suikerklontje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

kristof
Berichten: 19
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 11:19 pm
Locatie: brakel-belgie

suikerklontje

Bericht: # 85316Bericht kristof »

hoe komt het eigenlijk dat je auto niet meer start als iemand suikerklontjes in je tank heeft gegooid?
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 85317Bericht 4TL »

1 rede; leidingen kunnen verstopt raken.

Vastlopers door Caramel vorming is onzin.
Probeer maar eens suiker op te lossen in benzine. Dit gaat niet lukken.
Clio '98
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 85329Bericht Mark4GTL »

Suiker kan ook in de motor komen en daar de cillinders blokeren.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 85330Bericht -Trelleur- »

Vanwaar de vraag?
Bij Mythbusters lieten ze zien dat een motor met suiker prima bleef lopen. En de volgende dag ook gewoon weer startte.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

Bericht: # 85331Bericht FFrood »

Hebben ze ook geroken of de uitlaatgassen naar Caramel rook, daarna ?
Ik heb de uitzending helaas niet gezien.
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 85333Bericht Mark4GTL »

Het KAN, het hoeft namelijk niet te gebeuren. De suiker kan ook afbrokkelen zodat er geen probleem mee is.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
kristof
Berichten: 19
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 11:19 pm
Locatie: brakel-belgie

Bericht: # 85365Bericht kristof »

van waar dan de wilde verhalen over sabotage,door suiker bij de benzine te gooien? je hoorde dit vroeger(bij oudere wagens waarvan de tankklep niet te vergrendelen viel) toch meermaals vertellen? (de vraag komt eigenlijk door een filmfragment die ik onlangs zag)
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 85368Bericht 4TL »

Zoals ik eerder schreef, suiker is niet op te lossen. hier zit een verhaal aan vast.
Ooit kregen wij een bromfiets op de zaak binnen met een "vastloper". cilinder eraf en het leek of er allemaal caramel om de zuiger heen zat. In de spoelbak konden we deze rommel gemakkelijk verwijderen. Nieuwe pakkingen ertussen en het zaakje liep weer. Mijn chef werkplaats zei dat hij dit in heel zijn carriere nog nooit mee had gemaakt. Dus huip, wij de kantine in en suikerklontje in een bakje met benzine gelegd. Het loste niet op. Okee, gaan we het suikerklontje kapot drukken. Geen resultaat. Lost niet op.
Het enige wat ik kan bedenken is dat je poeder suiker erin mieterd dat door de spoeirers heen kan en dan hopen dat het genoeg is dat het door de hitet carameliseerd.
Clio '98
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 85373Bericht brecht »

Hoe lang hebben jullie het geprobeerd op te lossen? Misschien dat he gewoon lang duurt voordat het echt oplost, of dat het in volbenzine bter oplost dan in mengsmering...
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 85383Bericht 4TL »

't was gewone benzine en eerste poging 5 min. en toen heel de nacht laten staan.
Clio '98
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

koffie met suiker lost ook niet op, wel roeren hoor !

Bericht: # 85435Bericht FFrood »

Volgens mij lost suiker ook helemaal niet op. (ook niet in water).
Je mengt het door te blijven roeren. En als het een tijdje stilstaat zakt het weer.
Dat weet ik als ervaren koffie - laten koud worden - drinker.
Dus het verbaast me ook niet dat het in benzine ook niet oplost.
Maar ik dacht dat dat net het gevaar was van suiker in je tank ?

Nou ben ik trouwens wel benieuwd wat er gebeurt als je gewoon keukenzout in de tank gooit, want dat lost in water wel op.
Kan iemand dat even voor me proberen ?
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 85451Bericht Willem de Zwijger »

Volgens mij lost suiker prima op in water (en koffie), je zit uiteraard wel met een maximum maar als je flink roert kan er veel in. Ware het anders dan zou je als ervaren koffiedrinker de korrels over je tong moeten voelen spoelen om de zoete smaak aan de koffie te geven. Als het weer afkoelt zal de suiker uiteindelijk weer uitkristalliseren maar dat zijn niet de korreltjes onder in je kopje, dat is gewoon suiker die niet opgelost is.
Dat suiker niet oplost in benzine is voor mij een verrassing omdat benzine een prima oplosmiddel is voor allerhande stoffen. Maar ik ben te lui voor de literatuurstudie dan wel het experiment, ik ga het gewoon geloven.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 85452Bericht Mark4GTL »

Is niet onlogisch, er kan gwn minder suiker worden opgelost in Benzine.
Heeft te maken met oplosbaarheid van suiker en hoeveel er kan worden opgelsot in benzine
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 85454Bericht Neeelz »

suiker is polair of ook wel hydrofiel (waterminnend), benzine is apolair of hydrofoob (watervrezend) dus benzine mengt niet met water of stoffen die daarvan houden. suiker lost dus niet op. Nou ja, niet: misschien te weinig om te kunnen zien. Je zou 10 gram suiker in benzine moeen gooien, een filter wegen, de suiker goed roeren, suiker uit benzine filtreren, laten drogen en nog eens wegen: dan weet je of het minder suiker is dan daarvoor. Wie is de vrijwilliger voor deze proef?
Een quatrelle is het wel!
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 85472Bericht -Trelleur- »

kristof schreef:van waar dan de wilde verhalen over sabotage,door suiker bij de benzine te gooien? je hoorde dit vroeger(bij oudere wagens waarvan de tankklep niet te vergrendelen viel) toch meermaals vertellen? (de vraag komt eigenlijk door een filmfragment die ik onlangs zag)
Je hebt het zelf al over wilde verhalen, oftewel mythes. Die kun je het beste testen door gewoon een experiment te doen. By Mythbusters waren ze niet kinderachtig, ze gingen tot een pound suiker per gallon benzine. Nog steeds gebeurde er niets!

De motor die ze gebruikten was trouwens een oude Chevy V8 in een proefopstelling. En hun andere tests waren ook interessant:

* Veggies/fruit in tailtipe can break the engine: busted
* 'Unauthorized' additives:
o Drain clog remover: engine kept running. busted
o Bleach: car eventually cut out. The bleach also rusted up the gas tank. plausible
o Sugar: engine kept running. let the engine sit overnight and it still ran the next day. busted
* Bullets blowing up car: busted
* Hiding behind a car door will protect you from bullets: busted
* Cola in the radiator as coolant: plausible
* Cracking an egg into a radiator to plug holes: plausible
* Penny in carburetor destorying engine: busted
* Bleach in the engine oil: ?

En de oplosbaarheid van suiker in benzine, dat is gelukig ook al uitgezocht: http://www.snopes.com/autos/grace/sugar.asp
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Plaats reactie