terugleiding uitlaat > carbaurateur

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

terugleiding uitlaat > carbaurateur

Bericht: # 83279Bericht FFrood »

Ik maak een "terugleiding" van de uitlaat naar de carburateur. (een paar procent - ) Vocht en CO2 werken dan als kathalysator in de verbrandingskamer en zorgt voor een betere (zuinigere) verbranding. Echter: weet iemand of deze aftapping het beste vóór of na de knaldemper geplaatst moet worden, en de inspuiting voor of na de venturi dient ingespoten te worden ?
(de demper zit onder het spatbord, dus technisch maakt het niet zo veel uit)

Kent iemand toevallig deze techniek en hoe precies is die toegepast......?
(de techniek schijnt toegepast te zijn in Japanse auto's ik heb de modellen echter (nog) niet kunnen vinden
De bedoeling is deze techniek toe te passen op een GTL (-motor), en eventueel ook bij een Estafette.[color=darkred][/color]
Laatst gewijzigd door FFrood op ma nov 27, 2006 9:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ervier
Berichten: 57
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 9:53 pm
Locatie: Putten

Bericht: # 83299Bericht Ervier »

Wat een leuk idee!

Als we nu even verder doordenken en deze vorm van recycling optimaliseren, zou je kunnen overwegen zelfs nog een stapje verder gaan: de uitlaat gewoon simpelweg aansluiten op het luchtfilter. Mogelijk vang je hiermee twee vliegen in één klap: 100 % opvang van schadelijke stoffen en ook nog nauwelijks brandstof nodig. Eventueel nog een koelertje in het circuit opnemen om verbrande kleppen tegen te gaan.

Een goed idee is dikwijl een eenvoudig idee.
Wat je niet probeert, weet je niet.

Succes!
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

Bericht: # 83336Bericht FFrood »

Ja leuk hoor.
Het gaat echter maar om een paar procenten van de uitlaatgassen.
Maar dat lijkt me logisch.
De techniek is niet nieuw of zo, gaat slecht om een (experimentele) toepassing in een R4.

Als je in mist rijdt bijvoorbeeld zul je merken dat een beetje waterdamp in de lucht een positief effect heeft op de motorprestatie. Het heeft er mee te maken dat de menging van lucht en benzine nooit optimaal is. Waterdamp en CO2 vervangen als het ware een gedeelte van de gemengde benzinedamp, zonder dat de prestaties afnemen, maar wel minder benzine verbuikt wordt.

Het is niet gangbaar, omdat inspuiting in de motor de carburateur vervangen heeft bij moderne auto's. Vandaar dat het even zoeken is. Maar het is dus een bestaande techniek. Als je er geen bal verstand van hebt, laat dat dan niet op deze manier merken, staat zo dom.
Je kunt misschien beter gewoon vragen hoe het zit.

Stel dat het lukt, en het verbruik van de R4 via een simpele techniek is terug te dringen van pakweg 1:15 naar 1:20, dan denk ik dat daar belangstelling voor is.
Gebruikersavatar
Ervier
Berichten: 57
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 9:53 pm
Locatie: Putten

Bericht: # 83343Bericht Ervier »

Alle goede ideeën vinden zijn oorsprong in het simpele, maar dat mijn uitgewerkte idee niet gaat werken zal iedereen duidelijk zijn. Het is dan ook als grapje bedoeld. Maar ja, Renault freaks en grapjes......

Nu even serieus (als het mag). hetgeen jij aanvoert bij rijden in de mist, effienter gebruik van brandstof door vochtiger en dus koelere inlaatlucht, zou dat ook niet de clou zijn bij een intercooler motor. Hierbij wordt de inlaatlucht gekoeld en deze kan zodoende een rijker mengsel verdragen.

Of je dat bereiken kunt door een deel van de uitlaatgassen terug te leiden naar de carburateur weet ik niet. Persoonlijk zou ik mijn R-4 motortje hier ook liever niet aan blootstellen. Nog los van een eventueel gevaar van hete uitlaatgassen in het menggedeelte te injecteren. Benzine/luchtmengsel is hoogst explosief.

Mocht je de experimenten toch voortzetten, dan is het wel leuk om via dit forum ons op de hoogte te houden van de vorderingen. Dan zal ik geen grapjes meer maken. Erewoord!

Overigens zou een verandering in verbruik van 1:15 naar 1:20 een revolutonaire besparing opleveren. Je praat hier over 25% minder brandstof!

Succes, Ervier
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 83377Bericht jbeekmann »

Expirimenten zijn we niet vies van hier bij de club!

Kan jij eens bij het onderdeel 'voorstellen' een berichtje plaatsen FFrood?
Ik ben beniewd hoe lang je al in de viertjes zit, hoe je aan al je kennis komt en hoe je ineens hier op het forum verzeild raakt :D
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 83379Bericht 4TL »

Het princiepe is al vrij oud, maar het werkt wel goed. De koude start word er beter van.
Alhoewel het een complex systeem is, lijkt het me wel te realiseren.
Het staat me bij dat de carterventilatie en luchtfilter ook opgenomen is in dit systeem. en er zit een regelklep in het systeem, omdat een warme motor niet de warme uitlaatgassen mogen hebben.

Maar terug komend op je vraag: het is direct vanaf het uiltaatspruitstuk op het inlaat spruitstuk.
Clio '98
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

Bericht: # 83398Bericht FFrood »

Ik denk dat ik inderdaad meteen na het spruitstuk een terugleiding maak, maar niet terug in het (inlaat gedeelte van het) spruitstuk, maar recht van boven de carburateur, om waterdamp en COx mee te laten mengen.

Ik heb me maar weer eens voorgesteld. Zie de rubriek
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 83573Bericht 4TL »

Kijk hier eens naar, zal je vast wel intereseren denk ik:



http://www.soulsofdistortion.nl/dutch/BNE.html

http://www.youtube.com/watch?v=A0T7Oph_ ... ed&search=

http://www.nutech2000.com/webtext/linkpages/joecell.htm

quote:

De JoeCell is een apparaat - cylinders+water- waarvan nog niet duidelijk is waarom hij bijvoorbeeld een auto zuiniger laat rijden of zelfs geheel de brandstof vervangt.)
[auto kan tot 45% zuiniger rijden of zelfs helemaal op water! se7ven]
Maar er zijn meer mooie mogelijkheden te bedenken om met levensenergie(plasma), want daar gaat het om,[blabla se7ven]
te gaan werken.
Duidelijk is dat water veel meer kracht in zich heeft als we ons ooit beseft hebben.
Daarbij heeft water een gigantisch geheugen.

------

Niemand weet waarom het werkt. dus er is heel veel (alternatief) blabla tussen.

http://peswiki.com/index.php/OS:Bill_Williams'_Joe_Cell

http://www.frank.germano.com/joe_cell.htm

http://www.byronnewenergy.com/wiki/index.php/Main_Page

http://www.nulpuntenergie.net/joecell/joecell.htm

http://www.sciencedaily.com/releases/19 ... 164503.htm

http://www.nutech2000.com/index.html#B

film
http://www.netro.ca/disclosure/npcc_menu.jpg

http://www.youtube.com/results?search_q ... rch=Search

http://www.google.com/search?client=ope ... 8&oe=utf-8
Clio '98
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 83595Bericht GijSsie »

dat is iets wat veel r4 rijders interesseerd, nog goedkoper rijden :lol:

Ik ben benieuwd hoe je zoiets op je 4tje bouwd...
Savane 1993 =D
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

Bericht: # 83597Bericht FFrood »

Het experiment dat ik uithaal (overigens na de komende APK) is als volgt:
ik las een pijpje (6 mm) op de bocht na het spruitstuk en buig deze zodat hij boven de luchtfilter uitkomt, daar boor ik een 6 mm gaatje en voer het pijpje tot 2 cm boven de chokeklep.
Probleem zal zijn de juiste hoeveelheid te bepalen. Bijv. dmv een kraantje in dat leidinkje. En dan is het zoeken naar de juiste afstelling, en welke effecten het heeft onder diverse omstandigheden.

Ik kan zelf lassen, en daarom is dit heel goedkoop om eens een experiment te wagen. Voor het pijpje gebruik ik een oude metalen remleiding, met verbindingsstuk, zodat ik het uiteinde experimenteel kan knijpen o.i.d. en als het mislukt weer een ander stukje er op draaien. Ook is een kraantje onder het dashboard misschien een van de mogelijkheden.

Het probleem nu is eventjes dat ik deze GTL sinds dit voorjaar heb, en de auto nog slecht ken (140.000 km op de teller) Hij loopt erg mooi, maar ik moet er eerst even in rijden om te weten hoe hij nu rijdt. Hij heeft 12 jaar stil gestaan, en ik heb olie in de cylinders gebruikt, en ook moet die oude benzine er uit) en dan de zaak in te bouwen, zodra ik bekend ben met verbruik en kwaaltjes.
Ik heb hier overigens genoeg liggen om nog een exemplaar te maken.
Ik wil er wel één maken voor iemand die zijn auto goed kent, en graag experimenteerd met dit gegeven.................:
Dat is de bocht na het spruitstuk (dat moet je dus vervangen) met een er op gelast pijpje dat bovenin de luchtfilterkap gevoerd moet worden tot boven de choke klep.
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

uitlaatgas-recirculatie

Bericht: # 83669Bericht RVIER »

heren, passen we wel een beetje op?

Het direct terugvoeren van de uitlaat naar boven de carburateur is niet ongevaarlijk. Ik denk dat het direct tot een carburateur brand zal leiden!
Het gas direct na de uitlaat staat onder behoorlijk druk en is nog erg warm. Het zou best het brandstofmensel spontaan kunnen laten ontbranden.
Eigenlijk creer je het effect van een lekkende klep met Backfire als gevolg.

Je moet er minimaal een vlamdover tussen zetten!

de reden voor uitlaatgasrecirculatie is overigens niet zuiniger rijden oid. Het heeft vooral te maken me de kwalitet van het uitlaatgas.
Waterdamp toevoegen heeft wel effect, zie ook de verklaring van rijden in de mist.


Wil je goedkoper gaan rijden denk dan eens aan een alternatieve brandstof. Ik heb 10% spiritus bijgemengd en het loopt als een trein! Volgend de literatuur hoef je dan niets te veranderen.
Er is alleen een merkwaardig probleempje. Benzine en spiritus ontmengen snel, behalve als je de zaak (licht) blijft schudden. Voor je start moet je even de R4 schudden. Ik begrijp dat dat met polariteit oid te maken heeft. Is er wellicht een chemicus in de zaal die het kan verklaren en een oplossing heeft zodat we voor het wegrijden niet meer hoeven te schudden

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

Bericht: # 83671Bericht FFrood »

Shit.
Ja belangrijke mededeling.
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 83690Bericht Neeelz »

En de chemicus meldt zich:
Spiritus is 85% ethanol (alcohol, als in bier, wijn en Mummelmann) in water (met nog wat gif, methanol, en kleurstof en geurstof erin zodat je het niet wil drinken, daarvoor is het echt te giftig). Per liter spiritus gooi je er zo'n 150 ml water bij in je tank en dat mengt niet met je benzine.
Maar wat misschien wel werkt, is een apart tankje met spiritus en dat dan via een leidinkje, vlak voor de benzine pomp aan laten zuigen. Dan mengt het in de pomp goed met de benzine, en dan heb je goedkopere brandstof. het water uit de spiritus doet dan ook zijn werk, net als bij rijden in de mist. Nog een kraantje ertussen om de toevoer inte stellen en voila. Je moet misschien wel de twee tanks op elkaar afstemmen: dat ze gelijktijdig vol en leeg zijn bijvoorbeeld, ivm druk verschillen waardoor de verhouding benzine/spiritus verandert naarmate een van de twee tanks leegraakt.
Nog iets anders, water in je benzine tank is volgens mij niet goed voro de levensduur daarvan...
Probeer jij een en ander eerst maar eens uit, ik rij voorlopig even verder op 98!
Een quatrelle is het wel!
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

Bericht: # 83708Bericht FFrood »

Ja maar dat wordt me allemaal veel te ingewikkeld. Als het nou gebruikt frituurvet zou zijn......
Nee ik zet gewoon door, en maak mijn verbinding.
Het gaat mij om het mindere verbruik van benzine.
Ik hou de brandblusser wel bij de hand. En een reserve carbuirateur, motorkap e.d. Eventueel kan ik de carburateur horizontaal met de bovenkant naar achteren plaatsen met een straalpijp. Dat levert dan weer winst op als die gaat knallen.
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

spiritus

Bericht: # 83724Bericht RVIER »

@ff

je moet maar eens zoeken op "uitlaatgasrecirculatie"of EGR dat vind je veel sites.
Voor zover ik zie wordt EGR bij dieselmotoren toegepast. Die hebben nimmers geen last van voortijdige ontbranding in het aanzuigkanaal.
Alle grote merken gebruiken inmiddels EGR.


@neelz
Het is duidelijke dat er water bij de spiritus zit maar niet als "vrij water " maar als mix met de methanol/alcohol. Volgens mij kan het in die gebonden vorm geen kwaad voor de tank. Ik heb ook niet het idee dat er ontmengt naar water en benzine. Er ontmengt naar benzine en een blauwe fractie. Er is maar weinig beweging nodig om de zaak weer in oplossing te laten gaan. Ik zal nog een en mengproefje doen want ik kan me niet meer herrinneren welke fractie nu bleef drijven (ik dacht de blauwe).
Ik heb spiritus gebruikt omdat ik dat goedkoop in de winkel kon kopen. Eigenlijk moet je technische alcohol gebruiken maar dar kon ik even niet goedkoop aankomen

(het nevelen van een mensel van alcohol en water voor de carburateur werd vroeger ook al gebruikt bij het vergroten van het startvermogen van vliegtuigmotoren)

Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie