Pagina 1 van 1

ontsteking afstellen

Geplaatst: ma sep 04, 2006 10:19 pm
door Frankr4gtl
hallo,
ik word langzaam zo gek van mijn R4 GTL uit '83 dat ik hem wel iets kan aan doen. het zit namelijk zo. ik ben zo stom geweest om aan mijn ontsteking te hebben gezeten zonder te merken hoe die eerst stond. ik krijg hem nu niet meer goed afgesteld. ik heb een scooplamp en zo ver ik weet moet ik die op een bepaald aantal grades zetten en dan zorgen dat het merkteken op het bij de streep op het huis staat. nu heb ik dat gedaan met 2 waardes 10 en 6 graden want die stonden in mijn vraagbaak bij 688-motor. nu loopt ie dus slecht. hij doet het alleen goed als ik mijn choke er een klein beetje bij trek. ook poft ie nu een beetje in de uitlaat en de motor beweegt/schokt nogal tijdens stationair draaien.
nu komen de vragen. wat kan ik het beste doen? heeft er iemand de juiste afstelgegevens (contactpuntjes zijn en staan goed) en is er anders iemand in de buurt van eindhoven die mijn R4 wil afstellen.

hopelijk kan iemand mij helpen want ik weet het niet meer

groetjes Frank van Amerongen

Geplaatst: ma sep 04, 2006 10:40 pm
door Supersuus
hoe weet je dat je punten goed staan?

Geplaatst: di sep 05, 2006 12:11 am
door ierie
Lijkt veel op verkeerde ontstekings volgorde, 1-3-4-2 cilinder 1 is vliegwielzijde kijk boven op verdelerkap met de klok mee.
Vooronsteking 5-7 voor BDP, met slangetje naar vacuumdoos los en afstoppen.

Geplaatst: di sep 05, 2006 1:13 am
door R4F6GTX Automaat
Morgen (dinsdag) kan ik er wel effe naar kijken. Kan dat overdag of wat? Waar? pm maar..

Geplaatst: di sep 05, 2006 11:26 am
door Frankr4gtl
ik wist dus niet dat ik mijn vacuum slang los moest maken en dan moest afstellen, dat ga ik dus eerst proberen.
hartstikke bedankt voor jullie hulp. dit forum is echt heel erg handig en sociaal. ik hoop dat ik ook eens mensen kan helpen via dit forum.

groeten Frank, ik zie jullie zondag de 17de september. het is dan voor het eerst dat ik naar een evenement ga maar dat is zeker alleen voor leden. ik heb me al wel aangemeld als lid maar nog geen reactie gehad.

Geplaatst: di sep 05, 2006 11:57 am
door Neeelz
Het lid worden kan even duren, maar komt bij mijn weten altijd goed.
Heb je het kluwer autohandboek al? Kun je via de club kopen en daar staat precies uitgelegd hoe je de afstelling moet doen. Ook voor al het andere werk een aanrader!

Geplaatst: di sep 05, 2006 4:08 pm
door Frankr4gtl
ja dat boek heb ik, bedankt voor de tip alleen dat je de vacuum slang los moet halen heb ik er niet in zien staan maar achteraf gezien wel logisch. ik ga het nu proberen.

Geplaatst: di sep 05, 2006 7:20 pm
door Frankr4gtl
het is me redelijk gelukt, de motor pingelt niet meer en hij trekt ook weer lekker door. alleen bij het stationair draaien slaat ie af en toe over en daar geef ik dan ook maar het heel klein beetje stotteren vanaf 80 km/u de schuld van. hopelijk met een velleman kitje opgelost.
weet trouwens iemand de electroden afstand van een ngk bougie

Geplaatst: di sep 05, 2006 7:38 pm
door ierie
elektrodenafstand bougie 0.55-0.65 mm

Geplaatst: di sep 05, 2006 7:49 pm
door R4F6GTX Automaat
En als je de vaccuumslang los haalt moet je 'm ook effe dichtpluggen zodat er onder de carb geen valse lucht trekt.

Geplaatst: di sep 05, 2006 9:24 pm
door Frankr4gtl
bedankt voor de tips

Geplaatst: wo sep 06, 2006 9:29 am
door Willem de Zwijger
Weet je zeker dat de puntjes op de juiste contacthoek staan ?

Geplaatst: vr sep 08, 2006 1:09 pm
door Frankr4gtl
nee da weet ik nie zeker ik weet ook niet hoe ik doe moet afstellen

Geplaatst: vr sep 08, 2006 2:35 pm
door Willem de Zwijger
Je hebt van die stroboscopen waar ook een contacthoekmeter opzit, en daarmee gaat het uiteraard presies. Heb je dat niet dan is 0.4 mm als ruimste opening tussen de puntjes een redelijk getal, hoewel het ookwel iets minder kan zijn. UIteraard te meten met voelermaatjes.