dorpel links achter weggerot

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
FFrood
Contacteer:

dorpel links achter weggerot

Bericht: # 83914Bericht FFrood »

Mijn Gtl '84 is keuringsklaar. Dus tijd om na te denken over het volgende project: een prachtige blauw/groene GTL uit 1980. Ik dacht het introductiemodel van de GTL. De chromen onderdelen missen helaas, motor 120.000 km, oude dashboard, trommelremmen rondom. En die deuren zeggen zo mooi "klik"....

Deze is behoorlijk gaaf: een scheurtje bij het krikgat, waarschijnlijk van de krik af gerold ooit. Balken voor en achter puntgaaf, nog nooit aan gelast. Maar op één plek is ie wel erg slecht, en dat is de dorpelbalk bij de bevestiging van de achteras, waar je de sporing van de achterwielen kunt veranderen.
Er zijn inzetstukken in de handel. Maar hoe kom ik er het beste bij, omdat dit stuk helemaal rondom gelast moet worden, en aan de binnenkant, achter de dwarsbalk, en er dus behoorlijk wat in de weg zit ? De bovenkant er helemaal af ? of kan het ook zonder die ingreep ?
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
Willem de Zwijger

Bericht: # 83917Bericht Willem de Zwijger »

Ik herinner me dat Folkert vroeger foto's had van die ingreep, en die deed het zonder de bovenkant eraf te halen. Die foto's zijn er dacht ik niet meer, maar wellicht kan je hem bereiken met PM of e-mail.
FFrood
Contacteer:

Bericht: # 83923Bericht FFrood »

Ik heb foto's van het weggeslepen deel, misschien wel van Folkert. Alleen flexen is iets anders dan lassen.
Hoe moet je het rondom lassen, zonder de onderkant aan de bovenkant vast te lassen, dat vroeg ik mij af. Wellicht een inventieve oplossing voor.

Overigens zou ik er niks om geven de bovenkant los te maken, remleiding, stuur e.d. zijn al los. Alleen ik ben erg bang voor vervorming van de carrosserie bij het omhooghalen.

Maar ik benader Folkert ook even. In ieder geval alvast bedankt voor de tip !
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
RVIER

achterkant lassen

Bericht: # 83961Bericht RVIER »

ik heb deze reparatie inmiddeel vaker gedaan.

. demonteer het achterscherm
. flex de dorpel door 10 cm achter de deurstijl (B-zuil)
flex de stijl door waarin de slotvanger van de achterdeur zit ongeveer 15 cm van onderen.
. flex het bijbehorende deel van het binnescherm los zodat je volop ruimte hebt om bij het operatiegebied te komen.
Het lijkt veel werk maar dat verdien je snel terug. Je kunt de spullen daarna weer in elkaar lassen met wat hulpstripjes. Soms is het van achteren zo rot dat je beter een nieuw (=ander) stuk dorpel kunt nemen en de zaak opnieuw opbouwen)
. zorg dat voor je gaat lassen de auto (aan de achterkant) horizontaal staat. Dat moet je echt wel doen want ok onze R4 heeft best wel elasticiteit

Zorg dat alles pijnlijk schoon is (elk uur halfuur schoonmaken scheelt twee uur lassen). Lassen op of aan roest heeft geen zin.

Je moet niet te kleine platen erin lassen. Kies ook een beetje dikkere plaat 1.25 mm last lekker weg! Liefst platen met een gezette rand. Dan kunt je mooi aan de bovenkant van de balk lassen. Alles wat in het zicht zit moet voor 50% van omtrek afgelast zijn of gepuntlast om de 2 centimeter. ""Optische" puntlassen tellen ook mee

succes

fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie