Pagina 1 van 3
Rook onder de kap.
Geplaatst: do mar 30, 2006 5:19 pm
door Ivo 4
Tijdens het lopen van de motor komt er rook uit het oliepijl gaatje (als ik de stok eruit haal) en uit het pijpje van het T-stuk op de deksel. Aan dat T-stuk hoort een slangetje te zitten die terug gaat naar de carb. maar die is afgebroken.
Het olielampje gaat niet aan.
Is deze rook de oorzaak van teveel olie, vervuilde olie, te hete motor?
Graag tips.
Bedankt,
Ivo
Geplaatst: do mar 30, 2006 6:44 pm
door jbeekmann
Sja, laten we eens beginnen met het feit dat alle slangen van de carterontluchting aanwezig moeten zijn. (Wie kan het topic nog vinden waar ik een relaas over carterontluchting heb geschreven?)
Dampen in je carter zijn dus normaal, maar moeten wel worden afgezogen.
Geplaatst: do mar 30, 2006 8:56 pm
door Willem de Zwijger
Inderdaad, als je de carterdamp niet afzuigt komtie als rook uit vanallerlei gaatjes.
Geplaatst: do mar 30, 2006 9:33 pm
door Ivo 4
Oke dat begrijp ik. Maar zo rijd ik al ruim drie jaar zonder enig probleem en rook. Waarom dan nu wel?
Natuurlijk zal ik het T- stukje weer gaan zoeken, maar die zijn zeer schaars geworden volgens mij. En zelf maken is me nog niet gelukt.
Geplaatst: do mar 30, 2006 9:47 pm
door Rinootje
Ik geloof dat ik pas zo'n t-stukje ben tegen gekomen. Zal morgen even een foto posten.
Geplaatst: vr mar 31, 2006 10:05 am
door jbeekmann
Dat T-stukje is niet zo spannend hoor, volgens mij kan je die ook nog zelf maken m.b.v. een soldeerstukje roodkoper oid...
Geplaatst: vr mar 31, 2006 10:22 am
door R4F6GTX Automaat
Ik heb er pas een stuk of 6 bij de dealer gehaald; schijnen meerdere Renaults te gebruiken...
Geplaatst: ma apr 10, 2006 9:37 pm
door Ivo 4
Er is toch meer aan de hand dan het genoemde Tstukje.
Zaterdag mijn vrouw de 4 mee naar Amsterdam krijg ik de wegenwacht aan de telefoon met de vraag of ik zelf sleutel?
Soms zeg ik wat verrast door de vraag. Leuk zo'n 4tje maar wel binnen Haarlem houden. Het motortje is op, de boel goed vervuilt.
Oke bedankt zei ik nog. Gelukkig is mijn vrouw wel thuis gekomen met de 4.
Vraag nu: de anwb-er had het over "overdruk" waardoor er wel heelveel gassen uit de deksel komen. Echt veel rook dus. Dit zou de carborateur goed vervuilen.
Komt de overdruk door een kapotte cilinder ofzo?
Is het verstandig om deze motor met 235.000km te repareren of verstandiger naar een iets jonger model te gaan kijken?
De motor valt nu ook nog af en toe uit. De motor voelt moe.
Iemand advies?
Ivo
Geplaatst: di apr 11, 2006 7:39 am
door brecht
Ivo 4 schreef: Leuk zo'n 4tje maar wel binnen Haarlem houden.
zei die ANWB man dat?
235.000 kilometer zou normaal goed moeten kunnen, maar dat hangt er van af wat er mee gebeurd is natuurlijk en wat de schade nu is. Een ruilmotor er inzetten kan natuurlijk, maar daarvan weet je ook niet wat er al mee gebeurd is. In principe kan je bijan alles aan je motor vervangen of reviseren, dan weet je gelijk weer wat je hebt en dat je voorlopig verder kan.
Geplaatst: di apr 11, 2006 10:59 am
door jbeekmann
Te veel overdruk kan op meerdere manieren veroorzaakt worden:
- zuigerveren versleten/gebroken/krassen in cilinderwand
- klepgeleiders dichten niet goed af i.c.m. slecht afdichtende kleppen
Al met al: motortje heeft serieus revisie nodig.
Kan prima, ander motortje kan ook. Kost waarschijnlijk minder, maar dan weet je idd niet precies wat je hebt.
Geplaatst: za apr 15, 2006 9:51 pm
door hankleinjan.nl
Ik denk dat een zuiger kapot is. Komt wel vaker voor bij de 850cc motortjes. Maar we hangen er binnenkort een ruilblok in.
Geplaatst: za apr 15, 2006 10:48 pm
door Le Car
Blokje is inmiddels door mij achter in de r4 gezet.
Nu mag jij hem voorin gaan zetten Han

Geplaatst: zo apr 16, 2006 2:50 pm
door Ivo 4
Twee keer 850 in je 4 en dan achterop een vrachtauto naar huis, beetje rot gevoel. Vond het wel een zielig gezicht maar voor Noah een grote avontuur.
Het komt wel weer goed denk ik dan maar.
O ja, Michiel volgens de monteur had ik een probleem met de eerste cilinder (de bougie zag er niet goed uit). Grappig toch dat wij met meten als oorzaak de vierde vonden. Maar ik wist van niks natuurlijk.
Groet,
Ivo
Geplaatst: zo apr 16, 2006 5:47 pm
door Le Car
Ik heb er meerdere bougies tegelijk uit gehad en jij hebt daarna maar een klein stukje gereden.
Kun je dus niets over zeggen.
Geplaatst: ma apr 17, 2006 10:13 am
door Ivo 4
Inderdaad!
Daarom vond ik het ook grappig dat ik meteen een oorzaak te horen kreeg van de ANWB-er terwijl jij al had gemeten.
Ik hou je op de hoogte,
Ivo