traverse gebroken

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER

traverse gebroken

Bericht: # 85360Bericht RVIER »

bij mijn GTL '84, was de traverse (onder de versnellingsbak, tussen de beide ophangingen) afgebroken op de plek waar de flens aan de buis is gelast. Leek gewoon doorgeroest.
Heb ik nog nooit meegemaakt, ben ik de enige?

Bij het monteren van de nieuwere moest het blok omhoog om ruimte te maken, anders kreeg ik het er niet in. Moet dit inderdaad zo of heb ik iets doms gedaan?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
brecht
Contacteer:

Bericht: # 85361Bericht brecht »

Dat heb ik nog nooit gezien nee die dingen zien er aardig onverwoestbaar uit. Verwijderen is niet echt makkelijk. Ik heb laatst ook de bak een stuk opgekrikt om hem los te kunnen krijgen.
Neeelz

Bericht: # 85389Bericht Neeelz »

Bij het lassen van mijn linker voorbalk ging de traverse er ook op die maneir (krik onder het blok/bak) uit. Achter het punt waar de traverse op de beide voorbalken zit, kan het overigens flink roesten! de rechterbalk bleek ook meteen gerestaureerd te moeten worden.
Een quatrelle is het wel!
GijSsie

Bericht: # 85392Bericht GijSsie »

Is dat dit ding? Afbeelding(met rood omcirkeld)

Bij die GTL die ik uit elkaar haalde was die op de plekken waar die tegen de balken zat behoorlijk doorgeroest.
Savane 1993 =D
Neeelz

Bericht: # 85395Bericht Neeelz »

Tis geen cirkel, maar wel dat ding!
Een quatrelle is het wel!
GijSsie

Bericht: # 85396Bericht GijSsie »

Neeelz schreef:Tis geen cirkel, ....
wijsneus, omlijnt dan. Maar dit is dus een veel voorkomende plek waarschijnlijk omdat er modder achter blijft zitten of dat er water in blijft staan.
Savane 1993 =D
brecht
Contacteer:

Bericht: # 85400Bericht brecht »

mm dan is het dus wel de moeite waard om die van mijn sloop gtl te bewaren? die zien er nog prima uit nml.
GijSsie

Bericht: # 85401Bericht GijSsie »

Dingen van een 4 bewaren is nooit weg als je plek over hebt, eens zullen ze nodig zijn. Zo'n traverse lijk me ook wel zelf te maken(lassen) uit een pijp en een plaatje, maarja dan moet je wel kunnen lassen natuurlijk.

Heeft er iemand al eens over gedacht een r4 chassis te ontwerpen dat alle kwalen van het huidige chassis niet heeft en dat zo'n chassis zonder enig risico in een zinkbad kan? OF bedenk ik nu ietshet onmogelijks/onfinancieerbaars, ik bedoel met eendjes is het ook gelukt... gooien ze zelf hele koetsen in een zinkbad :o .
Savane 1993 =D
brecht
Contacteer:

Bericht: # 85402Bericht brecht »

Goof heeft ooit ook wel al een chassis verzinkt geloof ik. Natuurlijk is er een chassis te lassen met dichte balken van dikker plaat. wat uit 1 stuk galvanisch verzinkt is, of nog beter uit RVS samengesteld, maar voor alles is een prijs...
otogazzi
Contacteer:

Bericht: # 85403Bericht otogazzi »

GijSsie schreef:
wijsneus
(ehh)

:D :D :lol: :lol: :D :D
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
GijSsie

Bericht: # 85412Bericht GijSsie »

otogazzi schreef:
GijSsie schreef:
wijsneus
(ehh)

:D :D :lol: :lol: :D :D
Normaliter zou ik mij uitgedaagt voelen maar ik zal me inhouden:
BRAVO!!!! In alkmaar kunnen ze ook al lezen :wink:

Ik zal (zoals gewoonlijk....) dan weer het goede voorbeeld geven en weer ontopic starten.
De traverse is gewoon een veel voorkomende plek waar roest zich uit, om het zo maar uit te drukken. Waarschijnlijk ligt het aan het soort staal en het onderhoud aan je 4tje. Dus gewoon alles schoonhouden van modder en andere troep, regelmatig chassis inspecteren en zorgen dat die goed beschermd is. Zo bespaar je een hoop elende.

Beter voorkomen dan genezen!
Savane 1993 =D
otogazzi
Contacteer:

Bericht: # 85418Bericht otogazzi »

:oops: sorry kon het weer niet laten om te reageren..... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Maar je heb wel gelijk hoor, die van onze F6combi project is volgens mij ook niet roest vrij.
Overigens liggen er nog een paar in het magazijn in loenen. dus waarom zelf lassen als ze op voorraad liggen.
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
RVIER

traverse

Bericht: # 85429Bericht RVIER »

de traverse op de foto van Gijssie heeft twee versterkingsdriehoeken aan de flenzen. Eigen werk of latere modificatie van Renault? ik probeer een foto van de traverse bij te plaatsen.

Ik ben overigens ook bezig met een restauratieproject en gebruik allen nog plaat van 1.25 mm voor de langsbalken.

Heb ook wel gedacht aan een geheel nieuw frame (Rodeo-6 Hollandaise)
Met 15 meter koker 110x75mm, wat viekante meters vlakke plaat en een flex kom je een heel eind
Maar ik voorzie problemen met de APK.
Wellicht moeten we toch eens met een aantal mensen praten over ingrijpende chassis restauratie en het (op voorrraad) laten "zetten" van bijvoorbeeld langsbalken en het maken van een lasmal voor het chassis

vr gr Fons
RVIER

traverse fotos

Bericht: # 85432Bericht RVIER »

RVIER

nu de fotos van het chassis

Bericht: # 85434Bericht RVIER »

na enig gedoe nu de ander foto's
:(
http://img186.imageshack.us/img186/8318/jan005ja9.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/233/jan006dr3.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/7039/jan008cu8.jpg

foto 5 laat de achtersteun van het draaiframe zien. Aan de voorzijde zit ook een draaistomp, vastgebout aan de voorste motorsteun. Ik kan het frame 360 graden draaien. Werkt fantastisch :D als je puntlassen wilt uitboren of onder de hand wilt lassen.
Op de ander foto's zie je de vernieuwde langsbalken (inclusief de achterasophanging) en de dwarsverbinding van de langsbalken naar de motordragers.
alles uitgevoerd in 1.25 resp 2 mm plaat. Was stiekum toch veel werk!

vr gr Fons
Plaats reactie