keerring aandrijfassen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

keerring aandrijfassen

Bericht: # 75774Bericht Michelke »

Hallo!

Mijn GTL lekt versnellingsbakolie bij de aandrijfassen, keerringen dus dood.
Hoeveel tijd ben ik kwijt deze te vervangen?
Speciaal gereedschap nodig?
Goede werkwijze?

Groet
Paul/
Berichten: 112
Lid geworden op: za apr 08, 2006 12:58 pm
Locatie: omgeving utrecht

Bericht: # 75775Bericht Paul/ »

pas zelf aandrijfassen uitgebouwd. wielophangingen moeten los. Daarvoor fuseepennen losmaken. als je pech hebt willen ze niet meteen. maar daarover is er een andere topic om meer te lezen. en dan moet je de rubbers losmaken. en kan je de aandrijfassen uitnemen. Als ik niets vergeten ben is dat alles. Eerste keer tamelijk wat werk maar zeker wel te doen met wat gezond verstand.
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 75776Bericht jbeekmann »

Ik denk dat je al met al een uur of 4 kwijt bent (ongeoefend).
Beide aandrijfassen moeten los. Die keerringen zitten opgesloten met een plaat die met schroefdraad in de bak gedraaid is. Je kunt er precies bij volgens mij.
Het meeste werk is het aftappen en verwijderen van de assen, de keerringen zelf vervangen is zo gepiept.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 75777Bericht Supersuus »

Onderste fusee hoeft niet los(scheelt er weer 1)maar wel je remklauw,dan kun je hem er tussenuit halen je as
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 75786Bericht Folkert »

Klein tipje: Aandrijfassen zitten heul erg vast in de fusee. Laat iemand op de rem trappen als je de centrale moer los probeert te draaien (met een pijp van anderhalve meter op je gereedschap moet het lukken...). Monteren in omgekeerde volgorde: weer iemand op de rem trappen en met anderhalve meter pijp op je gereedschap aandraaien!
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 75789Bericht Rinootje »

Folkert schreef:Klein tipje: Aandrijfassen zitten heul erg vast in de fusee. Laat iemand op de rem trappen als je de centrale moer los probeert te draaien (met een pijp van anderhalve meter op je gereedschap moet het lukken...). Monteren in omgekeerde volgorde: weer iemand op de rem trappen en met anderhalve meter pijp op je gereedschap aandraaien!
Die moer haal ik altijd gemakkelijk los door het dopje in het midden van de velg te verwijderen. En daar de momentsleutel door te steken.
Dus met al z'n wiel gewoon op de grond.
Wel doen voor het losmaken van de div. fusekogels :wink:
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 75794Bericht Folkert »

Die moer haal ik altijd gemakkelijk los door het dopje in het midden van de velg te verwijderen. En daar de momentsleutel door te steken.
Dus met al z'n wiel gewoon op de grond.
Wel doen voor het losmaken van de div. fusekogels :wink:
Nog praktischer! Hoef je er niemand mee lastig te vallen.
Menno
Berichten: 41
Lid geworden op: zo dec 16, 2001 2:00 am
Contacteer:

Bericht: # 83796Bericht Menno »

Weet iemand toevallig de afmetingen van deze keerring? Zal ongetwijfeld gewoon op de buitenkant van de keerring staan.
Menno
Berichten: 41
Lid geworden op: zo dec 16, 2001 2:00 am
Contacteer:

Bericht: # 83800Bericht Menno »

Gevonden:

36*54*7.5
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 83801Bericht 4TL »

54 x 36 x 7,5mm
Clio '98
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 83816Bericht jbeekmann »

Zijn er verschillende maten geweest voor de verschillende bakken?
4TL, hoe kom jij aan jouw maat?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Menno
Berichten: 41
Lid geworden op: zo dec 16, 2001 2:00 am
Contacteer:

Bericht: # 83819Bericht Menno »

ff voor de goeie orde:
beide bovenstaande maten zijn dus identiek.
binnenmaat, buitenmaat en dikte.

De maat staat zowel op de keerring zelf, als in Dialogys.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3210
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 83823Bericht Hanz »

dialogys? heeft dat iets met Gijssie van doen?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 83824Bericht jbeekmann »

Sohee..... in het vervolg zal ik ook even wat beter naar de getalletjes kijken, i.p.v. alleen maar te zien of er iets verschilt...
Twee getallen omdraaien en ik was op deze vroege woensdagmorgen al in de war! (geen sterkteberekeningen uitvoeren vandaag lijkt me zo... :-? )
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 83826Bericht cees en jantine »

Hanz schreef:dialogys? heeft dat iets met Gijssie van doen?
dialogys is het renault opzoek programma.
daarin staan zo een beetje alle nog actuele auto van renault met ieder onderdeeltje vermeld...
ik heb het ook maar wil niet echt meer aan de praat...heeft te maken met quicktime en java enzo.

maar is een leuk programma hoor, kan je zelf de onderdeelnummers opzoeken.
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Plaats reactie