Pagina 1 van 1
Bumpers met roest
Geplaatst: za okt 28, 2006 8:19 pm
door Mark4GTL
Ik heb mijn 2 bumpers van de 4 afgehaald en nou is het de bedoeling dat ze helemaal geschuurd en gestraald worden.
MAAR nu zitten de bouten ongelooflijk vastgeroest (met roestoplosser vallen er zelfs delen vanaf).
Dus heb ik nu bouten die vast zitten en lijven en bouten die vast zitten maar die niet/nauwelijks los te krijgen zijn.
Wie weet hoe dit het beste op te lossen is zonder de kunstof stootdingen al te veel te beschadigen.
En zijn de bouten in die kunstof stootdingen te vervangen?
Groet Mark
Geplaatst: za okt 28, 2006 8:25 pm
door Le Car
nieuwe bumper kosten rond de €25.
Deze zijn al gespoten in grijze lak.
Dat lijkt me goedkoper als stralen en spuiten
Kost ook minder tijd trouwens
Oa verkrijgbaar in clubmagazijn
De rubber stootblokken zijn niet te repareren als het draad er uit of stuk is.
Ik heb wel goede gebruikte liggen.
Geplaatst: za okt 28, 2006 10:07 pm
door GijSsie
rubber stootdingen kan je toch ook nog nieuw kopen...?
btw. zijn er ook nog chrome bumperts nieuw te verkrijgen? of moeten we dan normale bumperts laten verchromen?
Geplaatst: za okt 28, 2006 10:48 pm
door Hanz
Ik heb wel eens een draadeind aan een afgebroken bout laten lassen. Werkt uitstekend.
Geplaatst: zo okt 29, 2006 4:43 pm
door Mark4GTL
Ik wou dit gewoon even weten.
Kijken of ik mijn tijd zit te verdoen

of dat het wel zin heeft.
bedankt, nou nog de € om het spul nieuw/gebruikt te kopen
moeren losmaken
Geplaatst: za nov 04, 2006 10:20 pm
door RVIER
Als de moeren erg vastzitten, moet je de moer vernielen en niet het draadeind! .
met een haakse slijper (en steekschijf) moet je een stuk van de moer slijpen. Het best laat je de steekschijf met de zijkant tegen het draadeind aanliggen, en slijp je voorzichtig de moer door. Daarna even tegen de zijkant van het restant slaan en de moer losnemen.
(Met een zaag kan het ook, maar wordt je erg moe)
Zet je de volgende keer de rubberbumberpunten wel even vast met roestvrijstalen moeren en een beetje vet?
vr gr Fons
Re: moeren losmaken
Geplaatst: za nov 04, 2006 11:51 pm
door R4F6GTX Automaat
RVIER schreef:
Zet je de volgende keer de rubberbumberpunten wel even vast met roestvrijstalen moeren en een beetje vet?
vr gr Fons
RVS op gewoon ijzer roest als een gek. Zet maar eens een conserveblikje op een RVS aanrechtblad... Geen goed idee dus. Vet erop wel, dan evt te sealen met tectyl of zo.
Geplaatst: za nov 04, 2006 11:52 pm
door R4F6GTX Automaat
GijSsie schreef:
btw. zijn er ook nog chrome bumperts nieuw te verkrijgen? of moeten we dan normale bumperts laten verchromen?
Voorbumpers zijn nog wel verkrijgbaar in Chroom, iets van € 40 geloof ik. Achterbumpers zijn op...
rvs moeren --> toch maar proberen
Geplaatst: ma nov 06, 2006 1:24 am
door RVIER
heren (of ook dames?)
dat voorbeeld met dat blikje op het Rvs blad klop natuurlijk wel maar dat zegt niets over de invloed van rvs op gewoon staal. Ijzer roest door het vocht op het aanrecht.
het principe is als volgt: als ijzer roest zet het uit daarmee wordt het zowieso al moeilijke om de moer van de bout te draaien. Daarnaast gaat het roest van de bout en de moer in elkaar vreten en vormt daar een bonk roest. De vorm van de moer en de bout veranderen waardoor waardoor sowieso het losdraaien al weer moeilijker wordt
De RVS moer doet nu twee dingen:
- niet roesten
- niet in elkaar/aan elkaar roesten van bout en moer
- vormbehoud van de moer
Het is overigens niet erg om een beethje kuipolie te gebruiken bij het losnemen.
Na deze verklaring de belangrijkst reden om het te doen: het werkt !!
Geplaatst: ma nov 06, 2006 12:02 pm
door Willem de Zwijger
Een beetje gevaarlijk is het wel lijkt me want je moet wel zeker weten dat er geen vocht tussen kan komen, en vetten verdampen wel eens wat en zo. Als je wel vocht (eigenlijk elektrolyt) hebt dan heb je een galvanisch koppel tussen rvs en gewoon staal, en dan wordt het gewone staal heel snel opgevreten. Ik heb rvs boutjes gebruikt in de motorkapscharnieren, zo veel mogelijk kopervet ertussen, ik ben benieuwd of het houdt.
RVS moeren
Geplaatst: di nov 07, 2006 12:05 am
door RVIER
welnu Willem,
als we op de elctrolyse-toer gaan, laten we dan zinkanoden onder onze R_4 bouten, lossen die op en niet ons R4-chassis. Ik vraag me trouwens wel af waar R4 ijzer in de spanningsreeks staat
RVS moeren:
I know it works in practice, but will it work in theory?
Fons
Geplaatst: do nov 30, 2006 2:19 pm
door Thijsio
Die rubber stootblokjes kunnen stiekem ook met tie-raps vast. Gewoon twee kleine sneetjes maken aan de achterkant van het rubber en die tie-rap erdoorheen. Niemand die het ziet en het zit al bijna een jaar...
Geplaatst: do nov 30, 2006 2:56 pm
door Mark4GTL
lijkt me duidlijk. heb er nog eens een poging op los gelaten en toch maar besloten nieuwe te gaan kopen. Te veel roestellende