Bumpers met roest
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Contacteer:
Bumpers met roest
Ik heb mijn 2 bumpers van de 4 afgehaald en nou is het de bedoeling dat ze helemaal geschuurd en gestraald worden.
MAAR nu zitten de bouten ongelooflijk vastgeroest (met roestoplosser vallen er zelfs delen vanaf).
Dus heb ik nu bouten die vast zitten en lijven en bouten die vast zitten maar die niet/nauwelijks los te krijgen zijn.
Wie weet hoe dit het beste op te lossen is zonder de kunstof stootdingen al te veel te beschadigen.
En zijn de bouten in die kunstof stootdingen te vervangen?
Groet Mark
MAAR nu zitten de bouten ongelooflijk vastgeroest (met roestoplosser vallen er zelfs delen vanaf).
Dus heb ik nu bouten die vast zitten en lijven en bouten die vast zitten maar die niet/nauwelijks los te krijgen zijn.
Wie weet hoe dit het beste op te lossen is zonder de kunstof stootdingen al te veel te beschadigen.
En zijn de bouten in die kunstof stootdingen te vervangen?
Groet Mark
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Oldtimeridioot...
nieuwe bumper kosten rond de €25.
Deze zijn al gespoten in grijze lak.
Dat lijkt me goedkoper als stralen en spuiten
Kost ook minder tijd trouwens
Oa verkrijgbaar in clubmagazijn
De rubber stootblokken zijn niet te repareren als het draad er uit of stuk is.
Ik heb wel goede gebruikte liggen.
Deze zijn al gespoten in grijze lak.
Dat lijkt me goedkoper als stralen en spuiten
Kost ook minder tijd trouwens

Oa verkrijgbaar in clubmagazijn

De rubber stootblokken zijn niet te repareren als het draad er uit of stuk is.
Ik heb wel goede gebruikte liggen.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
-
- Contacteer:
Ik wou dit gewoon even weten.
Kijken of ik mijn tijd zit te verdoen
of dat het wel zin heeft.
bedankt, nou nog de € om het spul nieuw/gebruikt te kopen
Kijken of ik mijn tijd zit te verdoen

bedankt, nou nog de € om het spul nieuw/gebruikt te kopen
Automobielen:
Oldtimeridioot...
Oldtimeridioot...
moeren losmaken
Als de moeren erg vastzitten, moet je de moer vernielen en niet het draadeind! .
met een haakse slijper (en steekschijf) moet je een stuk van de moer slijpen. Het best laat je de steekschijf met de zijkant tegen het draadeind aanliggen, en slijp je voorzichtig de moer door. Daarna even tegen de zijkant van het restant slaan en de moer losnemen.
(Met een zaag kan het ook, maar wordt je erg moe)
Zet je de volgende keer de rubberbumberpunten wel even vast met roestvrijstalen moeren en een beetje vet?
vr gr Fons
met een haakse slijper (en steekschijf) moet je een stuk van de moer slijpen. Het best laat je de steekschijf met de zijkant tegen het draadeind aanliggen, en slijp je voorzichtig de moer door. Daarna even tegen de zijkant van het restant slaan en de moer losnemen.
(Met een zaag kan het ook, maar wordt je erg moe)
Zet je de volgende keer de rubberbumberpunten wel even vast met roestvrijstalen moeren en een beetje vet?
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
Re: moeren losmaken
RVS op gewoon ijzer roest als een gek. Zet maar eens een conserveblikje op een RVS aanrechtblad... Geen goed idee dus. Vet erop wel, dan evt te sealen met tectyl of zo.RVIER schreef: Zet je de volgende keer de rubberbumberpunten wel even vast met roestvrijstalen moeren en een beetje vet?
vr gr Fons
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
rvs moeren --> toch maar proberen
heren (of ook dames?)
dat voorbeeld met dat blikje op het Rvs blad klop natuurlijk wel maar dat zegt niets over de invloed van rvs op gewoon staal. Ijzer roest door het vocht op het aanrecht.
het principe is als volgt: als ijzer roest zet het uit daarmee wordt het zowieso al moeilijke om de moer van de bout te draaien. Daarnaast gaat het roest van de bout en de moer in elkaar vreten en vormt daar een bonk roest. De vorm van de moer en de bout veranderen waardoor waardoor sowieso het losdraaien al weer moeilijker wordt
De RVS moer doet nu twee dingen:
- niet roesten
- niet in elkaar/aan elkaar roesten van bout en moer
- vormbehoud van de moer
Het is overigens niet erg om een beethje kuipolie te gebruiken bij het losnemen.
Na deze verklaring de belangrijkst reden om het te doen: het werkt !!
dat voorbeeld met dat blikje op het Rvs blad klop natuurlijk wel maar dat zegt niets over de invloed van rvs op gewoon staal. Ijzer roest door het vocht op het aanrecht.
het principe is als volgt: als ijzer roest zet het uit daarmee wordt het zowieso al moeilijke om de moer van de bout te draaien. Daarnaast gaat het roest van de bout en de moer in elkaar vreten en vormt daar een bonk roest. De vorm van de moer en de bout veranderen waardoor waardoor sowieso het losdraaien al weer moeilijker wordt
De RVS moer doet nu twee dingen:
- niet roesten
- niet in elkaar/aan elkaar roesten van bout en moer
- vormbehoud van de moer
Het is overigens niet erg om een beethje kuipolie te gebruiken bij het losnemen.
Na deze verklaring de belangrijkst reden om het te doen: het werkt !!
-
Een beetje gevaarlijk is het wel lijkt me want je moet wel zeker weten dat er geen vocht tussen kan komen, en vetten verdampen wel eens wat en zo. Als je wel vocht (eigenlijk elektrolyt) hebt dan heb je een galvanisch koppel tussen rvs en gewoon staal, en dan wordt het gewone staal heel snel opgevreten. Ik heb rvs boutjes gebruikt in de motorkapscharnieren, zo veel mogelijk kopervet ertussen, ik ben benieuwd of het houdt.
RVS moeren
welnu Willem,
als we op de elctrolyse-toer gaan, laten we dan zinkanoden onder onze R_4 bouten, lossen die op en niet ons R4-chassis. Ik vraag me trouwens wel af waar R4 ijzer in de spanningsreeks staat
RVS moeren:
I know it works in practice, but will it work in theory?
Fons
als we op de elctrolyse-toer gaan, laten we dan zinkanoden onder onze R_4 bouten, lossen die op en niet ons R4-chassis. Ik vraag me trouwens wel af waar R4 ijzer in de spanningsreeks staat
RVS moeren:
I know it works in practice, but will it work in theory?
Fons
Die rubber stootblokjes kunnen stiekem ook met tie-raps vast. Gewoon twee kleine sneetjes maken aan de achterkant van het rubber en die tie-rap erdoorheen. Niemand die het ziet en het zit al bijna een jaar...
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
-
- Contacteer:
lijkt me duidlijk. heb er nog eens een poging op los gelaten en toch maar besloten nieuwe te gaan kopen. Te veel roestellende
Automobielen:
Oldtimeridioot...
Oldtimeridioot...