GTL "hoog" (slechte wegen) en "laag" (go
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
GTL "hoog" (slechte wegen) en "laag" (go
In het boek van de R4 " autohandboek Renault 4, sleutelboek voor onderhoud en reparatie" 1e druk 1986. Kluwer, wordt op pagina 5 verschil gemaakt in:
"slechte wegen" (serie 200) en "goede wegen" (serie 100). In praktijk bedoelen ze, daar kwam ik achter, dat "slechte wegen" R4 hoger staan dan de "goede wegen" R4.
Mijn vorige GTL was een laag serie 100 model, niet later geïmporteerd, mijn huidige is een hoog serie 200 model (gelukkig), zelfde bouwjaar, ook niet later geïmporteerd. (dat vermoed ik dan.
Mijn vorige GTL had ik verhoogd door de gehele ophanging een tand te verzetten op de torsiestangen. (ik ben dol op hoge bodemvrijheid).
Zo werd mij verteld dat dat makkelijk kon. (alleen de sporing van de wielen aanpassen) Toch bleek dat in praktijd eigenlijk niet (?) te kunnen...
(fuseehelling, stuurstang, vulplaatjes, en vertanding)
(tenzij ik ergens een blunder/denkfout gemaakt heb)
Heeft iemand dit ook ooit gedaan, en wat was het gevolg ?
Heeft iemand precies ontdekt welke onderdelen anders waren bij "hoog" en "laag"?
"slechte wegen" (serie 200) en "goede wegen" (serie 100). In praktijk bedoelen ze, daar kwam ik achter, dat "slechte wegen" R4 hoger staan dan de "goede wegen" R4.
Mijn vorige GTL was een laag serie 100 model, niet later geïmporteerd, mijn huidige is een hoog serie 200 model (gelukkig), zelfde bouwjaar, ook niet later geïmporteerd. (dat vermoed ik dan.
Mijn vorige GTL had ik verhoogd door de gehele ophanging een tand te verzetten op de torsiestangen. (ik ben dol op hoge bodemvrijheid).
Zo werd mij verteld dat dat makkelijk kon. (alleen de sporing van de wielen aanpassen) Toch bleek dat in praktijd eigenlijk niet (?) te kunnen...
(fuseehelling, stuurstang, vulplaatjes, en vertanding)
(tenzij ik ergens een blunder/denkfout gemaakt heb)
Heeft iemand dit ook ooit gedaan, en wat was het gevolg ?
Heeft iemand precies ontdekt welke onderdelen anders waren bij "hoog" en "laag"?
Ja leuk !
Er is mij ook eens verteld dat je met kleine aanpassingen je 4tje gewoon een tandje hoger kan zetten.
Mooi niet dus !
Sterker nog, de verschillende onderdelen zijn niet onderling uitwisselbaar.
Zo heb je GTL "hoog" en GTL "laag", beiden rijden in Nederland rond, en onderdelen worden uitgewisseld, terwijl ze toch gemerkt zouden moeten worden als "hoog" model en "laag" model.
Bekende verschillen zijn:
- De onderste en bovenste wieldraagarmen zijn verschillend.
Immers bij het hoge model is de fuseehelling anders. Het gebruiken van de "lage"onderdelen betekent dat de fuseekogels op hun einde staan en één kant niet meer op kunnen.
Dit kan bijvoorbeeld de oorzaak zijn van het scheefhangen van auto !
Bij de bovenste draagarm is ook "het gat" (de uitsparing in de V vorm) anders waar de schokbreker doorheen gaat. Anders zou de draagarm in een lage positie er tegen aan kunne komen.
- de arm waar de buitenste stuurkogel in hangt heeft een iets andere hoek en lengte. Moet ook wel want de stuurstangeinden hangen verder omlaag.
- de schokbrekers zullen van elkaar afwijken (hoogte en kracht)
- ter onderzoek: ergens is iets aan de torsieconstructie anders.
(ik heb het nog niet kunnen ontdekken)
de vertanding van de hele constructie laat een verschil zien per tand van ongeveer 15 graden. Het verhogen van een "laag" model is het verzetten van de auto, concreet: de onderste wieldraagarm met 15 graden minimaal ! En dat is veel te veel ! Dat halen bijvoorbeeld de fuseekogels niet, en je stuurstangsteind maakt dan wel een heel grote hoek, waardoor de auto niet goed meer rijdt.
Het verschil tussen "hoog" en "laag" is echter maar ongeveer 7 graden. Dat betekent dat de vertanding in de torsiestangen moeten afwijken, of de onderste wieldraagarm, of de wigjes onder de voorstoelen, aan de onderkant beschermd door de bobbels, en achter de dwarsbalk vastgezet met 3 bouten. (Dat verschil moet dus een halve tand zijn.)
Het vreemde is dat deze afwijkingen niet zo bekend zijn.
Wel erg belangrijk, omdat bij mn. de GTL (de F6 is bijna altijd hoog dacht ik, en ik dacht de combi weer laag, maar ik ben een GTL mens, en geen F4?F6 rijder) de onderdelen niet uitwisselbaar zijn. En het niet herkennen van de onderdelen tot de meest rare dingen kan leiden:
veelvuldig vervangen van fuseekogels, scheefhangen van de auto, slijtage van rubbers, vreemde trillingen na kuilen, bijgeluiden van aantikkend metaal, sporing die niet goed te krijgen is ( ook met juiste vulstukjes) en slijtage van de lagers door verkeerde belasting.
Het vreemde is, dat de in Nederland verkochte R4 GTL's de lage auto's waren, omdat Renault de wegen in NL goed genoeg vond voor het lage model. Maar toch rijden er Nederlandse R4 GTL rond die in Nederland verkocht zijn, en van het "hoog" model zijn.
Een oud Renault mannetje kende het verschil wel, maar zei mij dat onderdelen altijd op het no. van de auto ingekocht werden, en de dealers daarom wel de correcte reparaties uitgevoerd hebben.
Er is mij ook eens verteld dat je met kleine aanpassingen je 4tje gewoon een tandje hoger kan zetten.
Mooi niet dus !
Sterker nog, de verschillende onderdelen zijn niet onderling uitwisselbaar.
Zo heb je GTL "hoog" en GTL "laag", beiden rijden in Nederland rond, en onderdelen worden uitgewisseld, terwijl ze toch gemerkt zouden moeten worden als "hoog" model en "laag" model.
Bekende verschillen zijn:
- De onderste en bovenste wieldraagarmen zijn verschillend.
Immers bij het hoge model is de fuseehelling anders. Het gebruiken van de "lage"onderdelen betekent dat de fuseekogels op hun einde staan en één kant niet meer op kunnen.
Dit kan bijvoorbeeld de oorzaak zijn van het scheefhangen van auto !
Bij de bovenste draagarm is ook "het gat" (de uitsparing in de V vorm) anders waar de schokbreker doorheen gaat. Anders zou de draagarm in een lage positie er tegen aan kunne komen.
- de arm waar de buitenste stuurkogel in hangt heeft een iets andere hoek en lengte. Moet ook wel want de stuurstangeinden hangen verder omlaag.
- de schokbrekers zullen van elkaar afwijken (hoogte en kracht)
- ter onderzoek: ergens is iets aan de torsieconstructie anders.
(ik heb het nog niet kunnen ontdekken)
de vertanding van de hele constructie laat een verschil zien per tand van ongeveer 15 graden. Het verhogen van een "laag" model is het verzetten van de auto, concreet: de onderste wieldraagarm met 15 graden minimaal ! En dat is veel te veel ! Dat halen bijvoorbeeld de fuseekogels niet, en je stuurstangsteind maakt dan wel een heel grote hoek, waardoor de auto niet goed meer rijdt.
Het verschil tussen "hoog" en "laag" is echter maar ongeveer 7 graden. Dat betekent dat de vertanding in de torsiestangen moeten afwijken, of de onderste wieldraagarm, of de wigjes onder de voorstoelen, aan de onderkant beschermd door de bobbels, en achter de dwarsbalk vastgezet met 3 bouten. (Dat verschil moet dus een halve tand zijn.)
Het vreemde is dat deze afwijkingen niet zo bekend zijn.
Wel erg belangrijk, omdat bij mn. de GTL (de F6 is bijna altijd hoog dacht ik, en ik dacht de combi weer laag, maar ik ben een GTL mens, en geen F4?F6 rijder) de onderdelen niet uitwisselbaar zijn. En het niet herkennen van de onderdelen tot de meest rare dingen kan leiden:
veelvuldig vervangen van fuseekogels, scheefhangen van de auto, slijtage van rubbers, vreemde trillingen na kuilen, bijgeluiden van aantikkend metaal, sporing die niet goed te krijgen is ( ook met juiste vulstukjes) en slijtage van de lagers door verkeerde belasting.
Het vreemde is, dat de in Nederland verkochte R4 GTL's de lage auto's waren, omdat Renault de wegen in NL goed genoeg vond voor het lage model. Maar toch rijden er Nederlandse R4 GTL rond die in Nederland verkocht zijn, en van het "hoog" model zijn.
Een oud Renault mannetje kende het verschil wel, maar zei mij dat onderdelen altijd op het no. van de auto ingekocht werden, en de dealers daarom wel de correcte reparaties uitgevoerd hebben.
Ter inzage scriptie:
"the secret lijf of a speednut"
"la vie secreet d'une noisette a grande vitesse"
(nu ook in het Duits vertaald: "Jetzt fixe deine schnelle Nutte selbst")
"the secret lijf of a speednut"
"la vie secreet d'une noisette a grande vitesse"
(nu ook in het Duits vertaald: "Jetzt fixe deine schnelle Nutte selbst")
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
En hoe lang heeft je bejaarde bakkie nog gereden daarna ?
Ja zoals jij het zegt, zo dacht ik het ook, in het begin. Hij heeft het tot op zijn 420.000 ste uitgehouden. (omgerekend dan want er zat een kilometer teller in van een oude express, (die telt wat zuiniger in een 4, is soms wel handig) 6 lagersetjes en 15 fuseekogels later. Daarna kwam de euthanasie. En toen het schuldgevoel. Was het mijn fout ? Had ik het anders moeten doen ? Zou die me ooit vergeven ?
Je hebt er ook die verkopen hem dan gewoon en pakken een andere.
Trouwens een F6 is dacht ik "hoog" en is rekening gehouden met een hoger bodemvrijheid en beweging tussen de diverse onderdelen. Geen idee verder.
Als je thuis een bak vol met lagers, fuseekogels en onderdelen hebt liggen, en je eisen liggen niet erg hoog, ja dan heb ik hier een non item.
Ik vond op de sloop wel eens een F6 met een reactiestang die op zijn plaats werd gehouden door een slotbout met carroserieringen en tuinslangonderdelen. Dat ding kon goed meebewegen en had geen speling. Nou, je begrijpt het punt, hoop ik: stel je hebt een vrachtauto vol met onderdelen van dezelfde type auto, en opeens blijken er kleine verschillen in te zitten, die niet altijd uitwisselbaar zijn........
Ja zoals jij het zegt, zo dacht ik het ook, in het begin. Hij heeft het tot op zijn 420.000 ste uitgehouden. (omgerekend dan want er zat een kilometer teller in van een oude express, (die telt wat zuiniger in een 4, is soms wel handig) 6 lagersetjes en 15 fuseekogels later. Daarna kwam de euthanasie. En toen het schuldgevoel. Was het mijn fout ? Had ik het anders moeten doen ? Zou die me ooit vergeven ?
Je hebt er ook die verkopen hem dan gewoon en pakken een andere.
Trouwens een F6 is dacht ik "hoog" en is rekening gehouden met een hoger bodemvrijheid en beweging tussen de diverse onderdelen. Geen idee verder.
Als je thuis een bak vol met lagers, fuseekogels en onderdelen hebt liggen, en je eisen liggen niet erg hoog, ja dan heb ik hier een non item.
Ik vond op de sloop wel eens een F6 met een reactiestang die op zijn plaats werd gehouden door een slotbout met carroserieringen en tuinslangonderdelen. Dat ding kon goed meebewegen en had geen speling. Nou, je begrijpt het punt, hoop ik: stel je hebt een vrachtauto vol met onderdelen van dezelfde type auto, en opeens blijken er kleine verschillen in te zitten, die niet altijd uitwisselbaar zijn........
Interessant verhaal over die bodemhoogte. Ik ben een gtl uit Belgie aan het restaureren. Nu vraag ik me natuurlijk af, of dit een hoog of een laag model is. Staat het ergens op de auto aangegeven, motor, chassis?
Een viertje dat hoog op de pootjes staat vind ik overigens veel mooier.
Een viertje dat hoog op de pootjes staat vind ik overigens veel mooier.
Hola, yo soy Hans