R4 start niet bij WARME MOTOR
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
R4 start niet bij WARME MOTOR
R4 net uit winterstalling gehaald, choke op en rijden maar... na vijftien kilometer even gestopt voor een kleine boodschap en de R4 start niet meer... kontaktpunten nagekeken, ontstekingskaarsen schoon gemaakt,
er komt benzine uit het slangetje naar de carbu, startmotor werkt, maar motor slaat niet aan... R4 laten staan en vanmorgen weer opgehaald: starte onmiddelijk met koude motor... terug naar huis (10 km.) motor uit en terug starten... lukt niet RARA, wat is de oplossing voor dit startprobleem?
er komt benzine uit het slangetje naar de carbu, startmotor werkt, maar motor slaat niet aan... R4 laten staan en vanmorgen weer opgehaald: starte onmiddelijk met koude motor... terug naar huis (10 km.) motor uit en terug starten... lukt niet RARA, wat is de oplossing voor dit startprobleem?
- koningozzo
- Contacteer:
- Voormalig Steunpunt NO
Lijkt mij een overlopende carburateur als gevolg van een slecht afdichtende vlotternaald. Hoe warmer het buiten wordt, hoe slechter het ding start.
Je benzinepomp bouwt druk op.
Zet je nu de motor uit, dan wordt die druk in de benzineleiding weggeperst langs de lekkende vlotternaald, waardoor het benzine niveau in je vlotterkamer dusdanig hoog komt dat de benzine in het inlaatspruitstuk loopt en de motor als het ware verzuipt. Start je nu dan heb je een veel te rijk mengsel.
Na een tijdje wachten is deze overmaat aan brandstof verdamtpt en kun je gewoon starten.
Als je bij een warme motor start met volledig ingetrapt gas krijg je hem na een tijdje doorstarten wel aan de praat, meestal met veel zwarte rook.
Als dit echt de oorzaak is dan moet je de vlotternaald reinigen of compleet vervangen.
Je benzinepomp bouwt druk op.
Zet je nu de motor uit, dan wordt die druk in de benzineleiding weggeperst langs de lekkende vlotternaald, waardoor het benzine niveau in je vlotterkamer dusdanig hoog komt dat de benzine in het inlaatspruitstuk loopt en de motor als het ware verzuipt. Start je nu dan heb je een veel te rijk mengsel.
Na een tijdje wachten is deze overmaat aan brandstof verdamtpt en kun je gewoon starten.
Als je bij een warme motor start met volledig ingetrapt gas krijg je hem na een tijdje doorstarten wel aan de praat, meestal met veel zwarte rook.
Als dit echt de oorzaak is dan moet je de vlotternaald reinigen of compleet vervangen.
-
In het instructieboekje staat ook: bij warme motor gaspedaal volledig intrappen tijdens starten. Dus zo gek is het niet.Diana1 schreef:Karel heeft daar ook last van(heeft wel meer kwaaltjes inmiddels...)
als ik uren gereden heb wil hij na een korte pauze ook niet meer starten, meestal geef ik flink gas tijdens het starten en dan doet hij het wel weer!? Het zal niet helemala juist zijn,maar voor alsnog werkt het prima!
(toch doe ik het nooit zo).
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Onderstaand stukje kot van de Eendensite (2cv.nl). Is natuurlijk wel een andere motor, maar wellicht komt het wel van pas.

Ik zou zeggen probeer het eens zo, en laat even weten of je renaultje nu wel startwww.2cv.nl schreef:Hoe start ik dat ding eigenlijk?
Ook als alles in orde is kan het zijn dat ie het niet doet. Het starten van een eend gaat ietsje anders dan van zo'n modern koekblik. Dit stukje helpt je ook die vernederende momenten te vermijden, dat ie net niet start als iedereen kijkt.
Koud
Koud start je de eend met een beetje choke, nooit meer als de halve slag van de choke knop. Je geeft nauwelijks gas want dat heft het effect van de choke op. Doorstarten, tot ie het doet, dus niet na een paar slagen stoppen en opnieuw proberen! Wel stoppen als de startmotor langzamer gaat, want anders gaat de accu eraan.
Warm
Zeker GEEN choke! Als je eend moeite heeft met warm starten helpt het volgende vast en zeker. Trap het gaspedaal tot de bodem in. Wacht even. Draai de sleutel om en start door tot ie loopt. Je zult zien, dat doorstarten doet het um! De meeste eenden starten wat moeilijker warm, als je niet doorstart zal ie het nooit doen. Wel stoppen als de startmotor langzamer gaat, want anders gaat de accu eraan.

Een quatrelle is het wel!
-
-
- Contacteer:
die van mij wilde gisteren niet starten, midden op de zondag. Ik had er sinds middag niet meer in gereden.
Wel stond de auto in de zon. Met shoke uit getrokken starte hij voor geen meter. Toen de shoke in, maar het ging nog zeer lastig. Na een paar minuten deed hij het pas. Meestal start ik met warme motor met gaspedaal op de bodem, omdat dit in het instructie boekje staat.
Kan het zijn dat door bijvoorbeeld de zon de motor al 'warm' is en je niet met shoke hoeft te starten?
Wel stond de auto in de zon. Met shoke uit getrokken starte hij voor geen meter. Toen de shoke in, maar het ging nog zeer lastig. Na een paar minuten deed hij het pas. Meestal start ik met warme motor met gaspedaal op de bodem, omdat dit in het instructie boekje staat.
Kan het zijn dat door bijvoorbeeld de zon de motor al 'warm' is en je niet met shoke hoeft te starten?
Rosa; r4 rood type L bouwjaar 1986
> www.JaapGeerts.nl<
> www.JaapGeerts.nl<
-