Pagina 1 van 2
Veleman elektronische ontsteking
Geplaatst: zo jan 14, 2007 8:20 pm
door Robo
Heeft iemand evaring met een Veleman elektronische ontsteking??
Heb er namelijk een gebouwd en gemonteerd, helaas start de motor niet meer. Eruit gehaald en alles weer origineel aangesloten, motor loopt weer. De kit geheel nagezien op eventuele fouten deze heb ik niet kunnen ondekken, de leverancier heeft deze ook nagezien en getest op een scoop en kon niets ondekken. Vandaar mijn vraag heeft iemand ervaring met de elektronische ontsteking van Veleman.
vellemal
Geplaatst: zo jan 14, 2007 8:36 pm
door RVIER
Dag RoBo,
Ik heb er ook een. Loopt al heel lang in mijn R4.
Ik ook even zitten knoeien in het begin. Mijn fout was dat ik het mica plaatje tussen transistor en koelplaat had vergeten. Zoalang als de koelplaat niet aan de massa komt is er niets aan de hand en loopt de motor perfect. Als die aan de massa komt doet hij het niet meer! Dat gebeurde toen ik de ontsteking in een metalenkastje stopje.
Dus even controleren of het mica plaatje en het zwarte isolatieringetje rondom de bout aanwezig is.
(heb je overigens ook de condensator aan de ontstekingkant losgemaakt?)
succes
Fons
PS ze doen het echt goed en voor erg weinig geld (13,50 euro)
Re: vellemal
Geplaatst: zo jan 14, 2007 9:29 pm
door Robo
Bedank dit zou wel kunnen want ik heb deze ook in een metalen kastje.
Ga het de komend de dagen proberen.
Geplaatst: ma jan 15, 2007 1:43 pm
door FF Erik
Op mijn Clan zit ook zo'n kit. Werkt prima.
Geplaatst: ma jan 15, 2007 2:00 pm
door jbeekmann
Sodemieters Erik! Da's een mooi viertje!
Geplaatst: ma jan 15, 2007 2:26 pm
door Willem de Zwijger
Volstrekt off-topic, maar hoe mooi kan een nog witte wielkast zijn, en hoe fleurig de kleurtjes van de draden bij de dynamo...
Echter een klein vraagje: waar zijn de remleidingen gebleven ? Trokken ze die in 1991 binnendoor ? Verplaatst naar de andere kant ? Zie
http://www.nijmegenonline.com/r4clan/DSC00029.html
Geplaatst: ma jan 15, 2007 2:59 pm
door GijSsie
zit waarschijnlijk gewoon iets hoger
Geplaatst: ma jan 15, 2007 3:04 pm
door 4TL
Zit iets hoger, de mijne is van '92

Geplaatst: ma jan 15, 2007 5:41 pm
door 4TL
Even wat foto's gemaakt:

Rood is aansluiting nr. 1
Groen is aansluiting nr. 2
Grijs is aansluiting nr. 3
Zwart is aansluitng nr. 4
Eigenlijk had nr. 1 grijs moeten zijn en rood nr 3 ivb. met de kleurcodes.
Uiteraard de nieuwe bedrading netjes voorzien van krimpkous.

Ik heb het kastje aan de brug achter de accu gepopt. (zat al een gaatje)
De popnagel met tape afgeplakt ivb. met ongewilde massa.
Alle draden van de verdeler gehaald, maar de massa vd. condensator laten zitten. mocht onderweg de kit uitvallen, dan kan ik simpel en snel overschakelen naar de normale ontsteking.
Rode draad op de aansluiting gezet waar ook de grijze opzit die naar het contactslot gaat.(zie nu ook de eerste zin wbt. verandering kleurcodes) De draad die normaal van de bobine naar de verdeler gaat heb ik losgekoppeld.[/img]
koeling?
Geplaatst: ma jan 15, 2007 7:51 pm
door RVIER
ik zie dat beide kitjes zijn ingebouwd in een kastje. Maar ook de koelplaat zit nu in het kastje!. is dat wel slim?
vr gr Fons
Geplaatst: ma jan 15, 2007 8:03 pm
door 4TL
Ik heb voor de zekerheid wat m8 gaatjes geboord in het plastic kastje aan de onderkant. (niet te zien op de foto's) gaat prima. Ik heb er al heel wat km. opzitten en het blijft heel.
Geplaatst: ma apr 02, 2007 9:51 pm
door ronny
2 maanden later maar nog steeds actueel, voor mij althans
wil ook zo'n setje gaan bestellen maar heb toch nog een vraagje: heb je hierbij nog wel je contactpunten nodig? want die verlopen bij mij om de 100 km
groeten ronny
Geplaatst: ma apr 02, 2007 10:02 pm
door Robo
ronny schreef:2 maanden later maar nog steeds actueel, voor mij althans
wil ook zo'n setje gaan bestellen maar heb toch nog een vraagje: heb je hierbij nog wel je contactpunten nodig? want die verlopen bij mij om de 100 km
groeten ronny
Op de website van Velema
http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=8946
Hier staat ook een dealerlocator op.
Geplaatst: di apr 03, 2007 10:19 am
door jbeekmann
ja, puntjes heb je nog steeds nodig. Die vervallen alleen als je zo'n systeem monteert met een optische timing.
Michiel heeft er een in de 16, hoe heet die Michiel?
Geplaatst: di apr 03, 2007 3:35 pm
door Willem de Zwijger
Als ik voor m'n beurt mag spreken: Newtronic. Die heb ik tenminste in mijn 1400 zitten.