Pagina 1 van 1
Motorblok vervangen
Geplaatst: wo nov 08, 2006 11:10 am
door Luke Duke
Beste allemaal, waarschijnlijk staat deze vraag wel elders in dit forum. Maar toch wil ik hem stellen.
Bij terugkomst uit Afrika wil ik het blok van mijn F4 uit 1989 gaan vervangen. Ik heb redelijk wat ervaring met het in- en uitbouwen van motorblokken van andere merken, maar nog geen ervaring met Renault. Ik zou heel graag de volgorde van de te demonteren onderdelen willen weten. Ik heb beschikking over een werkplaats en een brug. En hebben jullie wellicht nog tips? Zijn er dingen waar ik op moet letten? Zijn er dingen die ik nog moet gaan aanschaffen?
Mvg,
Sander
Geplaatst: wo nov 08, 2006 11:23 am
door jbeekmann
Geplaatst: wo nov 08, 2006 11:38 am
door Luke Duke
tnx Jasper!
Geplaatst: wo nov 08, 2006 11:47 am
door jbeekmann
Eigenlijk in het kort:
- bakolie aftappen
- aandrijfasmoer lossen
- voorwiel eraf, remklauw losmaken en even ophangen
- fuseekogel aan bovenzijde losmaken
- maak meteen de spoorstangkogel los
- fuseestuk wegklappen en aandrijfas voorzichtig wegnemen (denk om de keerring in de bak (liefst vervangen))
- eventueel fusee terugplaatsen en wiel er weer op
- motorkap verwijderen (klein beetje werk, groot gemak)
- versnellingspookstang weg
- koelsysteemaftappen door onderste slang radiator los te halen
- koelslangen kachel en radiator weg
- bedrading sensoren, massa, accu etc. los
- bovenste traverse weg (dat ding waar je koelslang etc doorheen liep)
- uitlaatdeel tussen spruitstuk en wielkastdeel verwijderen
- radiator weg
- stuurhuis weg (stuurstang kan blijven zitten)
- motorsteunen losdraaien (met een flex koppeling op je ratel van onderaf)
- motortakel in stelling brengen, je motor en bak licht ondersteunen
- baksteun achter de bumper losdraaien
- motor uittakelen
- montage in omgekeerde volgorde
vergeet ik iets forumvriendjes?
Geplaatst: wo nov 08, 2006 12:06 pm
door Luke Duke
Geweldig Jasper!
Ik ga dus gelijk ook maar de keerringen voor de assen in de bak vervangen. Zit te denken deze bij de automaterialenhandel te bestellen. Zit er nog verschil in de verschillende bouwjaren voor deze keerringen of is er maar een type mogelijk?
Geplaatst: wo nov 08, 2006 4:52 pm
door Supersuus
jbeekmann schreef:vergeet ik iets forumvriendjes?
Ja.... de koppelingskabel los te halen enne misschien handig om nog even te benadrukken dat je de bedrading naar de startmotor niet vergeet...
Geplaatst: wo nov 08, 2006 7:30 pm
door Jan-San
wat voor blok ga je erin leggen? anders heb ik als tip: Alpine blokje erin lepelen.
Geplaatst: wo nov 08, 2006 8:43 pm
door Luke Duke
Jan-San schreef:wat voor blok ga je erin leggen? anders heb ik als tip: Alpine blokje erin lepelen.
Zou best wel leuk zijn, maar het hoeft van mij niet snel te gaan. Heb liever een wat zuinige, betrouwbare wagen.
Ben overigens nog steeds wel op zoek naar een geschikt blokkie
Geplaatst: wo nov 08, 2006 10:14 pm
door hankleinjan.nl
Harderwijk heb ik er nog eentje staan.
Geplaatst: wo nov 08, 2006 10:51 pm
door brecht
Ook 1 in woerden, zonder versnellingsbak, weet niet of je die nodig hebt? De weg weet je inmiddels al

lukduke naar Dakar --> thermostaat
Geplaatst: wo nov 08, 2006 11:36 pm
door RVIER
dag Luke duke,
Kijken naar Amsterdam-Peking zag je veel auto's met koeling problemen.
Er reed ook een R4-mee. Ik heb toen in de documentatie van renault ergens gevonden dat ze voor warme landen een andere thermostaat monteren. Een die al bij 74 graden opent en niet pas bij bij 84 graden zoals bij ons.
Nu wilde ik dat stukje even mailen maar kan het niet meer vinden. Hebben julie al voorzieningen getroffen voor de koeling? of haal je de hele thermostaat er in Afrika gewoon uit
.
vr gr en succes
Geplaatst: do nov 09, 2006 2:14 am
door Luke Duke
@RVIER,
Hee hallo, ja wij hebben ook zo'n tropenthermostaat. Ook hebben we de koelvin met de hand geschakeld. Dus het gaat hopelijk goed komen.
We hebben wat reserve spul mee dus kunnen altijd nog een beetje knutselen.