kleppen stellen GTL '85
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
kleppen stellen GTL '85
Er is al veel over het stellen van kleppen gevraagd en geschreven, dat heb ik ook gelezen, toch heb ik nog net iets meer zekerheid nodig voordat ik echt wat ga losdraaien.
Ik heb inmiddels kleppendeksel verwijderd. Dat vond ik lastig gaan, omdat ik de gaskabel niet los kon haken zoals in het sleutelboek staat. Of misschien kon het wel, maar durfde ik niet, omdat ik dat dan nooit meer goed krijg, denk ik dan...
Dus de carterventilatie eraf, vacuumvervroegerslangetje aan de kant, ook maar even de schakelstang weg, bougies eruit, en toen het kleppendeksel "omgeklapt". Luchtfilter eraf. Zo. Zie daar de tuimelaars en de klepstoters in/onder de olie. Da's goed toch?
De bak in de vierde versnelling gezet, en linksvoor op gekrikt, zodat ik de motor via het linker voorwiel kon draaien. Nou, dat ging best goed, vond ik zelf. toen de volgorde in het boek aangehouden, het begon met klep 1 op tuimelen, dan klep 8 stellen. En toen kwam het: wat is nu precies op tuimelen staan:
A. staat ie dan op het punt om te gaan tuimelen of
B. is de klep op zijn laagste punt, oftewel helemaal open, het hamertje zit dan op zijn dooie punt.
En hoe stel je nou de klepspeling in de praktijk? Voelermaatje ertussen en vervolgens met je andere hand (met een goede bahco? of heb je hier ook hele kleine steeksleuteltjes voor?) dat hele smalle pieletje aandraaien totdat het voelermaatje niet meer lekker kan verschuiven? Dan voelermaatje er tussen uit en met dezelfde hand de contramoer weer vast?
Dan nog de volgorde: ik zag twee methodes: 1. die uit het sleutelboek waarbij je in een bepaalde volgorde alle acht de kleppen op tuimelen/open zet en dan van de symmetrische klep de speling zet dus 1 en 8, 2 en 7, 3 en 6, en 4 en 5, en dan ook andersom.
2. die van Michiel Le Car: waarbij je de uitklep van een cilinder open zet en dan meteen een inlaat en een uitlaat van twee andere cilinders stelt.
Wat is nou de beste methode en waarom?
Ik heb inmiddels kleppendeksel verwijderd. Dat vond ik lastig gaan, omdat ik de gaskabel niet los kon haken zoals in het sleutelboek staat. Of misschien kon het wel, maar durfde ik niet, omdat ik dat dan nooit meer goed krijg, denk ik dan...
Dus de carterventilatie eraf, vacuumvervroegerslangetje aan de kant, ook maar even de schakelstang weg, bougies eruit, en toen het kleppendeksel "omgeklapt". Luchtfilter eraf. Zo. Zie daar de tuimelaars en de klepstoters in/onder de olie. Da's goed toch?
De bak in de vierde versnelling gezet, en linksvoor op gekrikt, zodat ik de motor via het linker voorwiel kon draaien. Nou, dat ging best goed, vond ik zelf. toen de volgorde in het boek aangehouden, het begon met klep 1 op tuimelen, dan klep 8 stellen. En toen kwam het: wat is nu precies op tuimelen staan:
B. is de klep op zijn laagste punt, oftewel helemaal open, het hamertje zit dan op zijn dooie punt.
En hoe stel je nou de klepspeling in de praktijk? Voelermaatje ertussen en vervolgens met je andere hand (met een goede bahco? of heb je hier ook hele kleine steeksleuteltjes voor?) dat hele smalle pieletje aandraaien totdat het voelermaatje niet meer lekker kan verschuiven? Dan voelermaatje er tussen uit en met dezelfde hand de contramoer weer vast?
Dan nog de volgorde: ik zag twee methodes: 1. die uit het sleutelboek waarbij je in een bepaalde volgorde alle acht de kleppen op tuimelen/open zet en dan van de symmetrische klep de speling zet dus 1 en 8, 2 en 7, 3 en 6, en 4 en 5, en dan ook andersom.
2. die van Michiel Le Car: waarbij je de uitklep van een cilinder open zet en dan meteen een inlaat en een uitlaat van twee andere cilinders stelt.
Een quatrelle is het wel!
Re: kleppen stellen GTL '85
Ik zeg gewoon doen leer je het meeste van, en als het kapot gaat, oke het is even lullig maargoed je zal het nooit geen 2de keer meer doen. En voor een 4tje is het toch allemaal voor een habbekrats te krijgen.Neeelz schreef:Er is al veel over het stellen van kleppen gevraagd en geschreven, dat heb ik ook gelezen, toch heb ik nog net iets meer zekerheid nodig voordat ik echt wat ga losdraaien.
Savane 1993 =D
Zie ook: http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=646
Markeer op de verdeler waar de bougiekabel naar cilinder 1 (voorste, dichtst bij koplampen) zit. (Of onthou de hoek, komt niet heel nauw.)
Verdelerkap eraf en de motor doordraaien totdat cilinder 1 een vonk zou krijgen.
Op dat punt kun je beide kleppen van cilinder 1 stellen.
Motor doordraaien totdat de stroomverdeler een kwart slag verder is en dan de volgende cilinder stellen. Cilindervolgorde is 1-3-4-2.
Het voordeel van deze methode is dat je zeker bent dat beide kleppen goed dicht zijn (een halve slag voor en na de vonk). Let wel op dat de in- en uitlaat klep niet precies evenveel speling krijgen.
Mijn voorkeur gaat uit naar de tip van Folkert: de versnellingsbak in de vrij, en met een sleutel (17?) op de nokken-as de motor rond draaien. Dan kun je draaien en kijken tegelijk, en je hoeft niet de hele versnellingsbak mee te draaien. Je hebt niet veel ruimte, maar 't past net. Dop met ratel is ook handig.Neeelz schreef:De bak in de vierde versnelling gezet, en linksvoor op gekrikt, zodat ik de motor via het linker voorwiel kon draaien. Nou, dat ging best goed, vond ik zelf.
Mijn manier om dat getwijfel over het "tuimelen" te omzeilen:Neeelz schreef:toen de volgorde in het boek aangehouden, het begon met klep 1 op tuimelen, dan klep 8 stellen. En toen kwam het: wat is nu precies op tuimelen staan:
Markeer op de verdeler waar de bougiekabel naar cilinder 1 (voorste, dichtst bij koplampen) zit. (Of onthou de hoek, komt niet heel nauw.)
Verdelerkap eraf en de motor doordraaien totdat cilinder 1 een vonk zou krijgen.
Op dat punt kun je beide kleppen van cilinder 1 stellen.
Motor doordraaien totdat de stroomverdeler een kwart slag verder is en dan de volgende cilinder stellen. Cilindervolgorde is 1-3-4-2.
Het voordeel van deze methode is dat je zeker bent dat beide kleppen goed dicht zijn (een halve slag voor en na de vonk). Let wel op dat de in- en uitlaat klep niet precies evenveel speling krijgen.
Er is speciaal gereedschap voor, maar dit komt erg in de buurt. Met z'n twee-en gaat 't makkelijker: eentje houdt de voelermaat vast, de andere draait de moertjes aan.Neeelz schreef:En hoe stel je nou de klepspeling in de praktijk? Voelermaatje ertussen en vervolgens met je andere hand (met een goede bahco? of heb je hier ook hele kleine steeksleuteltjes voor?) dat hele smalle pieletje aandraaien totdat het voelermaatje niet meer lekker kan verschuiven? Dan voelermaatje er tussen uit en met dezelfde hand de contramoer weer vast?
Kies zelf maar...Neeelz schreef:Dan nog de volgorde: ik zag twee methodes: 1. die uit het sleutelboek waarbij je in een bepaalde volgorde alle acht de kleppen op tuimelen/open zet en dan van de symmetrische klep de speling zet dus 1 en 8, 2 en 7, 3 en 6, en 4 en 5, en dan ook andersom.
Had ik gelezen, al met al is het mij nu helemaal duidelijk! Dank!a-t-1 schreef:Zie ook: http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=646
Ik ben nogal lang en kan dus de kleppen open en dicht zien gaan terwijl ik het linker voorwiel ronddraai. Wel even luchtfilter weghalen.a-t-1 schreef:Mijn voorkeur gaat uit naar de tip van Folkert: de versnellingsbak in de vrij, en met een sleutel (17?) op de nokken-as de motor rond draaien. Dan kun je draaien en kijken tegelijk, en je hoeft niet de hele versnellingsbak mee te draaien. Je hebt niet veel ruimte, maar 't past net. Dop met ratel is ook handig.
Kijk, weer een extra manier om de boel te stellen, deze klinkt voor mij heel duidelijk! Dit gaat helemaal goedkomen, nu nog alle losse onderdelen weer op de juiste plek vastmaken...a-t-1 schreef:...tuimelen omzeilen door de stand van de stroomverdeler in de gaten te houden...
- Rodeo-6
- Contacteer:
Wanneer er een klep op tuimelen staat.............
Staan er 2 op tuimelen, n.l. een in en uitlaat klep.
"t is ook wel handig om even de bougies eruit te draaien, dan draait de boel wat makkelijker rond.
Verder zijn er op het forum voldoende bet-weters, die het reparatie boek uit hun hoofd geleerd hebben en dan vervolgens denken dat ze iet zinnigs te melden hebben.
Sinds kort blijkt volgens een van deze lieden, dat b.v. de olie druk afhankelijk is van hoeveel olie in het carter zit,
stelletje amateurs
stuur maar een pm als je een makkelijke praktische uitleg wilt
"t is ook wel handig om even de bougies eruit te draaien, dan draait de boel wat makkelijker rond.
Verder zijn er op het forum voldoende bet-weters, die het reparatie boek uit hun hoofd geleerd hebben en dan vervolgens denken dat ze iet zinnigs te melden hebben.
Sinds kort blijkt volgens een van deze lieden, dat b.v. de olie druk afhankelijk is van hoeveel olie in het carter zit,
stelletje amateurs
stuur maar een pm als je een makkelijke praktische uitleg wilt
>> Doe mij maar een DAF <<
Mooi gesproken, maar daar heeft Neelz niets aan. Hij vroeg:Rodeo-6 schreef:Wanneer er een klep op tuimelen staat.............
Ik weet 't ook niet, jij?Neelz schreef:wat is nu precies op tuimelen staan:
Ik was ook altijd in de veronderstelling dat je daarom (te hoge oliedruk) niet meer olie mag bijvullen dan tot "max". Maar als dat het niet is, kun jij mij uitleggen waarom er niet meer olie in mag?Rodeo-6 schreef: Sinds kort blijkt volgens een van deze lieden, dat b.v. de olie druk afhankelijk is van hoeveel olie in het carter zit
pm's wordt dit forum niet wijzer van, gooi 't liever in de groep. bij voorbaat dank voor nuttige zinnige tipsRodeo-6 schreef:stuur maar een pm als je een makkelijke praktische uitleg wilt
(

- Rodeo-6
- Contacteer:
ikke wela-t-1 schreef:Mooi gesproken, maar daar heeft Neelz niets aan. Hij vroeg:Rodeo-6 schreef:Wanneer er een klep op tuimelen staat.............
Staan er 2 op tuimelen, n.l. een in en uitlaat klep.Ik weet 't ook niet, jij?Neelz schreef:wat is nu precies op tuimelen staan:

Motorolie heeft een aantal functie'sa-t-1 schreef:Ik was ook altijd in de veronderstelling dat je daarom (te hoge oliedruk) niet meer olie mag bijvullen dan tot "max". Maar als dat het niet is, kun jij mij uitleggen waarom er niet meer olie in mag?Rodeo-6 schreef: Sinds kort blijkt volgens een van deze lieden, dat b.v. de olie druk afhankelijk is van hoeveel olie in het carter zit
smering, reiniging, koeling, geluiddemping........
Daarvoor is er bij elke motor een minimale hoeveelheid nodig.
Er is ook een max, want als je hem te vol giet, zit je motor vast.
Overal in de motor zitten onderdeeltjes die op z'n tijd wel wat olie kunnen gebruiken, daarom hangt er in het binnenste van de motor een oliepomp, deze drukt de olie als het ware rond.
Om zeker te weten dat je olie druk hebt, zit er dus een lampje in je dashbord, gaat tie uit, heb je dus olie druk.
MAAR gaat ie b.v. onder het rijden branden, is er mogelijk geen oliedruk meer, motor meteen uit doen anders loopt ie dus vast.
Denk maar eens aan aan roestige, olieloze ketting op je fiets.
Ergens heb je wel gelijk a-t-1a-t-1 schreef:pm's wordt dit forum niet wijzer van, gooi 't liever in de groep. bij voorbaat dank voor nuttige zinnige tipsRodeo-6 schreef:stuur maar een pm als je een makkelijke praktische uitleg wilt
(![]()
dat quoten is leuk!
![]()
)

maar er is zo iets als oorzaak en gevolg.
De oorzaak is hoe de r4 clup zijn leden denkt te kunnen behandelen,
gevolg is dat meneer beekmans het maar moet zien optelossen met z'n theoretische antwoorden.
Meneer beekmans is oke hoor, maar soms zegt hij dingen die op de weg tot levensgevaarlijke situatie's kunnen leiden.
Maar dat is zijn verantwoording
>> Doe mij maar een DAF <<
Eigenlijk zou ik hier niet op in moeten gaan omdat het a) van Rodeo komt en b) off-topic is.Rodeo-6 schreef: ....
Ergens heb je wel gelijk a-t-1![]()
gevolg is dat meneer beekmans het maar moet zien optelossen met z'n theoretische antwoorden.
Meneer beekmans is oke hoor, maar soms zegt hij dingen die op de weg tot levensgevaarlijke situatie's kunnen leiden.
Maar dat is zijn verantwoording
Een nieuw topic openen over het waarheidsgehalte van mijn posts vind ik een beetje ver gaan.
Echter een dergelijk zware beschuldiging verdient wel wat meer onderbouwing dan hetgeen je hier even snel krabbelt. Ik stel dan ook voor dat je me even een mailtje stuurt Peter. Het knopje e-mail weet je vast wel te vinden.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
Dat ik de theorie van het sleutelen niet snap, is één, wie weet, ooit....Rodeo-6 schreef:
Dat ik Rodeo niet snap, is logisch: Wie is eigenlijk de R4 club? Dacht altijd dat wij, de leden, dat waren?
een beetje erg wazig allemaal

-
Geachte Heer Orakel, dommeopmerkingmisschieninUwogenmaarre als mijn olie onder het onderste streepje van de peilstok komt zie ik altijd dat het oliedruklampje gaat branden, te beginnen tijdens het rijden van een bocht. Dus de oliedruk is toch wel een heel klein beetje misschien afhankelijk van de hoeveelheid olie die in het carter zit ? Of bedoelde U iets anders ? Weet dat ik al bij voorbaat mijn nederige excuses wil aanbieden voor mijn onwetendheid. Spreek O Orakel vanuit het verre Delphi...Rodeo-6 schreef:
Ehm, ja dus.
Nu is "Mijn" onderwerp gekaapt en verwordt het tot een discussie over reilen en zeilen van "de club" en het al dan niet juist zijn van antwoorden van jasper. terwijl het oliedruk verhaal volgens mij in een reactie van Brecht stond. En dan in de vragende vorm: (uit het hoofd) "kan het misschien zo zijn dat... veel olie, veel druk...". Tsja.
Er lopen dus veel dingen door elkaar en dat maakt het allemaal niet makkelijker.
Over kleppenstellen: ik ben gisteren aan het stellen gegaan, was wel nodig, bij een inlaatklep kreeg ik er zelfs een voelermaatje van 0,30 mm tussen (ipv 0,15 mm.)! Andere kleppen daarentegen waren keurig op de voorgeschreven waarden. Gelijk ook de pakking vernieuwd en dat vond ik nog best lastig: een klepdekstelpakking valt namelijk uit het kleppendeksel als je dat deksel omdraait. Ik probeerde het toen nog even met eerst de pakking op het blok, en dan het deksel erover heen, maar dat werkt dus echt niet. De oplossing vond ik door het randje van het klepdeksel van een beetje verse motorolie te voorzien, daar de pakking in te leggen en door deze "lijm" bleef de pakking nu wel goed zitten. Ik had geen tijd meer om de motor nog te starten, dus hoe het echt afloopt, hoop ik binnenkort te vertellen.
Nu is "Mijn" onderwerp gekaapt en verwordt het tot een discussie over reilen en zeilen van "de club" en het al dan niet juist zijn van antwoorden van jasper. terwijl het oliedruk verhaal volgens mij in een reactie van Brecht stond. En dan in de vragende vorm: (uit het hoofd) "kan het misschien zo zijn dat... veel olie, veel druk...". Tsja.
Er lopen dus veel dingen door elkaar en dat maakt het allemaal niet makkelijker.
Over kleppenstellen: ik ben gisteren aan het stellen gegaan, was wel nodig, bij een inlaatklep kreeg ik er zelfs een voelermaatje van 0,30 mm tussen (ipv 0,15 mm.)! Andere kleppen daarentegen waren keurig op de voorgeschreven waarden. Gelijk ook de pakking vernieuwd en dat vond ik nog best lastig: een klepdekstelpakking valt namelijk uit het kleppendeksel als je dat deksel omdraait. Ik probeerde het toen nog even met eerst de pakking op het blok, en dan het deksel erover heen, maar dat werkt dus echt niet. De oplossing vond ik door het randje van het klepdeksel van een beetje verse motorolie te voorzien, daar de pakking in te leggen en door deze "lijm" bleef de pakking nu wel goed zitten. Ik had geen tijd meer om de motor nog te starten, dus hoe het echt afloopt, hoop ik binnenkort te vertellen.
Op zich ging het best vlot, ik had een bahco meegenomen om het kleine pieletje vast te houden/aan te draaien. Dat werkt dus niet, want een bahco is te groot. Toen maar de combinatietang gebruikt. Op een gegeven moment niet eens meer vast gehouden: gewoon de borgmoer losdraaien, voelertje eronder en dan pieletje weer aandraaien totdat het voelertje net niet hapert/krast. Voelertje weg, pieletje blijven vasthouden met tang en borgmoer vastzetten. dan nog even controleren.
Ondanks advies van Rodeo, toch de methode van a-t-1 gebruikt qua stroomverdeler: vonk op 1 = kleppen 1 dicht = stellen van beide kleppen van 1e cylinder (wel juiste maat, natuurlijk). Geniaal door zijn eenvoud. Ronddraaien van motor mbv linker voorwiel (bak in 4e versnelling) beviel mij ook goed (was weer een oude tip van rodeo).
Het duurde langer dan gedacht, die pakking was echt 20 minuten prutsen, en dan gaat het niet goed, en dan begin je te schelden (ik wel) en dan duurt het nog langer. maar hij zit er in en volgens mij goed.
Het stellen zelf duurde denk ik bijna een half uur. Kan met routine vast sneller.
De auto staat nu bij een boer in de schuur, (lekker droog!) het nadeel is alleen dat het 20 minuten fietsen is en dat die boer van een praatje houdt... En wanneer ik er weer aan kan sleutelen weet ik niet, ik kan namelijk elk moment vader worden, misschien kan ik morgen kijken of ie beter loopt. Dan moet eigenlijk de olie nog ververst worden, en de carburateur mag ook wel eens gepoetst worden...
Ondanks advies van Rodeo, toch de methode van a-t-1 gebruikt qua stroomverdeler: vonk op 1 = kleppen 1 dicht = stellen van beide kleppen van 1e cylinder (wel juiste maat, natuurlijk). Geniaal door zijn eenvoud. Ronddraaien van motor mbv linker voorwiel (bak in 4e versnelling) beviel mij ook goed (was weer een oude tip van rodeo).
Het duurde langer dan gedacht, die pakking was echt 20 minuten prutsen, en dan gaat het niet goed, en dan begin je te schelden (ik wel) en dan duurt het nog langer. maar hij zit er in en volgens mij goed.
Het stellen zelf duurde denk ik bijna een half uur. Kan met routine vast sneller.
De auto staat nu bij een boer in de schuur, (lekker droog!) het nadeel is alleen dat het 20 minuten fietsen is en dat die boer van een praatje houdt... En wanneer ik er weer aan kan sleutelen weet ik niet, ik kan namelijk elk moment vader worden, misschien kan ik morgen kijken of ie beter loopt. Dan moet eigenlijk de olie nog ververst worden, en de carburateur mag ook wel eens gepoetst worden...