Muziek in 'n R4

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
s_k

Muziek in 'n R4

Bericht: # 77742Bericht s_k »

Het grote dilemma...
Ik wil mijn R4 geheel origineel houden, maar er tòch een aardig geluidje in bouwen.
Mijn Renaultje is uit '85 dus er moet een oude radio in. Wat ik ga zoeken is een goede radio met cassettespeler met een redelijk vermogen (minimaal 2x5 watt). Dat is geen probleem.
Ik ga niet zagen in de hoedenplank, ook die wil ik origineel houden.
Wat ik dus moet hebben is een goed geluid (in elk geval goed hoog en midden, maar liefst ook nog een beetje laag) in een R4, zònder dat ik gigantische speakers moet gaan gebruiken.

Wie weet er voor mij een aardig speakersetje (2-weg? compo?)dat betaalbaar is, voor in een Renault 4? Het moet aanstuurbaar zijn door een niet vréselijk zware radio, dus een goed rendement hebben. Het moet een béétje vermogen kunnen hebben (de R4 maakt immers wel wat lawaai). De hoge tonen mogen niet te schril/schreeuwerig zijn en het midden moet niet overheersen.
Laag is, zoals ik zei, geen must. Ik begrijp dat dat altijd beperkt zal blijven zo lang als ik niet mijn kofferbak gebruik.
Er zijn van die subs voor onder een stoel. Maar de R4 stoelen staan redelijk dicht op de grond, dus ben bang dat dat geen optie is?

Voor de kenners: Ik heb thuis mijn NAD preamp, via een homebrew buizenbak aan een set Tannoy Eaton hangen en ik draai vooral vinyl op 'n Pro-Ject 1Xpression. CD-Speler is een Sony CDP-XB920QS. De mensen die dat iets zegt weten ongeveer wat voor geluid ik zoek.
Uiteraard zijn mijn eisen voor de auto lager dan in de woonkamer.
tinustilburg

Bericht: # 77768Bericht tinustilburg »

Allereerst denk ik dat je zonder versterkers niet het door jou gewilde geluid zult krijgen.
Wat ik heb gedaan:
Onder de voorstoelen 2 versterkers. Hoedenplank van hout gemaakt en daar 2 6x9 lanzars in gehangen met stof erover. In de voorportieren heb ik de deurpanelen eruit gehaald en via de achterkant ongeveer een cirkeltje van 13cm eruit geknabbeld met een tang :). Een framepje opgeplakt en 13cm's erin gehangen. Deze zie je niet omdat de originele deurbekleding er nog voor zit. Mijn HU (Pioneer deh-p7000r) heb ik op de bak onder het stuur gemaakt. en in de kofferbak staat een sub. Ik ben best veeleisend qua muziek in de auto. Dus het was voor mij of niets of die hele bende erin :) en ik heb het nu zo gemaakt dat je er niks van ziet.
Maar als je het zonder versterker wil doen en alleen speakers... Dan zou ik gaan voor een 16cm composetje (als dat gaat qua diepte) en deze ook onzichtbaar achter de deurpanelen wegwerken en de tweeters op het dash ergens ofzo... Echt lage tonen zul je niet krijgen denk ik. Je wordt zo verwend als je eenmaal versterkers gewend bent :) Ik zat afgelopen week bij een vriendin in de auto die gewoon een pioneer radio met 2 boxen heeft en dat klinkt dan echt voor geen meter...
Afbeelding
s_k

Bericht: # 77776Bericht s_k »

Heb in m'n Nissan ook een versterker voor de Sub.
Pioneer radiocassette/CD-wisselaar, Boschmann compo voor.
Niet top of the bill, maar het klinkt niet slecht voor 'n totaalprijs van 60 euro.
Mag voor de R4 ook niet teveel kosten. Heb er gewoon 't geld niet voor (zit al in m'n home-set :D:D:D).

Enfin, een composetje.
Heb je een merk voor me? Beetje betaalbaar (2e hands is no prob) en het moet wat volume leveren. Heb liever geen bas, dan lelijke geforceerde bas.

Een versterker is overigens geen optie, aangezien ik een radio koop met euh... Tja, niks :P. De meeste radio's van 't tyhpe dat in de R4 komt hebben geen amp-out, dus dan wordt't lastig, toch?

Evt. een passieve sub onder de stoel die aan de rear-utigang van de radio gaat?
Radio zal 't er zwaar mee krijgen, maar dan heb je in elk geval een béétje bas :)
brecht
Contacteer:

Bericht: # 77787Bericht brecht »

waarom niet een mooie oude radio in het zicht hangen en een nieuwere met meer mogelijkheden en betere geuidskwaliteit onder de stoelen/dashboard hangen o.i.d.? Zo hangt ie niet in het zicht, jij je originele look en dieven minder graaigraag.

Ooit in een Volvo Amazonegedaan en werkte prima. enige eis is dat je eenradio weet te scorenmet afstandsbediening, anders wordt het wel erg gevaarlijk op de weg... :wink:
tinustilburg

Bericht: # 77796Bericht tinustilburg »

Je hebt ook versterkers die je kan aansluiten op de normale speaker uitgangen van je (oude) radio. Een van mijn versterkers, een Caliber, heeft zo'n aansluiting. De draadjes uit de radio die je normaal aansluit op je speakers jaag je dan in je versterker en dat schijnt ook te werken... Ik heb ze overigens gewoon via de versterker pre outs.
Ja merken. Ik ben zelf wel te spreken over Lanzar, goedkoop en goede kwaliteit, maar heb het nooit zonder versterker gehoord. Een vriend van mij heeft een Infinity composetje, dit klinkt ook wel goed. Maar ik denk dat het niet veel nut heeft om voor echt goede speakers te gaan als je ze op een bejaarde Blaupunkt oid aansluit :D. Dus voglens mij maakt het niet zo heel veel uit wat voor speakers je koopt...
Afbeelding
cees en jantine

Bericht: # 77834Bericht cees en jantine »

als je een oude radio zonder "amp pre-out "hebt moet je er eigenlijk een verloop ding tussen zetten die het signaal zegmaar weer minder versterkt, kost niet de wereld maar anders kan je volgens mij je versterker opblazen. en de geluidskwaliteit heeft er misschien ook wel onder te lijden.. zo ding had ik ook op mn oude pioneer met versterker erachter en dat werkte goed.

tja merken: infinity is goed, rockfort fosgate nog beter. tis denk ik maar wat je ervoor uit wilt geven en waar het voor dient.
wil je gewoon een beetje leuk geluid in je auto of moet het hyper en superdesuper zijn.
jantine heeft in haar mazda nu 6x9 inch van caliber, kostte 3 eurotientjes en er komt ook nog leuk geluid uit. een composetje voor de voorkant is altijd beter. mooi gescheiden geluid enzo.

probeer anders een oude pioneer met wisselaar te score, daar zie je ook niet van dat er een cd speler aanhangt

groet en
suc6
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
s_k

Bericht: # 77856Bericht s_k »

Oude Pioneer + Wisselaar heb ik nu in mijn gewone auto.
Is véél te modern. Het moet echt wel een oud beestje zijn en ik wil het ook ècht kunnen gebruiken.
Versterker die aan de speakeruitgangen kan is leuk, maargoed... om nou een hele versterker aan te gaan schaffen voor een simpel composetje voorin? Zo slecht zijn de versterkers van oude Philipsjes of Blaupunkts toch niet?
Budget... 75, hooguit 100 euro.
jupke

Bericht: # 84066Bericht jupke »

Hoe hangen jullie je radio in/aan/op je dashboard?
Nieuwe R4'er
GijSsie

Bericht: # 84067Bericht GijSsie »

in console, of gewoon op plastic bakje onder t stuur
Savane 1993 =D
jupke

Bericht: # 84068Bericht jupke »

Kan je die los krijgen die console's?

En zo ja, weet er iemand een adres in de kempen (belgie) of brabant of zo waar die te krijgen zijn?
Nieuwe R4'er
GijSsie

Bericht: # 84069Bericht GijSsie »

waarschijnlijk heeft iemand hier op t forum nog wel zoeits ff in de vraag en aanbod plaatsen. ik dacht dat er voor 25 euri er nog 1tje op marktplaats stond
Savane 1993 =D
jupke

Bericht: # 84071Bericht jupke »

GijSsie schreef:waarschijnlijk heeft iemand hier op t forum nog wel zoeits ff in de vraag en aanbod plaatsen. ik dacht dat er voor 25 euri er nog 1tje op marktplaats stond
Oke, bedankt.

'k herriner me opeens dat de verkoper er ook 1 heeft gehad (een radio dan) ga hem eerst eens contacteren, misschien dat ie dat nog heeft liggen.
Nieuwe R4'er
Plaats reactie