vreemd gat

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
marco
Contacteer:

vreemd gat

Bericht: # 76832Bericht marco »

Constateer hier op mijn vakantie wat olielekkage onder de 4. Ben vanmorgen met de digitale camera eronder gekropen. Nu zie ik een rond gat groter dan een 2 euro muntstuk in het versnellingsbakhuis. Ter hoogte van de aansluiting met het moter blok, tegen de carterpan bij die ene schroef.Positie meer naar de bijrijdersstoel. Volgens mij kijk ik zo de versnellingsbak in en druppelt hier wat olie uit.
Hoort dat gat daar? zoja moet daar niet een of andere rubberen dop op?
Vlak voor mijn vakantie is de versnellingsbakolie ververst, zouden ze een dop vergeten zijn? Ik kan me helemaal niet herinneren dat daar een dop moet zitten, maar ik kan me vergissen. (Ik kan de foto helaas niet uploaden, want ik he bgeen usbkabel bij me.)
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 76833Bericht R4F6GTX Automaat »

Aftapplug voor de bak is dat vierkante plugje midden onder de bak, waar je alleen bij kan als je die blikken bodembeschermplaat verwijdert.. Vulplug zit aan de pass. kant, zo'n gelijkend plugje.
Dat ronde gat waar jij het over hebt, kun je daar de koppelingsplaten niet door zien? Ik zal vanmiddag even kijken, dan ben ik waar een R4 op zijn kant ligt dus gemakkelijker te overzien.

Een rubber dop kan nooit olie binnen houden; ik kan me ook niet herinneren dat er een rubber dop ergens zit daaronder..
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
jbeekmann

Bericht: # 76835Bericht jbeekmann »

Neehoor, daar hoort geen dop in.
Aan de bovenkant zit ook zo'n gat waar je je vliegwiel (en dus ook het timingsmerkteken) kan bekijken. Het vocht en stof dat erin kan en bij de koppelingsplaat ontstaat moet er daar weer uitkunnen. Als daar echt de olie uitkomt dan zou het kunnen dat de keerring van de ingaande as van de versnellingsbak lek is.Maak alles eens goed schoon en droog (ook aan de zijkanten van het blok en kijk dan nog eens na een paar uur/paar dagen stilstaan.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
marco
Contacteer:

Bericht: # 76837Bericht marco »

ja, kan de platen zie, dus dat gat hoort daar. Mooi. Waar die lekkage dan in enen vandaan komt,.. staat smorgens echt een plasje, nooit last van gehad. Zul je zien heb je weer op vakantie.. Enfin goed peilen dan maar.
Renault Classique

Bericht: # 76847Bericht Renault Classique »

En ook een goede lekkagekandidaat is de krukaskeerring achter het vliegwiel, vervanging van deze keerring gaat het gemakkelijkst als je het blok compleet uit de auto lepelt, je hebt dan lekker veel sleutelruimte rond het blok. Het alleen maar uitbouwen van de versnellingsbak om deze reparatie uit te kunnen voeren kost veel meer tijd! (Onlangs zelf zo'n krukaskeerring via de bakdemontagemethode vervangen; voortaan gewoon het blokje compleet eruit dus...).

Prettige vakantie en peil ze!
Willem de Zwijger

Bericht: # 76856Bericht Willem de Zwijger »

Ja, dat lijkt mij ook de meest waarschijnlijke kandidaat. Je kunt denk ik wel checken of de gelekte olie uit de versnellingsbak dan wel het carter komt: er aan ruiken, en vergelijken met de geur van olie op de peilstok. Versnellingsbakolie ruikt heel anders, beetje kattenstront achtig vindt ik persoonlijk.
hankleinjan.nl

Bericht: # 76889Bericht hankleinjan.nl »

krukaskeering
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
marco
Contacteer:

Bericht: # 91391Bericht marco »

Om het verhaal rond te maken: het was de pakking van de brandstofpomp. Ik heb er een jaar mee rond gereden, ongeveer 2 liter olie bij moeten gooien. Bij de jaarbeurt laten fixen.
Plaats reactie