hey mensen
bij onze R4GTL uit 1984 met 178.000 km
hoor ik bij de distributie ketting een soort tokkel.
als de motor koud is het goed te horen. bij warme motor een stuk minder. kan het zijn dat de distributieketting gespannen moet worden?
kan dat zowieso? heeft iemand daar ervaring mee?
of misschien slijtage op de spanner?
ben benieuwd
groetjes
Han van Blanken
Krimpen aan den IJssel
distributie tokkeltje?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
distributie tokkeltje?
mijn vrouw ria is al heel lang lid vanwege haar rode R4GTL
han ,
mij R4 heeft een soortgelijk fenomeen, bij een vergelijkbare tellerstand
Hayns (par 63-71 en 131-134) geeft een wat criptische beschrijving van het distributiegebeuren, als de motor uit de wagen ligt. Er zijn 2 typen spanners een hydraulische en een mechanische
Ik denk eigenlijk dat het probleem is dat er ketting/tandwielslijtage/glijblokje van de spanner is.
Het is maar de vraag of je dat met verder spannen eruit haalt. Als er een hydraulische spanner opzit zal die ook al hebben nagesteld, een mechanische niet.
Kennelijk komt het geheel als het op temperatuur is weer in harmonie
Als je het goed wilt doen moet je denk ik tandwielen, ketting en spanner vervangen
Ik laat alles voorlopig zitten.
Je zou voor je eigen goede gevoel (en dat van je vrouw) natuurlijk eens de olie kunnen verversen. Heb je er in ieder geval iets aan gedaan en het scheelt denk ik een beetje
PS.
Ik heb van iemand gehoord die vroeger ook aan R4 heeft gewerkt dat ze bij het vervangen van de distributie, de motor in de wagen lieten. ze haalden de verwarming eruit en maakten met een blikschaar een gat in het schutbord. Scheelde uren!
mij R4 heeft een soortgelijk fenomeen, bij een vergelijkbare tellerstand
Hayns (par 63-71 en 131-134) geeft een wat criptische beschrijving van het distributiegebeuren, als de motor uit de wagen ligt. Er zijn 2 typen spanners een hydraulische en een mechanische
Ik denk eigenlijk dat het probleem is dat er ketting/tandwielslijtage/glijblokje van de spanner is.
Het is maar de vraag of je dat met verder spannen eruit haalt. Als er een hydraulische spanner opzit zal die ook al hebben nagesteld, een mechanische niet.
Kennelijk komt het geheel als het op temperatuur is weer in harmonie
Als je het goed wilt doen moet je denk ik tandwielen, ketting en spanner vervangen
Ik laat alles voorlopig zitten.
Je zou voor je eigen goede gevoel (en dat van je vrouw) natuurlijk eens de olie kunnen verversen. Heb je er in ieder geval iets aan gedaan en het scheelt denk ik een beetje
PS.
Ik heb van iemand gehoord die vroeger ook aan R4 heeft gewerkt dat ze bij het vervangen van de distributie, de motor in de wagen lieten. ze haalden de verwarming eruit en maakten met een blikschaar een gat in het schutbord. Scheelde uren!
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
In de kop van de motor zit bij de bevestiging van de as van de klepstoters een gaatje dat zorgdraagt voor de olietoevoer en smering van de distributieketting. Hoe erg inmiddels het probleem is van de distributieketting en - spanner weet ik niet, maar ik zou eerst het probleem oplossen en onderzoeken of er smudge op de kop ligt die dit gat afsluit.
Ik meen bij de achterste bevestiging van de klepstoteras.
Ik meen bij de achterste bevestiging van de klepstoteras.