Pagina 1 van 2

keerring aandrijfassen

Geplaatst: di jun 13, 2006 5:43 pm
door Michelke
Hallo!

Mijn GTL lekt versnellingsbakolie bij de aandrijfassen, keerringen dus dood.
Hoeveel tijd ben ik kwijt deze te vervangen?
Speciaal gereedschap nodig?
Goede werkwijze?

Groet

Geplaatst: di jun 13, 2006 6:00 pm
door Paul/
pas zelf aandrijfassen uitgebouwd. wielophangingen moeten los. Daarvoor fuseepennen losmaken. als je pech hebt willen ze niet meteen. maar daarover is er een andere topic om meer te lezen. en dan moet je de rubbers losmaken. en kan je de aandrijfassen uitnemen. Als ik niets vergeten ben is dat alles. Eerste keer tamelijk wat werk maar zeker wel te doen met wat gezond verstand.

Geplaatst: di jun 13, 2006 6:04 pm
door jbeekmann
Ik denk dat je al met al een uur of 4 kwijt bent (ongeoefend).
Beide aandrijfassen moeten los. Die keerringen zitten opgesloten met een plaat die met schroefdraad in de bak gedraaid is. Je kunt er precies bij volgens mij.
Het meeste werk is het aftappen en verwijderen van de assen, de keerringen zelf vervangen is zo gepiept.

Geplaatst: di jun 13, 2006 6:33 pm
door Supersuus
Onderste fusee hoeft niet los(scheelt er weer 1)maar wel je remklauw,dan kun je hem er tussenuit halen je as

Geplaatst: di jun 13, 2006 9:20 pm
door Folkert
Klein tipje: Aandrijfassen zitten heul erg vast in de fusee. Laat iemand op de rem trappen als je de centrale moer los probeert te draaien (met een pijp van anderhalve meter op je gereedschap moet het lukken...). Monteren in omgekeerde volgorde: weer iemand op de rem trappen en met anderhalve meter pijp op je gereedschap aandraaien!

Geplaatst: di jun 13, 2006 9:56 pm
door Rinootje
Folkert schreef:Klein tipje: Aandrijfassen zitten heul erg vast in de fusee. Laat iemand op de rem trappen als je de centrale moer los probeert te draaien (met een pijp van anderhalve meter op je gereedschap moet het lukken...). Monteren in omgekeerde volgorde: weer iemand op de rem trappen en met anderhalve meter pijp op je gereedschap aandraaien!
Die moer haal ik altijd gemakkelijk los door het dopje in het midden van de velg te verwijderen. En daar de momentsleutel door te steken.
Dus met al z'n wiel gewoon op de grond.
Wel doen voor het losmaken van de div. fusekogels :wink:

Geplaatst: di jun 13, 2006 10:39 pm
door Folkert
Die moer haal ik altijd gemakkelijk los door het dopje in het midden van de velg te verwijderen. En daar de momentsleutel door te steken.
Dus met al z'n wiel gewoon op de grond.
Wel doen voor het losmaken van de div. fusekogels :wink:
Nog praktischer! Hoef je er niemand mee lastig te vallen.

Geplaatst: di nov 28, 2006 10:43 pm
door Menno
Weet iemand toevallig de afmetingen van deze keerring? Zal ongetwijfeld gewoon op de buitenkant van de keerring staan.

Geplaatst: di nov 28, 2006 11:31 pm
door Menno
Gevonden:

36*54*7.5

Geplaatst: di nov 28, 2006 11:31 pm
door 4TL
54 x 36 x 7,5mm

Geplaatst: wo nov 29, 2006 10:05 am
door jbeekmann
Zijn er verschillende maten geweest voor de verschillende bakken?
4TL, hoe kom jij aan jouw maat?

Geplaatst: wo nov 29, 2006 10:11 am
door Menno
ff voor de goeie orde:
beide bovenstaande maten zijn dus identiek.
binnenmaat, buitenmaat en dikte.

De maat staat zowel op de keerring zelf, als in Dialogys.

Geplaatst: wo nov 29, 2006 10:40 am
door Hanz
dialogys? heeft dat iets met Gijssie van doen?

Geplaatst: wo nov 29, 2006 10:42 am
door jbeekmann
Sohee..... in het vervolg zal ik ook even wat beter naar de getalletjes kijken, i.p.v. alleen maar te zien of er iets verschilt...
Twee getallen omdraaien en ik was op deze vroege woensdagmorgen al in de war! (geen sterkteberekeningen uitvoeren vandaag lijkt me zo... :-? )

Geplaatst: wo nov 29, 2006 11:17 am
door cees en jantine
Hanz schreef:dialogys? heeft dat iets met Gijssie van doen?
dialogys is het renault opzoek programma.
daarin staan zo een beetje alle nog actuele auto van renault met ieder onderdeeltje vermeld...
ik heb het ook maar wil niet echt meer aan de praat...heeft te maken met quicktime en java enzo.

maar is een leuk programma hoor, kan je zelf de onderdeelnummers opzoeken.