RDW keuring

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

RDW keuring

Bericht: # 85989Bericht 4TL »

Wie heeft er ervaring met de RDW en het plaatsen van een grotere motor? Ik wil van 34kw naar 46kw (vermogens toename van 35%) met een andere motor.
Maar als ik het onderstaande goed begrijp, krijg ik hem nooit goedgekeurd doordat er geen typegoedkeur op is afgegeven...

Dit zegt de RDW:
Wanneer er een motor met een andere motorcode in een voertuig wordt geplaatst dan moet het kentekenbewijs worden gewijzigd.
U moet het voertuig hiervoor laten keuren bij een RDW keuringsstation. Na goedkeuring wordt het kentekenbewijs en het kentekenregister aangepast.

RDW kentekenkeuring
Tijdens de keuring wordt nagegaan of het voertuig met de gemonteerde motor overeenkomt met een andere bestaande typegoedkeuring. Eventueel wordt u gevraagd dit aan te tonen door het overleggen van een verklaring van, de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde importeur.

Wanneer er een typegoedkeuring bestaat, dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan wordt u doorgestuurd naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) voor een geluidstest. En wanneer het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen wordt tevens een weggedragtest afgenomen.
Stappenplan RDW Keuring
(indien plaatje is verschenen nog een keer klikken op het plaatje om het leesbaar te maken)
Clio '98
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 85990Bericht brecht »

Daarom moet je dat ook niet aan de RDW doorgeven.... 8)
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 86004Bericht 4TL »

brecht schreef:Daarom moet je dat ook niet aan de RDW doorgeven.... 8)
RDW intereseerd me eigenlijk weinig. Maar helaas moet ik langs deze meneren om mijn wagen goedgekeurd te krijgen. Doe je dat niet; en kieper je er gewoon een dikke motor in en ga je hier mee rijden, dan ben je gewoon niet verzekerd. Lees de kleine lettertjes maar eens van je verzekeringspolis. :wink:

Dus ik ben benieuwd wat jij gaat doen met je nieuwe dikke motorblok :D
keuren of gewoon rijden met je "bommetje".

Maar goed ontopic:

Wie heeft er ervaringen met het kenteken keuren van een opgepepte R4
Clio '98
Gebruikersavatar
FuZziE
Berichten: 89
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 7:40 pm
Locatie: Utrecht

vroem..

Bericht: # 86029Bericht FuZziE »

hey daar...

ik zal eens aan schoapke vragen wat hij ervan weet want hij kwam vandaag vrolijk met 2 r5alpine blokjes bij ons in de loods aanzetten met als plan die in zn 4f4 te zetten dus de kennis over hoe het rdw daarmee omgaat is voor hem ook dan ook relevant.

groetjes Fuzzzzzie
Vrrrrrroem....
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 86039Bericht schoapke »

schoapke weet dus van niks, maar is wel erg benieuwd
[leest zelden kleine lettertjes]
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 86493Bericht 4TL »

Niemand legaal een R4 laten keuren met een R5 Alpine / Turbo / TS / automaat motor???
Clio '98
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 86502Bericht cees en jantine »

er is een keer een alpine goedgekeurd toch, dat was die blauwe...van fons??
de rest heeft het nooit gedaan volgens mij.........................
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
yellowsub
Berichten: 263
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 2:00 am

mmm

Bericht: # 86507Bericht yellowsub »

interessante vraag,

zie dat mijn gtl-papieren geen vermogen heeft staan... zo ook mijn tl...

dus als er wat gebeurt, idd verzekering, hoezo te veel vermogen?

dat traject van eigen bouw is een drama, wel leuk als therapie... mallemolen van de rdw...

los van alles. het is toch gek om een 100 pk ipv een 40 pk in een 4tje te hangen, maar remmen? torsistaven? je chassis? tsja...

en dan nog, wel gaaf!!!

tuut

bart
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 86508Bericht cees en jantine »

en daarom is het ook van belang daar ook iets aan te doen..remmen enzo..
alhoewel remmen van 120-0 met 34pk of
remmen van 120-0 met 110pk niets uitmaakt....

het probleem is alleen dat je veel en veel sneller aan die 100-120 km/u zit.
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

andere motor

Bericht: # 86522Bericht RVIER »

volgens mij zijn er twee kanten aan de zaak:

1. is de vervangende motor van hetzelfde gewicht? En ligt het zwaartepunt ongeveer gelijk. Als dat zo is zal de voertuigdynamica niet wijzigen. Dat wil dus zeggen dat het weggedrag niet zal veranderen.
In wettelijke snelheidgebied 0-120 km/h zal er dan ook niets gebeuren.
De remmen, schokbrekers etc, zijn nog steeds goed. Immers de veilige ontwerpsnelheid van de R4 is misschien wel 150. De top ligt bij 120 (volgens het boekje)
Formeel verandert er dan weinig. Met dat grotere vermogen kun je hooguit veel sneller optrekken.
Als de nieuwe motor ook nog een typegoedkeuring heeft (of uit een auto komt met een typegoedkering), vooral van belang voor het geluid en de mogelijke milieueissen, en als het vermogen <35% is toegenomen, zie ik eigenlijk geen formele problemen. Mogelijk kun je het een samengesteld voertuig laten zijn.

2. Als de motor veel zwaarder (in kilo's) is heb je wel een voertuigdynamisch probleem op te lossen. (veren, schokbrekers, remmen, remdrukverdeling.
Als je dan de R5 (eerste versies als vergelijkbasis neemt zit je volgens mij al snel goed.
Ook als het gaat om een veilige top-snelheid is een R5 denk een vergelijkbare auto. Hoewel, ook met een R5 ben je bij problemen boven de 150 "just a passenger"

Is het misschien eenvoudiger te gaan voor een opvoersetje?. Ander inlaatspruitstuk, andere of dubbele carb, spagettieuitlaat? Uit 1100cc moet je toch ook een flink vermogen kunnen halen (lange levensduur en benzineverbruik zijn toch niet relevant)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 86523Bericht schoapke »

zijn er bolkopzuigers voor een 1100? en welke cross-flow kop past er op de 1100?
of pakken we een alpine turbo blok en zetten we er de zuigers en bussen van een 1100 in? je zit dan wel met 21.5% midder cc's in je blok
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 86526Bericht R4F6GTX Automaat »

Het onderblok van de 956, 1108, 1400, Apline en AT is allemaal hetzelfde. De opbouw van het blok is verschillend, nokkenas is anders, krukas waarschijnlijk ook, zuigers, als dan niet bolkop met bij behorende zuigerbussen kan je theoretisch allemaal uitwisselen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1020
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Bericht: # 86545Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Hallo mensen.

Ook ik heb het genoegen gehad om 1 jaar eigenaar te zijn geweest van die prachtige blauwe R4 Alpine (ex Fons), opgebouwd door Johan Melis en momenteel met veel plezier bereden door Alpine Ad.
Zover ik mij kan herinneren stond ook hier niets bijzonders op het kenteken, behalve dan Renault 4 Safari.
Ondanks dat dit getunede juweeltje rond de 100 PK levert.

De enige die bij mijn weten een opgefokte R4 heeft laten keuren bij de RDW is Gert Tjeerdsma en daarbij ging het om een gele F4 voorzien van een 5 Alpine blok.
Zijn adres en woonplaats weet ik niet, maar Gert Tjeerdsma is een grootheid binnen de Renault Club d'Anciennes (CAR)
Dus voor de echte geïnteresseerden is dat een ingang lijkt mij.

mvg

Harry
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 86548Bericht cees en jantine »

schoapke schreef:zijn er bolkopzuigers voor een 1100? en welke cross-flow kop past er op de 1100?
of pakken we een alpine turbo blok en zetten we er de zuigers en bussen van een 1100 in? je zit dan wel met 21.5% midder cc's in je blok
injectie erop(als www.mbcarperformance.nl), ander spruitstuk en een lage druk turbo monteren. moet een leuke vermogenswinst geven..

cilinderkop van en 1100 r4 is nagenoeg hetzelfde als van een GTT naar mijn weten
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 86568Bericht Le Car »

Steunpunt NO schreef:Hallo mensen.

Ook ik heb het genoegen gehad om 1 jaar eigenaar te zijn geweest van die prachtige blauwe R4 Alpine (ex Fons), opgebouwd door Johan Melis en momenteel met veel plezier bereden door Alpine Ad.
Zover ik mij kan herinneren stond ook hier niets bijzonders op het kenteken, behalve dan Renault 4 Safari.
Ondanks dat dit getunede juweeltje rond de 100 PK levert.

De enige die bij mijn weten een opgefokte R4 heeft laten keuren bij de RDW is Gert Tjeerdsma en daarbij ging het om een gele F4 voorzien van een 5 Alpine blok.
Zijn adres en woonplaats weet ik niet, maar Gert Tjeerdsma is een grootheid binnen de Renault Club d'Anciennes (CAR)
Dus voor de echte geïnteresseerden is dat een ingang lijkt mij.

mvg

Harry
Die van Gert is idd een ex post bestel F4 met een alpine motor.
Voor het eerst gezien op een meeting in 1999 .
Deze auto staat als ik het goed heb als R4 alpine op kenteken.

Nooit zo gemaakt door alpine maar wel door de rdw onder deze benaming opgenomen.
Alles was ook echt nieuw besteld bij alpine,zeer mooi afgewerkte wagen en duss 160 kmh in zijn 3e versnelling :lol:
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Plaats reactie