stroom lekkage

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

tim81

stroom lekkage

Bericht: # 71428Bericht tim81 »

Zoals ik al eerder had gemeld heb ik last van stroomlekkage.
Ik heb het een en ander geprobeert, even mijn bevindingen posten om te kijken of ik op het goede spoor zit, ik weet namelijk niet zoveel van mijn auto als ik zou willen....

als ik de massa kabel op mijn accu zet zie ik een vonkje. Nu weet ik dat die vonk normaal is als het contact aan staat omdat hij dan stroom vraagt, maar ik zie de vonk ook als het contact uit is.

de vonk zie ik niet wanneer ik de plus kabel die op mijn dynamo zit van de dynamo afhaal. op de dynamo zitten drie kabels, een van de accu en twee anderen die dus de plus doorlussen naar de rest van de auto. maar
als ik alleen de plus van de accu naar de dynamo op de dynamo heb zitten en de andere twee niet, dan heb ik de vonk al als ik de massa kabel op de accu zet.

Mijn conclusie is dus dat mijn dynamo stroom blijft vragen ook al is het contact uit. Is dit normaal, of heb ik het euvel van mijn stroom verlies gevonden en is de dynamo de schuldige? (de dynamo laadt overigens wel perfect bij)

ik hoop dat iemand me in de juiste richting wil sturen,
en nu is het zaak het beestje te onderhouden!
417 gtl 84...
jbeekmann

Bericht: # 71455Bericht jbeekmann »

Je dynamo vraagt geen stroom, maar de andere gebruikers zoals de constante plus van je radio en slechte bedrading. Meet de lekstroom eens, hoeveel is dat?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
tim81

Bericht: # 71461Bericht tim81 »

ga ik even een multimeter halen en meten.
wat ik wel raar vind is dat wanneer het contact eraf is mijn spanningzoeker wel spanning vind in de dynamo.......

En mijn radio heeft geen constante plus, heb ik achter mijn zekeringkast vandaan laten komen. geen concact, geen radio...
417 gtl 84...
jbeekmann

Bericht: # 71463Bericht jbeekmann »

tim81 schreef:...
En mijn radio heeft geen constante plus, heb ik achter mijn zekeringkast vandaan laten komen. geen concact, geen radio...
Achter je zekeringenkast? Is je radio wel gezekerd dan?
brecht
Contacteer:

Bericht: # 71465Bericht brecht »

Je steek je "stekkertjes" vanaf de bestuurderstoel gezien toch achterin de zekeringenkast? Aan de voorkant zitten de zekerigen, aan de achterkant de contacten.

Dat zal wel bedoeld worden met "van achter de zekeringenkast" Dan is ie dus ook gezekerd.
jbeekmann

Bericht: # 71466Bericht jbeekmann »

Zit wat in ja. Da's overigens geen garantie dat ie met het contact mee uitgaat. Er zijn permanent-stroom zekeringen, licht-geschakelde zekeringen en contact(slot)geschakelde zekeringen.
brecht
Contacteer:

Bericht: # 71467Bericht brecht »

Om niet te betweterig over te komen:
tim81 schreef: geen concact, geen radio...
Lijkt me dat ie m op de goede zekering heeft toch?
jbeekmann

Bericht: # 71468Bericht jbeekmann »

brecht schreef:Om niet te betweterig over te komen:
tim81 schreef: geen concact, geen radio...
Lijkt me dat ie m op de goede zekering heeft toch?
Kan ook tussen het contactslot en de zekering zitten... Je weet het niet... Ben wel eens vreemdere constructies in kabelbomen tegengekomen!
brecht
Contacteer:

Bericht: # 71469Bericht brecht »

Nu volg ik het niet meer, maar om Tim verder te helpen in plaats van op elkaar te zeiken (dat doen we wel in onze eigen tijd :wink: )

Kan je de lekstroom meten en ondertussen 1 voor 1 de zekeringen er uit halen? Dan zie je in welke groep er gelekt wordt. Daarna kan je kijken wat er allemaal aan die groep hangt en dat 1 voor 1 los halen, zo moet je toch vrij snel kunnen ontdekken wat er lekt lijkt me.

Maarehhh... sterkte ermee! Bij dit soort problemen zou ik ook het liefst gelijk de hele draadboom vervangen, heb er een hekel aan!
tim81

Bericht: # 71473Bericht tim81 »

ik heb geen multimeter nog, maar hoe heb ik dan gezocht....
ik heb de min pool van de accu afgehaald en hem tegen de accu aangehouden, dan krijg ik een vonk. dit heb ik ook gedaan door elke keer een zekering eruit te halen. wat blijkt. maakt niet uit welke zekering ik eruit haal ik krijg een vonk. Dus mijn conclusie was daar, ergens lek wat niet via zekering loopt. dus toen ik de dynamo kabel eraf haalde en ik geen vonk meer kreeg, ging ik ervan uit dat het in de dynamo fout moet zitten.

is dat echt zo raar gedacht dat het aan de dynamo kan liggen?
maar ja, van het weekend even een multimeter halen en doormeten.
417 gtl 84...
Hugo
Contacteer:

Bericht: # 71480Bericht Hugo »

Kun je een lamp laten branden op de lek stroom?
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
brecht
Contacteer:

Bericht: # 71484Bericht brecht »

tim81 schreef: ik heb de min pool van de accu afgehaald en hem tegen de accu aangehouden
minpool van de accu af en er weer tegen? Bedoel je dat je hem tegen de pluspool hebt gehouden? Dan krijg je altijd vonken, dan maak je kortsluiting.

Of bedoel je dat je hem weer tegen de minpool aandrukt? Dan hoor je idd pas vonken te krijgen zodra er iets stroom vraagt. De dynamo in je auto doet in principe niets anders dan die in je fiets. Het is inderdaad goed fout als die stroom vraagt (gaat ie dan ook draaien? :lol: ) Het kan misschien zijn dat daar inwendig wat draden los zitten die sluiting maken of zo. Maar dan is het idd goed fout. Het beste lijkt mij trial and error. Zet er eens een andere dynamoin en probeer het. Of vervang de accu, misschien dat die wel gewoon stuk is.

Utrecht is niet zo ver van Woerden. Ik heb hier in Woerden nog wel een dynamo liggen die je mag lenen om te proberen (en kopen als dat de oplossing blijkt) kom een keer langs zou ik zeggen dan testen we het gelijk uit. (maar zoals uit eerder posts blijkt: veel verder komk ook niet met electra :wink: )
tim81

Bericht: # 71485Bericht tim81 »

minkabel idd tegen de minpool van de accu. (duh, weet niet veel maar wel iets van stroom hoor)

ik heb met spanningzoekertje even test gedaan, de buitenkant van de dynamo werkt als massa. dat lijkt me normaal. (overigens contact uit)
als ik de punt van de spanningzoeker nu in de dynamo steek gaat het lampje branden dus spanning... dat lijkt mij dan weer niet normaal.

van het weekend ga ik hem er eens afhalen en kijken of ik kapotte bedrading kan vinden...

ik houd me wel aanbevolen voor die dynamo! jullie gaan zeker nog van me horen hierover, want het is nog wel een beetje abracadabra voor me.
417 gtl 84...
tim81

Bericht: # 71486Bericht tim81 »

overigens, ik had al een keer gegokt dat mijn accu stuk was en die dus vervangen. toen ie alsnog na drie dagen leeg was heb ik gemeten of de dynamo wel bijlaad, en als de motor draait geeft die gewoon mooi 14,1- 14,2 dus dat was het ook niet.

toen besloten om te kijken wat er gebeurd na drie dagen niet rijden en de minpool van de accu te halen, resultaat. accu nog vol, conclussie, lek....

nu dat lek nog vinden, maar ik heb het idee dat ik dicht in de buurt kom.
417 gtl 84...
Supersuus

Bericht: # 71489Bericht Supersuus »

Ik krijg ook een vonkje als ik de pool erop zet,niks geks,maar moet jij iedere keer als je je radio aanzet alle zenders weer opnieuw opzoeken dan? zoniet heeft ie toch een continu stroompje....
Plaats reactie