Helemaal niet normaal, zo Super als dat is!

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Boerammetje
Contacteer:

Helemaal niet normaal, zo Super als dat is!

Bericht: # 74000Bericht Boerammetje »

Welaan!

Vandaag heb ik een poging ondernomen om eens wat met een Renault 4 te rijden. Zoals te doen gebruikelijk geen daverend succes... Zijn er mensen die enig idee hebben wat hier de oorzaak van kan zijn:

- Na maanden verwaarlozing gaat starten altijd prima. Motor slaat zo aan en doet het weldra ook zonder choke.
- Na een ritje van een paar kilometer over de snelweg, waarbij de auto prima trekt, gaat het mis als ik onderaan de afslag stil moet staan. Zodra ik dan op wil trekken slaat de motor af en is die ook minstens een half uur niet meer aan te krijgen. Daarna start 'ie weer alsof er niets gebeurd is.

Wat hebben we al geprobeerd:

- Vervangen carburateur door gloednieuw exemplaar;
- plaatsen dit rubberen voetstuk onder carburateur;
- Vervangen ontsteking, + rotor + kap;
- Vervangen bougies + kabels;
- Vervangen bobine;
- Vervangen condensatortje.

Wat hebben we geconstateerd:

- Al deze zaken hebben niets opgeleverd;
- De motor lijkt bijzonder heet te worden.

Wat denken we zelf nog te kunnen doen:

- Verwijderen termostaat en vervangen radiator

Iemand een idee? Het gaat overigens om een Super uit '63.
Goof

Bericht: # 74010Bericht Goof »

Dat klinkt niet goed zeg.
Je zegt dat het lijkt alsof de motor veel te heet wordt. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het torretje daarom niet meer aan wil slaan, maar je zou idd kunnen proberen om de thermostaat eruit te halen.
Als de motor loopt, loopt hij dan mooi, zoals het hoort? Of heb je wel eens last van een lichte mate van pingelen en/of backfire? Ik denk namelijk meer in de richting van ontstekingstijdstip of brandstof. Wat voor brandstof rij je op?
Anders toch nog een keer gaan rijden, hetzelfde trucje uithalen, maar dan onderaan de afslag meteen in de berm zetten met lopende motor. Kap open, luchtfilter eraf en dan kijken wat het ding doet als je aan de gaskabel trekt. Dan weet je iig snel genoeg of het in het mengsel zit of in de ontsteking.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Boerammetje
Contacteer:

Bericht: # 74015Bericht Boerammetje »

Als 'ie loopt loopt 'ie keurig, dus dat is het niet. Tot 'ie warm wordt. Waaraan herken ik pingelen? Backfire in ieder geval niet.

Ik tank (uiteraard) Super. (98 dus).

OK, stel dat ik de voorgestelde truuk uitvoer en de motor direct afslaat, wat weten we dan?
Goof

Bericht: # 74016Bericht Goof »

Nou, als je het luchtfilter eraf hebt, kun je in de carb. kijken en zien of er benzine ingespoten wordt. Dus als de motor dan direct afslaat, heeft het in ieder geval niet aan het mengsel gelegen. Conclusie is dan dus dat het aan de ontsteking ligt.
Mocht er geen brandstof ingespoten worden, dan moet je denk ik het benzinepompje gaan verdenken.
Heb je al eens gecontroleerd in welke toestand het vacuumslangetje is? Misschien dat die poreus wordt van de hitte?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Boerammetje
Contacteer:

Bericht: # 74017Bericht Boerammetje »

O ja. Benzine komt er wel in, sterker nog, dampt er ook wel boven. Carbu is overigens helemaal nieuw, net als benzinepomp. Ik kreeg ook de tip dat het een vapeur lock kon zijn, wellicht de brandstofleiding wat verlengen en wat ruimer over het blok leggen?
Folkert

Bericht: # 74026Bericht Folkert »

Boerammetje schreef:Waaraan herken ik pingelen?
Pingelen is het waarschijnlijk niet, maar het klinkt alsof je een hand met knikkers in een stalen pan gooit...
jbeekmann

Bericht: # 74107Bericht jbeekmann »

Boerammetje schreef:O ja. Benzine komt er wel in, sterker nog, dampt er ook wel boven. Carbu is overigens helemaal nieuw, net als benzinepomp. Ik kreeg ook de tip dat het een vapeur lock kon zijn, wellicht de brandstofleiding wat verlengen en wat ruimer over het blok leggen?
Daar sla je volgens mij de spijker op z'n kop. Dat is tenminste wel het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van het verhaaltje.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Boerammetje
Contacteer:

Bericht: # 74112Bericht Boerammetje »

Toch geloof ik daar zelf niet in. Ik ga het proberen, baat het niet dan schaadt het niet, maar de brandstofleiding is transparant en je ziet gewoon benzine toestromen. Het zoeken is naar andere tempratuurafhankelijke elementen. Ik zal de volgende keer de bobine en de condensator eens vervangen, maar het blijft een gigantisch "?".

Iemand interesse in een R4 Super?
Willem de Zwijger

Bericht: # 74117Bericht Willem de Zwijger »

In dat halve uur dat hij niet wil lopen heb je mooi tijd om te kijken of er sprake is van een vonk (de kabel van de bobine naar de verdelerkap lostrekken van de verdelerkap, en dan op iets afstand van het blok houden) dan wel af de benzine toevoer goed is, maar dat is zo te lezen wel OK.
Als er wel een goede vonk van de bobine komt kun je nog kijken of dit ook bij de bougies te zien is (1 bougie eruit draaien, tegen het blok houden).
Als er wel benzine in de carb komt kan het zijn dat het mengsel niet goed is.
Je zou het ritje nog eens moeten maken, en dan op die afrit zo hard mogelijk remmen op de motor, als hij dan in de uitlaat knalt heb je een sterke aanwijzing dat er iets met de vonk / timing aan de hand is.

Weet je trouwens wel zeker dat die nieuwe carb (en ontsteking) goed staat afgesteld ? Ik kan me voorstellen dat dit soort verschijnsel het gevolg is van een verkeerde mengselverhouding.
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op ma mei 15, 2006 11:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Boerammetje
Contacteer:

Bericht: # 74119Bericht Boerammetje »

Helaas weet ik dat niet zeker. Ik ben helaas niet al te kundig op dat gebied. Vraag me gerust wat voor embleem er welk jaar op welke 4 hoort, maar aangaande wat er in het vooronder gaande is of hoort te zijn is er nog de nodige ruimte voor kennisverbreding. Volgende keer dat ik in Gilze ben ga ik de bovengenoemde tests uitvoeren...
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 74283Bericht Rodeo-6 »

Een geheime ingebouwde veiligheid van de r4 is.................

dat als tie te heet wordt, het gewoon heel simpel het vertikt om te starten
>> Doe mij maar een DAF <<
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 74293Bericht Hanz »

Leuk je weer terug te zien, Rodeo, ik hou altijd wel van een raadseltje.

De vraag lijkt nu dus gereduceerd te zijn tot: waarom wordt het blok te heet?
Jos van Duijne

Bericht: # 74393Bericht Jos van Duijne »

Helaas ben ik op technisch gebied niet zo kundig dus wellicht kraai ik onzin uit. Die R4 Super uit '63 had bij mijn weten nog geen 'zelfdenkende' ventilator maar deze wordt (net als in mijn r4L) aangedreven door een riem. Is die wellicht gebroken? Bij oververhitting zou er dan een lampje moeten gaan branden. Maar ja ook dat kan weleens stuk gaan...
Boerammetje
Contacteer:

Bericht: # 75371Bericht Boerammetje »

Rakkers,

bedankt voor alle tips tot dusver. Afgelopen zaterdag hebben Goof en ik ons over bovengenoemde on-4 gebogen, maar zonder al te interessante resultaten te boeken. Vervangen van de abusievelijk in mijn 4 geplaatste GTL bougies gaf een ogenschijnlijk tijdelijk resultaat, maar dat was van korte duur en dus wellicht de nieuwigheid. Brandstoftoevoer hebben we omgelegd, mocht niet baten. Bobine los van het blok geplaatst, geen resultaat. Condensator vervangen, contactpunten en kleppen bijgesteld, helaas helaas...

Wie roept er nog eens wat slims?

Bram
GijSsie

Bericht: # 75376Bericht GijSsie »

Boerammetje schreef:Iemand interesse in een R4 Super?
Wel interesse, maar kan k waarschijnlijk toch nie betalen :roll: .

mss een vuiltje in de benzinetank, die als je gaat rijden je bezine toevoer verstopt??? of dat er ergens anders iets verstopt zit....

Verschoon anders eens heel je koeling incl slangen etc, er zit toch ook een waterpomp op die superzz? hoe staat het daarmee?
Savane 1993 =D
Plaats reactie