advies gevraagd

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tanja & Maus

advies gevraagd

Bericht: # 77962Bericht Tanja & Maus »

Hallo allemaal,

Ik zou graag wat advies willen van de wijze heren alhier. Ik heb al uitgebreid gezocht en gelezen maar wou deze vraag toch even gewoon stellen ahv deze plaatjes. Ik hoop dat jullie wat nuttige antwoorden voor ons hebben. Onze dank alvast!

Tanja's 4 moet naar de apekaa binnenkort en ik ben dus alvast wat aant rommelen. De achterste balk is wat rot. Ik wil het gaan lassen, de tweede laag metaal is nog hard dus alleen dat overlappende deel probeer ik te vervangen dan. :wink: Deze is bol gaan staan en heeft zich van de binnenkant balk afgedrukt. Bekend fenomeen begrijp ik. Ik dacht overigens dat de bodem veel rotter zou zijn maar ziet er verder eigenlijk prima uit.

Afbeelding

Afbeelding

Kan ik hier een plaatje op lassen zonder de benzinetank te demonteren? Zit erg dichtbij namelijk en ik ben een beetje bang voor brand.
En is het zoals het nu is al afkeur voor APK of zou ik dit nog 1 jaar dicht kunnen plamuren/teren?

En andere vraag over de uitlaat.
Afbeelding
En zit hier een pakking tussen die te vervangen is of moet ik dan de uitlaat vervangen? Hij blaast gas hierlangs en loopt ook slecht. Beetje vreemd stukje, spruitstuk uitlaat verbinding. :wink:

Vergeef mijn Noobniss! :roll:
Laatst gewijzigd door Tanja & Maus op di aug 01, 2006 11:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
________4
Renault Classique

Bericht: # 77972Bericht Renault Classique »

Tussen spruitstuk en uitlaatbegin kun je wat uitlaatkit uit een tube smeren (oppassen met je vel, het is namelijk wel rommel die uitlaatkit..). Daarna het zaakje weer monteren en de motor starten. De warme uitlaatgassen laten de kit verharden en je bent van je lekkage af.

Qua laswerk zou ik in ieder geval niet wachten tot over een jaar. Een goede keurmeester zal onverbiddelijk met zijn belangrijkste keurmeestersgereedschap; De Schroevendraaier, elke vers weggeteerde roestellende ontdekken. Plus je hebt er volgend jaar nog veel meer werk aan.

Voor de veiligheid is het ultiem om de tank te demonteren en ver weg te leggen. Zeker ter rechterzijde met tankvulslang en ontluchting in de buurt is er een zeker risico. Maar met voorzichtig werken en niet te lang achter elkaar 'doorbakken' lukt het ook. Demontage van de schokdemper is wel zeker aan te bevelen.....

Succes met de klus en de AaPeeKaa!
Tanja & Maus

Bericht: # 77974Bericht Tanja & Maus »

Dank je! Dan ga ik morgen eerst deze kit proberen.
Lassen twijfel ik nog een beetje over ivm tank inderdaad...
________4
-Trelleur-

Bericht: # 77976Bericht -Trelleur- »

Heb je bij de uitlaat al geprobeerd om de boutjes wat aan te draaien?
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
jbeekmann

Bericht: # 77978Bericht jbeekmann »

moertjes...

Dat die binnenbalk nog goed is durf ik te betwijfelen. Eerst maar dit stuk eens wegslijpen. Ik ben bang dat er meer rottigheid onder zit dan je denkt.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Tanja & Maus

Bericht: # 77980Bericht Tanja & Maus »

Trelleur/Trentiste schreef:Heb je bij de uitlaat al geprobeerd om de boutjes wat aan te draaien?
hb ik gedaan precies op dat stukje waar de luchtfilter op kan voor winterstand. Heeft iets geholpen maar blijft roken.

moertjes...

Dat die binnenbalk nog goed is durf ik te betwijfelen. Eerst maar dit stuk eens wegslijpen. Ik ben bang dat er meer rottigheid onder zit dan je denkt.
Zou inderdaad heel goed kunnen maar na flink tikken en schrapen en gebrek aan bollingen op de rest v/d balk etc heb ik een positief gevoel! :D We zullen zien van de week. Schokbreker haal ik wel los, kijken hoe ik er bij kan dan.

PS
Niemand een chromen tietje ergens liggen?
________4
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 77990Bericht Rodeo-6 »

Daar, waar het roestblaasje zit, begint dan wel eindigd de buitenplaat die over/om de werkelijke chassis balk zit.
In feite mag die er daarom niet op afgekeurd worden, omdat dit geen dragend deel is.
Wel als de werkelijke chassis balk voor meer dan 20 % over de totaal hoogte is aangevreten, dat er dus een gat zit.

Wil je graag weten, hoe rot dan wel krokant de boel is, klop dan met de steel van een hamer over alle plekken waarvan je het wilt weten.
Klinkt het "blikkerig" is er niks aan de hand, klinkt het echter dof, ga dan maar eens verder krabben.

Die teer aan de onderzijde van de balk ziet er n.l. wel "verdacht" uit.

En nog iets over dicht-teren, als daar vocht onder komt en dat gebeurt, zit dat vocht zo goed opgesloten dat je op gaten kunt wachten.

Het is een commercieel fabeltje dat je de hele bodem en de wielkasten moet volblazen met een of andere drap.
"Kijkt u eens "klant" hoe goed wij uw voertuig behandeld hebben"
Onzin !!!!!!!!!!!

Ik heb de laatste 20 jaar nog nooit een r4 gezien die van buiten naar binnen aan het (door)roesten was.

DE ROEST KOMT VAN BINNENUIT !!!!

Het enigste wat helpt is alle holle ruimtes volblazen dan wel gieten met een product wat een penetrerende (wat een woord) werking heeft.
Voor de leek, iets wat doorkruipt tussen alles in, dus GEKOOKTE LIJNOLIE
of iets van soortgelijke strekking.
>> Doe mij maar een DAF <<
Tanja & Maus

Bericht: # 78005Bericht Tanja & Maus »

Bedankt Rodeo,

Ik heb inderdaad volop lopen tikken en schrapen met schroevendraaier en hamertje. Het ziet er inderdaad verdacht uit maar ik heb een aardig laagje van die dikke drap weggekrabd en de balkeronder leek goed. Het lijkt alsof de vorige eigenaar erg fanatiek is geweest met teer etc. Hopen dat het echt zo is. Ik ga in ieder geval effe die rommel wegslijpen en kijken wat er dan onder vandaan komt. Ik meld me weer als ik meer weet!
:)
________4
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 78006Bericht Hanz »

Rodeo-6 schreef:DE ROEST KOMT VAN BINNENUIT !!!!
Dit kan niet genoeg benadrukt worden. Het is niet zo dat, zolang je niets ziet, er niets aan de hand is. Integendeel!
Uitstellen heeft geen zin, het wordt alleen maar erger.
Laatst gewijzigd door Hanz op wo aug 02, 2006 11:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.
otogazzi
Contacteer:

Bericht: # 78012Bericht otogazzi »

volgens mij is er maar een oplossing voor je probleem bij de achterbrug.

Dat is achteras er ondervandaan de boel uitslijpen. en nieuwe stukken er inlassen.

zie ook maar weer www.otogazzi.com daar na effe zoeken 'R4 zaken'

succes!
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Mark4GTL
Contacteer:

Bericht: # 78019Bericht Mark4GTL »

Renault Classique schreef:(oppassen met je vel, het is namelijk wel rommel die uitlaatkit..).
Doe handschoenen aan, van die doktersdingen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Tanja & Maus

Bericht: # 78067Bericht Tanja & Maus »

Mark4GTL schreef:
Renault Classique schreef:(oppassen met je vel, het is namelijk wel rommel die uitlaatkit..).
Doe handschoenen aan, van die doktersdingen
Heb ik gedaan. :D
Prut zit ertussen, rook is weg en eindelijk lukte me het om de motor regelmatig stationair te laten draaien! succes!

Weet niet of ie nu helemaal goed loopt want hij blijft wel een beetje blobbooppopp doen af en toe met gas geven. En ik hoor een soort rammeltje, misschien het pingelfenomeen?

Verder heb ik vandaag de stofhoezen voor stuurhuis gekocht en geprobeerd te vervangen. Paul had ergens geschreven hoe te doen, dus opgevolgd die tips! Geweldig forum toch!

Na heel veel tobben en kruipolie kreeg ik ze eindelijk vande draagarm af. Alleen het volgende probleem deed zich voor, Ik krijg met geen mogelijkheid die stang uit elkaar... :wink:

Wat draai je nu precies van wat af? Draai je dat kogeltje voor met het rubber zeg maar uit het stangetje of zet je je sleutel op de bovenzijde van de stang? Advies is heel erg welkom voordat ik met dommekracht de hele zooi verrot draai!! ;) Staat volop in de kruipolie al geruime tijd overigens...
________4
Tanja & Maus

Bericht: # 78193Bericht Tanja & Maus »

Geduld heb ik niet helaas. Maar vandaag na veel wachten ging er 1 van de stuurstangen los! :D Halverwege het vervangen van de rubbers nu. Achterbalk wilde ik aan beginnen maar het regende een 'beetje'... Leek wel een overstroming! weinig meer droog zelfs onder het afdak, de 4 liep ook vol met water dus maar een paar extra ventilatiegaten in de bodem geboord.

Afbeelding

Afbeelding[/img]

Anders zo fijn 'droge' plek op het atelier... :wink:

Ik heb wel mooi de route van het water IN de auto kunnen volgen nu. Morgen Owatrol halen en wat roest behandelen nu we toch bezig zijn.
________4
jbeekmann

Bericht: # 78226Bericht jbeekmann »

Veiligheidstip: Werk niet onder/aan de auto als deze op de krik staat! Ook niet als het een "garagekrik" gebruikt.
Enige juiste manier van ondersteunen is een assteun zoals je er al eentje van gebruikt. Voor een paar tientjes te koop. Niet bezuinigen op veiligheid, zelf ben je veel meer waard!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Neeelz

Bericht: # 78227Bericht Neeelz »

Vorige week bij de Lidl twee assteunen gekocht voor 9,99. Wie weet hebben ze ze nog liggen, in Leiden hadden ze ze een week na de aanbieding nog volop.
Een quatrelle is het wel!
Plaats reactie