Men nemen een Alpinetje en dan?? Graag raad

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

schoapke

Men nemen een Alpinetje en dan?? Graag raad

Bericht: # 86041Bericht schoapke »

Afbeelding

okee niet echt direct uit de mottenballen, maar eerder van een stoffige zolder. Denk dat ik ze eerst maar eens ga afdoen met een grove borstel en kijken wat er precies onder vandaan komt. Maar dan......?

Heeft er iemand een lijstje van wat je allemaal nodig hebt en wat je bv op de plank kan leggen.

Het is een AT met de turbo en carb er bij, ook de verbindingspijp van de tubro naar het spruitstuk.

Is het raadzaam om het blok te reviseren? zelf doen of laten doen? Iemand ervaring.

Mis een startmotor welke mag er op

Maar vooral; heeft iemand enig idee wat ik straks met al die waterslangen aanmoet??

Allemaal een beetje nieuw voor me dus, maar ben er wel hartstikke blij mee
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
cees en jantine

Bericht: # 86067Bericht cees en jantine »

schoapke zal binnenkort eens een mooi verhaaltje typen..
ziet er wel een beetje roestig uit..draaien ze nog wel rond?

wel leuk project trouwens!!!
gewoon doen.
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
schoapke

Bericht: # 86089Bericht schoapke »

kreeg ze zo 123 niet gedraaid, maar denk dat ik het blok toch redelijk uit elkaar haal. is er nog makkelijk aan pakking setjes te komen [als in autohandel binnenstappen en bestellen bvb]
En heeft er iemand ervaring met "reviseren" van blokjes..

Zal binnenkort maar eens met de camera naar de loods gaan en het "tot nu toe" vastleggen en posten.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan-San

Bericht: # 86115Bericht Jan-San »

Wat die slangen betreft kan ik wel uitkomst bieden. Ik zal eens een paar foto's maken. Er zitten trouwens ook olie slangen tussen, niet dat je daar water door heen gaat gooien.
Misschien is het ook handig om een vraagbaak te scoren van die blokjes.
schoapke

Bericht: # 86216Bericht schoapke »

ben al begonnen met een beetje uit elkaar halen, maar 2 boutjes van de waterpomp willen echt niet los komen en het enige wat meegaf waren de hoekjes met als gevolg mooie ronde kopjes :-?
R4F4 FASA 1977
jbeekmann

Bericht: # 86218Bericht jbeekmann »

schoapke schreef:ben al begonnen met een beetje uit elkaar halen, maar 2 boutjes van de waterpomp willen echt niet los komen en het enige wat meegaf waren de hoekjes met als gevolg mooie ronde kopjes :-?
Netjes het kopje eraf slijpen/boren. Helaas zitten die waterpompen niet zelden met alleen die boutkop vast. De corrosie van de (aluminium) pomp zorgt ervoor dat hij zich ook vastzet op de steel van de bout. WD-40, kleine tikjes rondom en veel geduld doet het meestal wel. Bij Carioca ben ik daar wel eens een uurtje of twee mee bezig geweest (eerst drie afgebroken koppen en toen nog niet los... Gelukkig moest er een nieuwe pomp op en kon ik gewoon tegen die slangaansluitingen beuken (die natuurlijk direct de geest gaven)

Hoe komen die kopjes trouwens rond? Geen goed doppensetje?
Dat je met een steeksleutel geen enorme krachten moet overbrengen (behalve dan aan een eventuele inbreker) wist je wel toch?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
cees en jantine

Re: Men nemen een Alpinetje en dan?? Graag raad

Bericht: # 86228Bericht cees en jantine »

schoapke schreef: okee niet echt direct uit de mottenballen, maar eerder van een stoffige zolder. Denk dat ik ze eerst maar eens ga afdoen met een grove borstel en kijken wat er precies onder vandaan komt. Maar dan......?

Heeft er iemand een lijstje van wat je allemaal nodig hebt en wat je bv op de plank kan leggen.

Het is een AT met de turbo en carb er bij, ook de verbindingspijp van de tubro naar het spruitstuk.

Is het raadzaam om het blok te reviseren? zelf doen of laten doen? Iemand ervaring.

Mis een startmotor welke mag er op

Maar vooral; heeft iemand enig idee wat ik straks met al die waterslangen aanmoet??

Allemaal een beetje nieuw voor me dus, maar ben er wel hartstikke blij mee
hallo schoapke:
de startmotor van een r4 1100 is ook gewoon te gebruiken, wel moet je dan een vulplaatje hebben tussen de startmotor en het koppelingshuis, want hier moet je iets meer afstand hebben anders loopt de startmotor tegen je vliegwiel aan..

al die slangen die je ziet zijn niet allemaal waterslangen, de dunnere(die lopen naar je oliefilter) zijn voor de oliekoeler. en er moet er nog een daar zijn en dat is de TOEvoer naar de turbo. in het carter zit een aansluiting voor een iets dikkere slang en dit is de retour.

reviseren is eigenlijk altijd beter, ik heb het niet gedaan want ik heb het blok met losse kop gekocht en kon dus makkelijk naar binnenkijken. en het blok draaide goed rond.

wil je het echter goed doen dan moet je denken aan alle lagers(drijfstang, krukas, e.d.) alle keerringen, nieuwe koppakking, hopen dat de zuigers en voeringen nog goed zijn..anders die ook nieuw erin doen.
kop laten vlakken, oliepomp nieuw of reviseren..
kijk eens bij mecaparts, www.mecaparts.com die hebben de meeste onderdelen nog beschikbaar.
de lagers zijn niet zo moeilijk en niet zo duur trouwens.

nieuwe koppeling/drukgroep

welke versnellingsbak wil je gaan gebruiken?
ik zo wel het tussenstuk, tussen bak en motor(koppelingshuis) gebruiken van de AT, hier zit namelijk al een gat in voor de sensor voor de ontsteking.

ik neem aan dat je weet dat je motorsteunen 2 cm ongeveer omhoog moet brengen ivm de stuuras? anders met kruiskoppelingen gaan werken.

je kunt ook zoals jan-san de rembekrachtiger gaan gebruiken, maar dan moet je iets meer passen en meten met de hoogte van het blok.

het probleem met het AT blok is dat je de carb niet echt makkelijk kwijt kunt en je de buis die over de motor loopt niet kan gebruiken.
ik zou als ik jou was gelijk voor de GTT setup gaan met intercooler, iets meer werk maar je hebt er wel profijt van.maar lees hierover maar in mijn topic, daar komen de meeste problemen wel naar voren

ook moet jeje onderstel niet vergeten aan te passen. dikkere stabi's gebruiken enzo. anders zwabber je alle kanten op..en dat wil je niet.

nou dit was het weer even zover..
mocht je nog vragen hebben mail, pm, kom kijken(bv.in maart in breda bij rtc meeting) ofzo..
groet en succes.

cees
cees
schoapke

Bericht: # 86245Bericht schoapke »

heb vandaag maar eens in het blokje gekeken en ik ben bang dat het een revisie gaat worden. ergens in het verleden is er de koppakking tussen uit geblazen en is er koelvloeistof in de cilinders gekomen wat daar in de loop der tijd zijn werk heeft kunnen doen. En toen ik de carterplug eruit draaide bleek dat daar ook verdomd weinig olie uit kwam.

Maar uhhhh [iets of wat teleurgesteld] kan ik echt niet die mooie buis van spruitstuk naar turbo kwijt onder de [gesloten] motorkap?

morgen maar eens wat foto's plaatsen van het belabberde blokje
R4F4 FASA 1977
cees en jantine

Bericht: # 86251Bericht cees en jantine »

aai das wel balen..maar..

ik heb nog een AT onderblok staan, daar zijn 3 cilinders nog wel van te gebruiken(eventueel laten honen)..die 4e is kapot(heeft een kapot drijfstang lager gehad).
het scheelt weer 3 voeringen kopen..
je mag hem wel hebben..heb hem van folkert gehad en ik doe er eigenlijk niets mee. misschien dat je er nog iets mee kan??
hoor het wel.

en die buis ga je echt niet kwijt kunnen met originele schakelstang..dus dat wordt verbouwen of voor een gewone alpine gaan. die had je toch ook? dan bouw je die in en doe je er dubbele webers op..en een spaghetti uitlaatspruitstuk. dan ga je ook over de 100pk hoor! alleen geen turbo kick, wat dan weer jammer is.
brecht
Contacteer:

Bericht: # 86261Bericht brecht »

of voor een gewone alpine gaan. die had je toch ook?
Is er een verschil tussen de blokken van een alpine en een alpine turbo dan? m.a.w ik zit te denken om mijn blok eerst gewoon te laten lopen en af te stellen en vervolgend die turbo er op te gooien. da kan toch?

Turbo heeft trouwens radiale speling op de as. Bij hoeveel speling zou ik aan een revisie ervan moeten gaan denken?
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 86263Bericht R4F6GTX Automaat »

Onderblokken zijn vrijwel indentiek, de verschillen zitten 'm in de zuigers en nokkenas. Alpien heeft bolkopzuigers voor hogere compressie, turbo moet juist lagere compressie hebben dus eventjes een turbo erop schroeven gaat niet lukken.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
cees en jantine

Bericht: # 86265Bericht cees en jantine »

hoi brecht,
dat de speling van links naar rechts(radiaal toch?) speling heeft is niet zo heel erg, mits niet teveel natuurlijk. als hij het buitenhuis maar niet raakt..
de turbo is namelijk olie gesmeerd en door de oliedruk ligt het asje dan op een film van olie, dan ben je namelijk die speling kwijt.
dus als je geen oliedruk hebt heb je iets ruimte.

als je speling in de lengte richting hebt van de as(axiaal toch), dan heb je wel een probleem en moeten de seals vervangen worden.
is dit het geval dan kan je wel gelijk een T2 of andere turbo erop zetten.. 8) die spoelen iets eerder op -> dus eerder meer pret..haha

en zoals paul al zegt, even een turbo op een alpine blok schroeven kan wel, maar is niet aan te raden ivm compressieverhouding.
met een AT blok rijden zonder turbo is ook niet aan te raden trouwens.
brecht
Contacteer:

Bericht: # 86270Bericht brecht »

cees en jantine schreef: en zoals paul al zegt, even een turbo op een alpine blok schroeven kan wel, maar is niet aan te raden ivm compressieverhouding.
met een AT blok rijden zonder turbo is ook niet aan te raden trouwens.
want? dan komt ie niet vooruit? staat er ergens op de motor het nummer waaraan het verschil te ontdekken is? Ik heb nog een tweede blok, waarvan ook een drijfstang gebroken is en vervolgens door het carter heen is komen zetten, daar zou "een snellere kop op zitten" dat is dan dus een normaal Alpine blok?

De schoepen raken het huis nog niet trouwens, ook als ik hem zo ver mogelijk wegdruk, dat geeft dus hoop.

En dat radiaal axiaal is een beetje verwarrend idd, maar als de belasting (of kracht, of speling) loodrecht op de as staat spreekt men van radiaal indien de kracht in de richting van de as loopt spreekt met van axiaal.
schoapke

Bericht: # 86308Bericht schoapke »

Afbeelding

Een paar dagen terug dus begonnen met het uit elkaar halen van het blok. Opzich best bevredigend werk, maar dan liever een blokje wat nog lekker in de olie staat ipv roest en narigheid.
Hierboven heb ik gelezen dat er in een AT blokje vlakke zuigers zouden moeten zitten, maar in deze zaten volgens mij toch bolle kopjes.
Misschien dat er daardoor wel het blokje is opgeblazen. Daarom maar een paar foto's en hopelijk dat er met jullie troostende woorden ook ideeen en oplossingen zijn. Volgens mij ben ik in elk geval opzoek naar een paar nieuwe bussen en cilinders. :-?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
R4F4 FASA 1977
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 86319Bericht R4F6GTX Automaat »

geef even de nummers door die op het ammelullium typeplaatje staan, dan weten we gauw genoeg wat het is.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie