Pagina 1 van 1

Geplaatst: di jul 30, 2002 11:16 am
door koen
Hoi, mijn TL uit 83 staat al een tijdje in een droge schuur gestald, te wachten om ooit opgeknapt te worden als ik meer tijd en geld heb. Het motortje draait nog prima (106.000km), maar er zitten wat gaatjes in het chassis.
Welke voorzorgen moet je nemen opdat de motor goed en los blijft?

Geplaatst: di jul 30, 2002 12:22 pm
door Goof
het beste is eigenlijk om hem gewoon ieder jaar een keertje te laten draaien.
Als dit niet megelijk is, adviseer ik om er zowieso nieuwe vloeistoffen en filters op te zetten en de bougies er even uit te draaien en met een beetje vet eraan terug te zetten, zodat ze niet vast komen te zitten.
Ik heb overigens begrepen dat er een of ander goedje in de handel is, dat je in je cilinders kunt spuiten ter voorkoming van roestvorming bovenop de zuigers en tegen de wanden van de cilinder.

Geplaatst: di jul 30, 2002 10:46 pm
door Ron
Diesel?

Geplaatst: wo jul 31, 2002 10:55 am
door Goof
dat heb ik ook al een gehoord, maar kan me niet voorstellen dat het erg goed is voor een benzine motortje. Wat gebruiken die revisie mannen voor goedje?

Geplaatst: wo jul 31, 2002 2:09 pm
door hugo4groningen
conserveringsolie! te koop bij de betere olieboer.

Geplaatst: zo aug 04, 2002 11:31 pm
door Folkert
Wat maakt die diesel op de zuiger nou uit. Het gaat er net om dat er vette zooi op je zuiger ligt. Motorolie mag van mij ook...

Geplaatst: ma aug 05, 2002 11:12 am
door JANSSEN
je kunt ook gewoon motorolie in de zuigers doen dit druipt langzaam langs de zuigerveren op en heeft een metere smeereigenschap dan diesel dat trouwens ook vervliegd als ik het goed heb om de motor los te houden moet je hem om de zoveel tijd 2 a3 weken bv een keer rond draaien aan het vliegwiel, aan de bougies hoef je niets te doen bij een gewoone auto ziten de bougies er bijna een jaar in en komen ze er ook niet vast te zitten zo wel, wd40 doet wonderen. als je dit alles gedaan hebt kun je het blok zo laten staan. het is wel verstandig om voor als je hem echt gaat gebruiken om olie te verversen en koelvloeistof te vervangen omdat dit kan verouderen