Pagina 1 van 2
kleppen stellen GTL '85
Geplaatst: wo jan 03, 2007 10:51 am
door Neeelz
Er is al veel over het stellen van kleppen gevraagd en geschreven, dat heb ik ook gelezen, toch heb ik nog net iets meer zekerheid nodig voordat ik echt wat ga losdraaien.
Ik heb inmiddels kleppendeksel verwijderd. Dat vond ik lastig gaan, omdat ik de gaskabel niet los kon haken zoals in het sleutelboek staat. Of misschien kon het wel, maar durfde ik niet, omdat ik dat dan nooit meer goed krijg, denk ik dan...
Dus de carterventilatie eraf, vacuumvervroegerslangetje aan de kant, ook maar even de schakelstang weg, bougies eruit, en toen het kleppendeksel "omgeklapt". Luchtfilter eraf. Zo. Zie daar de tuimelaars en de klepstoters in/onder de olie. Da's goed toch?
De bak in de vierde versnelling gezet, en linksvoor op gekrikt, zodat ik de motor via het linker voorwiel kon draaien. Nou, dat ging best goed, vond ik zelf. toen de volgorde in het boek aangehouden, het begon met klep 1 op tuimelen, dan klep 8 stellen. En toen kwam het: wat is nu precies op tuimelen staan:
A. staat ie dan op het punt om te gaan tuimelen of
B. is de klep op zijn laagste punt, oftewel helemaal open, het hamertje zit dan op zijn dooie punt.
En hoe stel je nou de klepspeling in de praktijk? Voelermaatje ertussen en vervolgens met je andere hand (met een goede bahco? of heb je hier ook hele kleine steeksleuteltjes voor?) dat hele smalle pieletje aandraaien totdat het voelermaatje niet meer lekker kan verschuiven? Dan voelermaatje er tussen uit en met dezelfde hand de contramoer weer vast?
Dan nog de volgorde: ik zag twee methodes: 1. die uit het sleutelboek waarbij je in een bepaalde volgorde alle acht de kleppen op tuimelen/open zet en dan van de symmetrische klep de speling zet dus 1 en 8, 2 en 7, 3 en 6, en 4 en 5, en dan ook andersom.
2. die van Michiel Le Car: waarbij je de uitklep van een cilinder open zet en dan meteen een inlaat en een uitlaat van twee andere cilinders stelt.
Wat is nou de beste methode en waarom?
Re: kleppen stellen GTL '85
Geplaatst: wo jan 03, 2007 10:55 am
door GijSsie
Neeelz schreef:Er is al veel over het stellen van kleppen gevraagd en geschreven, dat heb ik ook gelezen, toch heb ik nog net iets meer zekerheid nodig voordat ik echt wat ga losdraaien.
Ik heb inmiddels kleppendeksel verwijderd. Dat vond ik lastig gaan, omdat ik de gaskabel niet los kon haken zoals in het sleutelboek staat. Of misschien kon het wel, maar durfde ik niet, omdat ik dat dan nooit meer goed krijg, denk ik dan...
Ik zeg gewoon doen leer je het meeste van, en als het kapot gaat, oke het is even lullig maargoed je zal het nooit geen 2de keer meer doen. En voor een 4tje is het toch allemaal voor een habbekrats te krijgen.
Re: kleppen stellen GTL '85
Geplaatst: wo jan 03, 2007 2:29 pm
door a-t-1
Zie ook:
http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=646
Neeelz schreef:De bak in de vierde versnelling gezet, en linksvoor op gekrikt, zodat ik de motor via het linker voorwiel kon draaien. Nou, dat ging best goed, vond ik zelf.
Mijn voorkeur gaat uit naar de tip van Folkert: de versnellingsbak in de vrij, en met een sleutel (17?) op de nokken-as de motor rond draaien. Dan kun je draaien en kijken tegelijk, en je hoeft niet de hele versnellingsbak mee te draaien. Je hebt niet veel ruimte, maar 't past net. Dop met ratel is ook handig.
Neeelz schreef:toen de volgorde in het boek aangehouden, het begon met klep 1 op tuimelen, dan klep 8 stellen. En toen kwam het: wat is nu precies op tuimelen staan:
A. staat ie dan op het punt om te gaan tuimelen of
B. is de klep op zijn laagste punt, oftewel helemaal open, het hamertje zit dan op zijn dooie punt.
Mijn manier om dat getwijfel over het "tuimelen" te omzeilen:
Markeer op de verdeler waar de bougiekabel naar cilinder 1 (voorste, dichtst bij koplampen) zit. (Of onthou de hoek, komt niet heel nauw.)
Verdelerkap eraf en de motor doordraaien totdat cilinder 1 een vonk zou krijgen.
Op dat punt kun je beide kleppen van cilinder 1 stellen.
Motor doordraaien totdat de stroomverdeler een kwart slag verder is en dan de volgende cilinder stellen. Cilindervolgorde is 1-3-4-2.
Het voordeel van deze methode is dat je zeker bent dat beide kleppen goed dicht zijn (een halve slag voor en na de vonk). Let wel op dat de in- en uitlaat klep niet precies evenveel speling krijgen.
Neeelz schreef:En hoe stel je nou de klepspeling in de praktijk? Voelermaatje ertussen en vervolgens met je andere hand (met een goede bahco? of heb je hier ook hele kleine steeksleuteltjes voor?) dat hele smalle pieletje aandraaien totdat het voelermaatje niet meer lekker kan verschuiven? Dan voelermaatje er tussen uit en met dezelfde hand de contramoer weer vast?
Er is speciaal gereedschap voor, maar dit komt erg in de buurt. Met z'n twee-en gaat 't makkelijker: eentje houdt de voelermaat vast, de andere draait de moertjes aan.
Neeelz schreef:Dan nog de volgorde: ik zag twee methodes: 1. die uit het sleutelboek waarbij je in een bepaalde volgorde alle acht de kleppen op tuimelen/open zet en dan van de symmetrische klep de speling zet dus 1 en 8, 2 en 7, 3 en 6, en 4 en 5, en dan ook andersom.
2. die van Michiel Le Car: waarbij je de uitklep van een cilinder open zet en dan meteen een inlaat en een uitlaat van twee andere cilinders stelt.
Wat is nou de beste methode en waarom?
Kies zelf maar...
Re: kleppen stellen GTL '85
Geplaatst: wo jan 03, 2007 3:44 pm
door Neeelz
Had ik gelezen, al met al is het mij nu helemaal duidelijk! Dank!
a-t-1 schreef:Mijn voorkeur gaat uit naar de tip van Folkert: de versnellingsbak in de vrij, en met een sleutel (17?) op de nokken-as de motor rond draaien. Dan kun je draaien en kijken tegelijk, en je hoeft niet de hele versnellingsbak mee te draaien. Je hebt niet veel ruimte, maar 't past net. Dop met ratel is ook handig.
Ik ben nogal lang en kan dus de kleppen open en dicht zien gaan terwijl ik het linker voorwiel ronddraai. Wel even luchtfilter weghalen.
a-t-1 schreef:...tuimelen omzeilen door de stand van de stroomverdeler in de gaten te houden...
Kijk, weer een extra manier om de boel te stellen, deze klinkt voor mij heel duidelijk! Dit gaat helemaal goedkomen, nu nog alle losse onderdelen weer op de juiste plek vastmaken...
Geplaatst: do jan 04, 2007 12:42 am
door Rodeo-6
Wanneer er een klep op tuimelen staat.............
Staan er 2 op tuimelen, n.l. een in en uitlaat klep.
"t is ook wel handig om even de bougies eruit te draaien, dan draait de boel wat makkelijker rond.
Verder zijn er op het forum voldoende bet-weters, die het reparatie boek uit hun hoofd geleerd hebben en dan vervolgens denken dat ze iet zinnigs te melden hebben.
Sinds kort blijkt volgens een van deze lieden, dat b.v. de olie druk afhankelijk is van hoeveel olie in het carter zit,
stelletje amateurs
stuur maar een pm als je een makkelijke praktische uitleg wilt
Geplaatst: do jan 04, 2007 3:32 pm
door a-t-1
Rodeo-6 schreef:Wanneer er een klep op tuimelen staat.............
Staan er 2 op tuimelen, n.l. een in en uitlaat klep.
Mooi gesproken, maar daar heeft Neelz niets aan. Hij vroeg:
Neelz schreef:wat is nu precies op tuimelen staan:
A. staat ie dan op het punt om te gaan tuimelen of
B. is de klep op zijn laagste punt, oftewel helemaal open, het hamertje zit dan op zijn dooie punt.
Ik weet 't ook niet, jij?
Rodeo-6 schreef:
Sinds kort blijkt volgens een van deze lieden, dat b.v. de olie druk afhankelijk is van hoeveel olie in het carter zit
Ik was ook altijd in de veronderstelling dat je daarom (te hoge oliedruk) niet meer olie mag bijvullen dan tot "max". Maar als dat het niet is, kun jij mij uitleggen waarom er niet meer olie in mag?
Rodeo-6 schreef:stuur maar een pm als je een makkelijke praktische uitleg wilt
pm's wordt dit forum niet wijzer van, gooi 't liever in de groep. bij voorbaat dank voor nuttige zinnige tips
(

dat quoten is leuk!

)
Geplaatst: do jan 04, 2007 7:21 pm
door Rodeo-6
a-t-1 schreef:Rodeo-6 schreef:Wanneer er een klep op tuimelen staat.............
Staan er 2 op tuimelen, n.l. een in en uitlaat klep.
Mooi gesproken, maar daar heeft Neelz niets aan. Hij vroeg:
Neelz schreef:wat is nu precies op tuimelen staan:
A. staat ie dan op het punt om te gaan tuimelen of
B. is de klep op zijn laagste punt, oftewel helemaal open, het hamertje zit dan op zijn dooie punt.
Ik weet 't ook niet, jij?
ikke wel

, Neelz inmiddels ook
a-t-1 schreef:Rodeo-6 schreef:
Sinds kort blijkt volgens een van deze lieden, dat b.v. de olie druk afhankelijk is van hoeveel olie in het carter zit
Ik was ook altijd in de veronderstelling dat je daarom (te hoge oliedruk) niet meer olie mag bijvullen dan tot "max". Maar als dat het niet is, kun jij mij uitleggen waarom er niet meer olie in mag?
Motorolie heeft een aantal functie's
smering, reiniging, koeling, geluiddemping........
Daarvoor is er bij elke motor een minimale hoeveelheid nodig.
Er is ook een max, want als je hem te vol giet, zit je motor vast.
Overal in de motor zitten onderdeeltjes die op z'n tijd wel wat olie kunnen gebruiken, daarom hangt er in het binnenste van de motor een oliepomp, deze drukt de olie als het ware rond.
Om zeker te weten dat je olie druk hebt, zit er dus een lampje in je dashbord, gaat tie uit, heb je dus olie druk.
MAAR gaat ie b.v. onder het rijden branden, is er mogelijk geen oliedruk meer, motor meteen uit doen anders loopt ie dus vast.
Denk maar eens aan aan roestige, olieloze ketting op je fiets.
a-t-1 schreef:Rodeo-6 schreef:stuur maar een pm als je een makkelijke praktische uitleg wilt
pm's wordt dit forum niet wijzer van, gooi 't liever in de groep. bij voorbaat dank voor nuttige zinnige tips
(

dat quoten is leuk!

)
Ergens heb je wel gelijk a-t-1
maar er is zo iets als oorzaak en gevolg.
De oorzaak is hoe de r4 clup zijn leden denkt te kunnen behandelen,
gevolg is dat meneer beekmans het maar moet zien optelossen met z'n theoretische antwoorden.
Meneer beekmans is oke hoor, maar soms zegt hij dingen die op de weg tot levensgevaarlijke situatie's kunnen leiden.
Maar dat is zijn verantwoording
Geplaatst: do jan 04, 2007 7:42 pm
door jbeekmann
Rodeo-6 schreef:
....
Ergens heb je wel gelijk a-t-1
maar er is zo iets als oorzaak en gevolg.
De oorzaak is hoe de r4 clup zijn leden denkt te kunnen behandelen,
gevolg is dat meneer beekmans het maar moet zien optelossen met z'n theoretische antwoorden.
Meneer beekmans is oke hoor, maar soms zegt hij dingen die op de weg tot levensgevaarlijke situatie's kunnen leiden.
Maar dat is zijn verantwoording
Eigenlijk zou ik hier niet op in moeten gaan omdat het a) van Rodeo komt en b) off-topic is.
Een nieuw topic openen over het waarheidsgehalte van mijn posts vind ik een beetje ver gaan.
Echter een dergelijk zware beschuldiging verdient wel wat meer onderbouwing dan hetgeen je hier even snel krabbelt. Ik stel dan ook voor dat je me even een mailtje stuurt Peter. Het knopje e-mail weet je vast wel te vinden.
Geplaatst: do jan 04, 2007 7:55 pm
door Mummelvrouw
Rodeo-6 schreef:
maar er is zo iets als oorzaak en gevolg.
De oorzaak is hoe de r4 clup zijn leden denkt te kunnen behandelen,
Dat ik de theorie van het sleutelen niet snap, is één, wie weet, ooit....
Dat ik Rodeo niet snap, is logisch: Wie is eigenlijk de R4 club? Dacht altijd dat wij, de leden, dat waren?
een beetje erg wazig allemaal

Geplaatst: do jan 04, 2007 8:21 pm
door Thijsio
Gelukkig nieuwjaar!
Geplaatst: do jan 04, 2007 10:43 pm
door Willem de Zwijger
Rodeo-6 schreef:
Sinds kort blijkt volgens een van deze lieden, dat b.v. de olie druk afhankelijk is van hoeveel olie in het carter zit,
Geachte Heer Orakel, dommeopmerkingmisschieninUwogenmaarre als mijn olie onder het onderste streepje van de peilstok komt zie ik altijd dat het oliedruklampje gaat branden, te beginnen tijdens het rijden van een bocht. Dus de oliedruk is toch wel een heel klein beetje misschien afhankelijk van de hoeveelheid olie die in het carter zit ? Of bedoelde U iets anders ? Weet dat ik al bij voorbaat mijn nederige excuses wil aanbieden voor mijn onwetendheid. Spreek O Orakel vanuit het verre Delphi...
Geplaatst: vr jan 05, 2007 11:53 am
door Neeelz
Ehm, ja dus.
Nu is "Mijn" onderwerp gekaapt en verwordt het tot een discussie over reilen en zeilen van "de club" en het al dan niet juist zijn van antwoorden van jasper. terwijl het oliedruk verhaal volgens mij in een reactie van Brecht stond. En dan in de vragende vorm: (uit het hoofd) "kan het misschien zo zijn dat... veel olie, veel druk...". Tsja.
Er lopen dus veel dingen door elkaar en dat maakt het allemaal niet makkelijker.
Over kleppenstellen: ik ben gisteren aan het stellen gegaan, was wel nodig, bij een inlaatklep kreeg ik er zelfs een voelermaatje van 0,30 mm tussen (ipv 0,15 mm.)! Andere kleppen daarentegen waren keurig op de voorgeschreven waarden. Gelijk ook de pakking vernieuwd en dat vond ik nog best lastig: een klepdekstelpakking valt namelijk uit het kleppendeksel als je dat deksel omdraait. Ik probeerde het toen nog even met eerst de pakking op het blok, en dan het deksel erover heen, maar dat werkt dus echt niet. De oplossing vond ik door het randje van het klepdeksel van een beetje verse motorolie te voorzien, daar de pakking in te leggen en door deze "lijm" bleef de pakking nu wel goed zitten. Ik had geen tijd meer om de motor nog te starten, dus hoe het echt afloopt, hoop ik binnenkort te vertellen.
Geplaatst: vr jan 05, 2007 11:55 am
door brecht
Als je echt zoveel extra speling had zal het allicht wat beter moeten klinken nu niet waar?
ging het vlot? pakking is altijd klote ja, zeker omdat ze meestal niet helemaal passen en de neiging hebben om onder je deksel uit te kruipen...
Geplaatst: vr jan 05, 2007 12:14 pm
door Neeelz
Op zich ging het best vlot, ik had een bahco meegenomen om het kleine pieletje vast te houden/aan te draaien. Dat werkt dus niet, want een bahco is te groot. Toen maar de combinatietang gebruikt. Op een gegeven moment niet eens meer vast gehouden: gewoon de borgmoer losdraaien, voelertje eronder en dan pieletje weer aandraaien totdat het voelertje net niet hapert/krast. Voelertje weg, pieletje blijven vasthouden met tang en borgmoer vastzetten. dan nog even controleren.
Ondanks advies van Rodeo, toch de methode van a-t-1 gebruikt qua stroomverdeler: vonk op 1 = kleppen 1 dicht = stellen van beide kleppen van 1e cylinder (wel juiste maat, natuurlijk). Geniaal door zijn eenvoud. Ronddraaien van motor mbv linker voorwiel (bak in 4e versnelling) beviel mij ook goed (was weer een oude tip van rodeo).
Het duurde langer dan gedacht, die pakking was echt 20 minuten prutsen, en dan gaat het niet goed, en dan begin je te schelden (ik wel) en dan duurt het nog langer. maar hij zit er in en volgens mij goed.
Het stellen zelf duurde denk ik bijna een half uur. Kan met routine vast sneller.
De auto staat nu bij een boer in de schuur, (lekker droog!) het nadeel is alleen dat het 20 minuten fietsen is en dat die boer van een praatje houdt... En wanneer ik er weer aan kan sleutelen weet ik niet, ik kan namelijk elk moment vader worden, misschien kan ik morgen kijken of ie beter loopt. Dan moet eigenlijk de olie nog ververst worden, en de carburateur mag ook wel eens gepoetst worden...
Geplaatst: vr jan 05, 2007 1:07 pm
door brecht
Neeelz schreef: ... ik kan namelijk elk moment vader worden, ...
bij de meeste mensen duurt dat 9 maanden
flauw

met wat routine zal het sneller gaan idd, maar gewoon beginnen moeilijk is het niet toch?