Motorblok vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luke Duke
Berichten: 26
Lid geworden op: ma apr 10, 2006 7:50 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Motorblok vervangen

Bericht: # 82898Bericht Luke Duke »

Beste allemaal, waarschijnlijk staat deze vraag wel elders in dit forum. Maar toch wil ik hem stellen.

Bij terugkomst uit Afrika wil ik het blok van mijn F4 uit 1989 gaan vervangen. Ik heb redelijk wat ervaring met het in- en uitbouwen van motorblokken van andere merken, maar nog geen ervaring met Renault. Ik zou heel graag de volgorde van de te demonteren onderdelen willen weten. Ik heb beschikking over een werkplaats en een brug. En hebben jullie wellicht nog tips? Zijn er dingen waar ik op moet letten? Zijn er dingen die ik nog moet gaan aanschaffen?

Mvg,

Sander
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 82903Bericht jbeekmann »

Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Luke Duke
Berichten: 26
Lid geworden op: ma apr 10, 2006 7:50 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht: # 82904Bericht Luke Duke »

tnx Jasper!
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 82905Bericht jbeekmann »

Eigenlijk in het kort:
- bakolie aftappen
- aandrijfasmoer lossen
- voorwiel eraf, remklauw losmaken en even ophangen
- fuseekogel aan bovenzijde losmaken
- maak meteen de spoorstangkogel los
- fuseestuk wegklappen en aandrijfas voorzichtig wegnemen (denk om de keerring in de bak (liefst vervangen))
- eventueel fusee terugplaatsen en wiel er weer op
- motorkap verwijderen (klein beetje werk, groot gemak)
- versnellingspookstang weg
- koelsysteemaftappen door onderste slang radiator los te halen
- koelslangen kachel en radiator weg
- bedrading sensoren, massa, accu etc. los
- bovenste traverse weg (dat ding waar je koelslang etc doorheen liep)
- uitlaatdeel tussen spruitstuk en wielkastdeel verwijderen
- radiator weg
- stuurhuis weg (stuurstang kan blijven zitten)
- motorsteunen losdraaien (met een flex koppeling op je ratel van onderaf)
- motortakel in stelling brengen, je motor en bak licht ondersteunen
- baksteun achter de bumper losdraaien
- motor uittakelen

- montage in omgekeerde volgorde :D

vergeet ik iets forumvriendjes?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Luke Duke
Berichten: 26
Lid geworden op: ma apr 10, 2006 7:50 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht: # 82907Bericht Luke Duke »

Geweldig Jasper!

Ik ga dus gelijk ook maar de keerringen voor de assen in de bak vervangen. Zit te denken deze bij de automaterialenhandel te bestellen. Zit er nog verschil in de verschillende bouwjaren voor deze keerringen of is er maar een type mogelijk?
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 82918Bericht Supersuus »

jbeekmann schreef:vergeet ik iets forumvriendjes?

Ja.... de koppelingskabel los te halen enne misschien handig om nog even te benadrukken dat je de bedrading naar de startmotor niet vergeet...
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 82921Bericht Jan-San »

wat voor blok ga je erin leggen? anders heb ik als tip: Alpine blokje erin lepelen.
Gebruikersavatar
Luke Duke
Berichten: 26
Lid geworden op: ma apr 10, 2006 7:50 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht: # 82922Bericht Luke Duke »

Jan-San schreef:wat voor blok ga je erin leggen? anders heb ik als tip: Alpine blokje erin lepelen.
Zou best wel leuk zijn, maar het hoeft van mij niet snel te gaan. Heb liever een wat zuinige, betrouwbare wagen.

Ben overigens nog steeds wel op zoek naar een geschikt blokkie
hankleinjan.nl
Berichten: 387
Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
Locatie: Rijssen

Bericht: # 82932Bericht hankleinjan.nl »

Harderwijk heb ik er nog eentje staan.
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 82935Bericht brecht »

Ook 1 in woerden, zonder versnellingsbak, weet niet of je die nodig hebt? De weg weet je inmiddels al :D
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

lukduke naar Dakar --> thermostaat

Bericht: # 82937Bericht RVIER »

dag Luke duke,

Kijken naar Amsterdam-Peking zag je veel auto's met koeling problemen.

Er reed ook een R4-mee. Ik heb toen in de documentatie van renault ergens gevonden dat ze voor warme landen een andere thermostaat monteren. Een die al bij 74 graden opent en niet pas bij bij 84 graden zoals bij ons.

Nu wilde ik dat stukje even mailen maar kan het niet meer vinden. Hebben julie al voorzieningen getroffen voor de koeling? of haal je de hele thermostaat er in Afrika gewoon uit
.

vr gr en succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Luke Duke
Berichten: 26
Lid geworden op: ma apr 10, 2006 7:50 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht: # 82942Bericht Luke Duke »

@RVIER,

Hee hallo, ja wij hebben ook zo'n tropenthermostaat. Ook hebben we de koelvin met de hand geschakeld. Dus het gaat hopelijk goed komen.
We hebben wat reserve spul mee dus kunnen altijd nog een beetje knutselen.
Plaats reactie