Pagina 1 van 2
traverse gebroken
Geplaatst: zo jan 07, 2007 10:59 pm
door RVIER
bij mijn GTL '84, was de traverse (onder de versnellingsbak, tussen de beide ophangingen) afgebroken op de plek waar de flens aan de buis is gelast. Leek gewoon doorgeroest.
Heb ik nog nooit meegemaakt, ben ik de enige?
Bij het monteren van de nieuwere moest het blok omhoog om ruimte te maken, anders kreeg ik het er niet in. Moet dit inderdaad zo of heb ik iets doms gedaan?
vr gr Fons
Geplaatst: zo jan 07, 2007 11:19 pm
door brecht
Dat heb ik nog nooit gezien nee die dingen zien er aardig onverwoestbaar uit. Verwijderen is niet echt makkelijk. Ik heb laatst ook de bak een stuk opgekrikt om hem los te kunnen krijgen.
Geplaatst: ma jan 08, 2007 4:01 pm
door Neeelz
Bij het lassen van mijn linker voorbalk ging de traverse er ook op die maneir (krik onder het blok/bak) uit. Achter het punt waar de traverse op de beide voorbalken zit, kan het overigens flink roesten! de rechterbalk bleek ook meteen gerestaureerd te moeten worden.
Geplaatst: ma jan 08, 2007 4:56 pm
door GijSsie
Is dat dit ding?

(met rood omcirkeld)
Bij die GTL die ik uit elkaar haalde was die op de plekken waar die tegen de balken zat behoorlijk doorgeroest.
Geplaatst: ma jan 08, 2007 5:17 pm
door Neeelz
Tis geen cirkel, maar wel dat ding!
Geplaatst: ma jan 08, 2007 5:24 pm
door GijSsie
Neeelz schreef:Tis geen cirkel, ....
wijsneus, omlijnt dan. Maar dit is dus een veel voorkomende plek waarschijnlijk omdat er modder achter blijft zitten of dat er water in blijft staan.
Geplaatst: ma jan 08, 2007 5:39 pm
door brecht
mm dan is het dus wel de moeite waard om die van mijn sloop gtl te bewaren? die zien er nog prima uit nml.
Geplaatst: ma jan 08, 2007 5:48 pm
door GijSsie
Dingen van een 4 bewaren is nooit weg als je plek over hebt, eens zullen ze nodig zijn. Zo'n traverse lijk me ook wel zelf te maken(lassen) uit een pijp en een plaatje, maarja dan moet je wel kunnen lassen natuurlijk.
Heeft er iemand al eens over gedacht een r4 chassis te ontwerpen dat alle kwalen van het huidige chassis niet heeft en dat zo'n chassis zonder enig risico in een zinkbad kan? OF bedenk ik nu ietshet onmogelijks/onfinancieerbaars, ik bedoel met eendjes is het ook gelukt... gooien ze zelf hele koetsen in een zinkbad

.
Geplaatst: ma jan 08, 2007 6:02 pm
door brecht
Goof heeft ooit ook wel al een chassis verzinkt geloof ik. Natuurlijk is er een chassis te lassen met dichte balken van dikker plaat. wat uit 1 stuk galvanisch verzinkt is, of nog beter uit RVS samengesteld, maar voor alles is een prijs...
Geplaatst: ma jan 08, 2007 7:49 pm
door otogazzi
Geplaatst: ma jan 08, 2007 9:19 pm
door GijSsie
Normaliter zou ik mij uitgedaagt voelen maar ik zal me inhouden:
BRAVO!!!! In alkmaar kunnen ze ook al lezen
Ik zal (zoals gewoonlijk....) dan weer het goede voorbeeld geven en weer ontopic starten.
De traverse is gewoon een veel voorkomende plek waar roest zich uit, om het zo maar uit te drukken. Waarschijnlijk ligt het aan het soort staal en het onderhoud aan je 4tje. Dus gewoon alles schoonhouden van modder en andere troep, regelmatig chassis inspecteren en zorgen dat die goed beschermd is. Zo bespaar je een hoop elende.
Beter voorkomen dan genezen!
Geplaatst: ma jan 08, 2007 10:35 pm
door otogazzi
traverse
Geplaatst: di jan 09, 2007 1:34 am
door RVIER
de traverse op de foto van Gijssie heeft twee versterkingsdriehoeken aan de flenzen. Eigen werk of latere modificatie van Renault? ik probeer een foto van de traverse bij te plaatsen.
Ik ben overigens ook bezig met een restauratieproject en gebruik allen nog plaat van 1.25 mm voor de langsbalken.
Heb ook wel gedacht aan een geheel nieuw frame (Rodeo-6 Hollandaise)
Met 15 meter koker 110x75mm, wat viekante meters vlakke plaat en een flex kom je een heel eind
Maar ik voorzie problemen met de APK.
Wellicht moeten we toch eens met een aantal mensen praten over ingrijpende chassis restauratie en het (op voorrraad) laten "zetten" van bijvoorbeeld langsbalken en het maken van een lasmal voor het chassis
vr gr Fons
traverse fotos
Geplaatst: di jan 09, 2007 1:59 am
door RVIER
nu de fotos van het chassis
Geplaatst: di jan 09, 2007 2:18 am
door RVIER
na enig gedoe nu de ander foto's
http://img186.imageshack.us/img186/8318/jan005ja9.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/233/jan006dr3.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/7039/jan008cu8.jpg
foto 5 laat de achtersteun van het draaiframe zien. Aan de voorzijde zit ook een draaistomp, vastgebout aan de voorste motorsteun. Ik kan het frame 360 graden draaien. Werkt fantastisch

als je puntlassen wilt uitboren of onder de hand wilt lassen.
Op de ander foto's zie je de vernieuwde langsbalken (inclusief de achterasophanging) en de dwarsverbinding van de langsbalken naar de motordragers.
alles uitgevoerd in 1.25 resp 2 mm plaat. Was stiekum toch veel werk!
vr gr Fons