Motorblok vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Luke Duke
- Berichten: 26
- Lid geworden op: ma apr 10, 2006 7:50 pm
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Motorblok vervangen
Beste allemaal, waarschijnlijk staat deze vraag wel elders in dit forum. Maar toch wil ik hem stellen.
Bij terugkomst uit Afrika wil ik het blok van mijn F4 uit 1989 gaan vervangen. Ik heb redelijk wat ervaring met het in- en uitbouwen van motorblokken van andere merken, maar nog geen ervaring met Renault. Ik zou heel graag de volgorde van de te demonteren onderdelen willen weten. Ik heb beschikking over een werkplaats en een brug. En hebben jullie wellicht nog tips? Zijn er dingen waar ik op moet letten? Zijn er dingen die ik nog moet gaan aanschaffen?
Mvg,
Sander
Bij terugkomst uit Afrika wil ik het blok van mijn F4 uit 1989 gaan vervangen. Ik heb redelijk wat ervaring met het in- en uitbouwen van motorblokken van andere merken, maar nog geen ervaring met Renault. Ik zou heel graag de volgorde van de te demonteren onderdelen willen weten. Ik heb beschikking over een werkplaats en een brug. En hebben jullie wellicht nog tips? Zijn er dingen waar ik op moet letten? Zijn er dingen die ik nog moet gaan aanschaffen?
Mvg,
Sander
Eigenlijk in het kort:
- bakolie aftappen
- aandrijfasmoer lossen
- voorwiel eraf, remklauw losmaken en even ophangen
- fuseekogel aan bovenzijde losmaken
- maak meteen de spoorstangkogel los
- fuseestuk wegklappen en aandrijfas voorzichtig wegnemen (denk om de keerring in de bak (liefst vervangen))
- eventueel fusee terugplaatsen en wiel er weer op
- motorkap verwijderen (klein beetje werk, groot gemak)
- versnellingspookstang weg
- koelsysteemaftappen door onderste slang radiator los te halen
- koelslangen kachel en radiator weg
- bedrading sensoren, massa, accu etc. los
- bovenste traverse weg (dat ding waar je koelslang etc doorheen liep)
- uitlaatdeel tussen spruitstuk en wielkastdeel verwijderen
- radiator weg
- stuurhuis weg (stuurstang kan blijven zitten)
- motorsteunen losdraaien (met een flex koppeling op je ratel van onderaf)
- motortakel in stelling brengen, je motor en bak licht ondersteunen
- baksteun achter de bumper losdraaien
- motor uittakelen
- montage in omgekeerde volgorde
vergeet ik iets forumvriendjes?
- bakolie aftappen
- aandrijfasmoer lossen
- voorwiel eraf, remklauw losmaken en even ophangen
- fuseekogel aan bovenzijde losmaken
- maak meteen de spoorstangkogel los
- fuseestuk wegklappen en aandrijfas voorzichtig wegnemen (denk om de keerring in de bak (liefst vervangen))
- eventueel fusee terugplaatsen en wiel er weer op
- motorkap verwijderen (klein beetje werk, groot gemak)
- versnellingspookstang weg
- koelsysteemaftappen door onderste slang radiator los te halen
- koelslangen kachel en radiator weg
- bedrading sensoren, massa, accu etc. los
- bovenste traverse weg (dat ding waar je koelslang etc doorheen liep)
- uitlaatdeel tussen spruitstuk en wielkastdeel verwijderen
- radiator weg
- stuurhuis weg (stuurstang kan blijven zitten)
- motorsteunen losdraaien (met een flex koppeling op je ratel van onderaf)
- motortakel in stelling brengen, je motor en bak licht ondersteunen
- baksteun achter de bumper losdraaien
- motor uittakelen
- montage in omgekeerde volgorde

vergeet ik iets forumvriendjes?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
- Locatie: Rijssen
lukduke naar Dakar --> thermostaat
dag Luke duke,
Kijken naar Amsterdam-Peking zag je veel auto's met koeling problemen.
Er reed ook een R4-mee. Ik heb toen in de documentatie van renault ergens gevonden dat ze voor warme landen een andere thermostaat monteren. Een die al bij 74 graden opent en niet pas bij bij 84 graden zoals bij ons.
Nu wilde ik dat stukje even mailen maar kan het niet meer vinden. Hebben julie al voorzieningen getroffen voor de koeling? of haal je de hele thermostaat er in Afrika gewoon uit
.
vr gr en succes
Kijken naar Amsterdam-Peking zag je veel auto's met koeling problemen.
Er reed ook een R4-mee. Ik heb toen in de documentatie van renault ergens gevonden dat ze voor warme landen een andere thermostaat monteren. Een die al bij 74 graden opent en niet pas bij bij 84 graden zoals bij ons.
Nu wilde ik dat stukje even mailen maar kan het niet meer vinden. Hebben julie al voorzieningen getroffen voor de koeling? of haal je de hele thermostaat er in Afrika gewoon uit
.
vr gr en succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)