R4 start niet bij WARME MOTOR

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
4 safari
Berichten: 102
Lid geworden op: za sep 10, 2005 2:46 pm
Locatie: 20 km. ten noorden van Antwerpen

R4 start niet bij WARME MOTOR

Bericht: # 70826Bericht 4 safari »

R4 net uit winterstalling gehaald, choke op en rijden maar... na vijftien kilometer even gestopt voor een kleine boodschap en de R4 start niet meer... kontaktpunten nagekeken, ontstekingskaarsen schoon gemaakt,
er komt benzine uit het slangetje naar de carbu, startmotor werkt, maar motor slaat niet aan... R4 laten staan en vanmorgen weer opgehaald: starte onmiddelijk met koude motor... terug naar huis (10 km.) motor uit en terug starten... lukt niet RARA, wat is de oplossing voor dit startprobleem?
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Bericht: # 70827Bericht p304c »

choke wel weer dicht gedaan?
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
koningozzo
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jan 14, 2002 2:00 am
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht: # 70828Bericht koningozzo »

Is je luchtfilter misschien een beetje verstopt? dat geeft soms ook wel eens pas problemen als de motor warm is.
4 safari
Berichten: 102
Lid geworden op: za sep 10, 2005 2:46 pm
Locatie: 20 km. ten noorden van Antwerpen

Bericht: # 70831Bericht 4 safari »

Choke zet ik altijd zo snel mogelijk dicht. Luchtfilter heb ik voor de winter nog vernieuwd en ziet er nu (na contole) nog steeds fris uit
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1089
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Bericht: # 70841Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Lijkt mij een overlopende carburateur als gevolg van een slecht afdichtende vlotternaald. Hoe warmer het buiten wordt, hoe slechter het ding start.
Je benzinepomp bouwt druk op.
Zet je nu de motor uit, dan wordt die druk in de benzineleiding weggeperst langs de lekkende vlotternaald, waardoor het benzine niveau in je vlotterkamer dusdanig hoog komt dat de benzine in het inlaatspruitstuk loopt en de motor als het ware verzuipt. Start je nu dan heb je een veel te rijk mengsel.
Na een tijdje wachten is deze overmaat aan brandstof verdamtpt en kun je gewoon starten.
Als je bij een warme motor start met volledig ingetrapt gas krijg je hem na een tijdje doorstarten wel aan de praat, meestal met veel zwarte rook.

Als dit echt de oorzaak is dan moet je de vlotternaald reinigen of compleet vervangen.
Erik
Berichten: 701
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Bericht: # 70960Bericht Erik »

Bij mij was dit een losse kop! Was niet nagetrokken Maar is nu weer een held op de Nl weg. Mijn broertje scheurt er in Deventer veel mee

Succes
Rodeo is af
Gebruikersavatar
Diana1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo dec 11, 2005 2:04 pm
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht: # 70975Bericht Diana1 »

Karel heeft daar ook last van :( (heeft wel meer kwaaltjes inmiddels...)
als ik uren gereden heb wil hij na een korte pauze ook niet meer starten, meestal geef ik flink gas tijdens het starten en dan doet hij het wel weer!? Het zal niet helemala juist zijn,maar voor alsnog werkt het prima!
Bas en Joop
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 70997Bericht -Trelleur- »

Diana1 schreef:Karel heeft daar ook last van :( (heeft wel meer kwaaltjes inmiddels...)
als ik uren gereden heb wil hij na een korte pauze ook niet meer starten, meestal geef ik flink gas tijdens het starten en dan doet hij het wel weer!? Het zal niet helemala juist zijn,maar voor alsnog werkt het prima!
In het instructieboekje staat ook: bij warme motor gaspedaal volledig intrappen tijdens starten. Dus zo gek is het niet.
(toch doe ik het nooit zo).
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Gebruikersavatar
Diana1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo dec 11, 2005 2:04 pm
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht: # 71003Bericht Diana1 »

Echt??!! Oeps....deze actie kan dan wel in het Blooper topic :oops: :wink:
Bas en Joop
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 71009Bericht Neeelz »

Onderstaand stukje kot van de Eendensite (2cv.nl). Is natuurlijk wel een andere motor, maar wellicht komt het wel van pas.
www.2cv.nl schreef:Hoe start ik dat ding eigenlijk?
Ook als alles in orde is kan het zijn dat ie het niet doet. Het starten van een eend gaat ietsje anders dan van zo'n modern koekblik. Dit stukje helpt je ook die vernederende momenten te vermijden, dat ie net niet start als iedereen kijkt.
Koud
Koud start je de eend met een beetje choke, nooit meer als de halve slag van de choke knop. Je geeft nauwelijks gas want dat heft het effect van de choke op. Doorstarten, tot ie het doet, dus niet na een paar slagen stoppen en opnieuw proberen! Wel stoppen als de startmotor langzamer gaat, want anders gaat de accu eraan.
Warm
Zeker GEEN choke! Als je eend moeite heeft met warm starten helpt het volgende vast en zeker. Trap het gaspedaal tot de bodem in. Wacht even. Draai de sleutel om en start door tot ie loopt. Je zult zien, dat doorstarten doet het um! De meeste eenden starten wat moeilijker warm, als je niet doorstart zal ie het nooit doen. Wel stoppen als de startmotor langzamer gaat, want anders gaat de accu eraan.
Ik zou zeggen probeer het eens zo, en laat even weten of je renaultje nu wel start :D
Een quatrelle is het wel!
Roel van Pinxten
Berichten: 209
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 71072Bericht Roel van Pinxten »

Dat laatste moet ik inderdaad ook altijd doen bij een warme start.
Beetje spelen met het gaspedaal en gewoon doorstarten totdat ie loopt.
jaapgeerts
Berichten: 37
Lid geworden op: wo jan 25, 2006 4:34 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht: # 71154Bericht jaapgeerts »

die van mij wilde gisteren niet starten, midden op de zondag. Ik had er sinds middag niet meer in gereden.

Wel stond de auto in de zon. Met shoke uit getrokken starte hij voor geen meter. Toen de shoke in, maar het ging nog zeer lastig. Na een paar minuten deed hij het pas. Meestal start ik met warme motor met gaspedaal op de bodem, omdat dit in het instructie boekje staat.

Kan het zijn dat door bijvoorbeeld de zon de motor al 'warm' is en je niet met shoke hoeft te starten?
Rosa; r4 rood type L bouwjaar 1986
> www.JaapGeerts.nl<
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 71179Bericht -Trelleur- »

Met warme motor (door warm weer) is choke half uittrekken meestal voldoende.
Met warme motor die net gedraaid heeft heb je geen choke nodig.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Plaats reactie