plan om een boormal te maken (op het werk hebben we een CNC freesmachine), die met de drie goede boutjes vast te zetten, en dan met 5 mm uit te boren.
Die truc met de autogeen vlam lijkt me helemaal niks voor een stalen boutje in een Alu blok, maar ik heb helemaal geen autogeen, dus dat valt dan snel af.
Dat boren met 1, 2, 3, 4 etc lijkt me ook een goed plan, dat ga ik denk ik maar doen als het lassenderwijs niet lukt.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 86461Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb er nu 1 uit (die nog uitstak) dmv lassen. Dat lukte helaas niet bij de andere twee die al vlak lagen. Breekt op de las af.
Ik heb er 1 met 4 mm uitgeboord, en bij Brezan vast een setje helicoils met tap en zo besteld voor het uiterst waarschijnlijke geval dat ik de draad niet heel hou.
En dan de laatste...die heb ik geboord....te beginnen met 1 mm...en...die...brak af...I :evil: k heb het nagemeten: hij zit er 3 mm in.
Dus nu zit ik met de uitdaging hoe ik die eruit krijg. Ik had nog een Proxon slijpstftje liggen, dat lijkt me aardig gaan, ga ik er morgen nog een stel van bijkopen.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

lassen

Bericht: # 86462Bericht RVIER »

Dag Willem,

Als de las afbreekt, moet je kijken of je wel diep genoeg hebt gelast.
Dat is eigenlijk het meest krische deel. Eventueel pak je een nieuw stripje en boort daar een gat van 6 mm in. Vervolgens verzenk je dat gat met een grotere boor. Opnieuw met hoge stroom lassen. afkoelen en voorzichtig heen en weer wrikken.Dat kan met een hamer klapje naar link, klapje naar rechts. Als hij een beetje meebeweegt kruipolie erop. Als het stripje loskomt van de bout opnieuw een stripje maken, oplassen etc
Dit moet je sowiezo proberen bij de bout waarin het boortje is afgebroken

Dit werkt meestal ook als de bout niet meer uitsteekt! Je kunt zelfs 1-2 milimeter het gat inlassen.

De bout zit zo vast omdat roest een 4x zo groot volume heeft als ijzer. Roest is erg hard. Wat ook wel eens help is om met een stift en een grote hamer in de lengerichting van de bout te slaan, in de hoop dat de roest breekt en kruipolie doorlaat, daarna lassen etc.

spuit ook eens wat kruipolie in het 4 mm gat dat je al in de ander bout hebt geboord. Zelfs daar kun je weer aan lassen en wrikken.

alles komt goed

succes Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie