En dat was mariek's eerste APK keuring......
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
En dat was mariek's eerste APK keuring......
Goedenmiddag aan u allen!
Even een soort van advies nodig van jullie.... Op deze regenachtige dag moest mijn r4yje gekeurd worden. Ik verwachte er al niet veel van maar het uiteindelijke resultaat was niet echt om vrolijk van te worden...
Motorisch schijnt dat ding geniaal te zijn en ook co2 uitstoot is niks mis mee... Maar ja, toen kreeg ik de lijst met punten te zien...
Let op:
Nummer 1. Benzinetankdop niet goed. Oke, dit is te doen... toch?
Nummer 2. Uitlaatlek bij ophanging
Nummer 3. Remslang kanvas zichtbaar (mag dus niet...)
Nummer 4. Links achter wiellager afstellen, heeft teveel speling
Nummer 5. Achterste uitlaat ophangrubbertje los
Nummer 6. Fuseekogel L.O.
Nummer 7. Fuseekogelhoes los R.O.
Nummer 8. Spoorslangkogelhoezen (?!)
Nummer 9. Radiateur lekt een beetje koelvloeistof
Nummer 10. R.O. Fuseekogelbevestigingsbouten niet conform
Nummer 11. R.V. Wiellager teveel speling
Nummer 12. WORST OF ALL : Achterasophanging doorgeoxideerd
Dit is toch 1 groot drama??????? Heb het idee dat ik dit NOOIT NOOIT goed kan krijgen... vooral dat nummertje 12...
Kan iemand me een klein beetje vertellen hoeveel werk dit gaat kosten?
Kijk... een nieuwe fuseekogel is dus nodig, een remslanghoes (?!), een ophangrubbertrje voor de uiltaat en een nieuwe uitlaat... Dat is allemaal nog te doen. Dan wat dingen afstellen blijkbaar, nog nooit gedaan, geen idee of me dat lukt met dingen die ik nu heb) maar dan dus nog een achterasophanging en een radiateur die gefixed moet worden, (kan dat...?)
Pffffffffffffffffffff wat een dingen allemaal he.... Maar goed, gelukkig hebben we een r4site met een hoop mensen die er een hoop verstand van hebben. Vertel me alsjeblieft wat je hiervan vindt en i need advies!!!
Fijne avond liefs mariek
Even een soort van advies nodig van jullie.... Op deze regenachtige dag moest mijn r4yje gekeurd worden. Ik verwachte er al niet veel van maar het uiteindelijke resultaat was niet echt om vrolijk van te worden...
Motorisch schijnt dat ding geniaal te zijn en ook co2 uitstoot is niks mis mee... Maar ja, toen kreeg ik de lijst met punten te zien...
Let op:
Nummer 1. Benzinetankdop niet goed. Oke, dit is te doen... toch?
Nummer 2. Uitlaatlek bij ophanging
Nummer 3. Remslang kanvas zichtbaar (mag dus niet...)
Nummer 4. Links achter wiellager afstellen, heeft teveel speling
Nummer 5. Achterste uitlaat ophangrubbertje los
Nummer 6. Fuseekogel L.O.
Nummer 7. Fuseekogelhoes los R.O.
Nummer 8. Spoorslangkogelhoezen (?!)
Nummer 9. Radiateur lekt een beetje koelvloeistof
Nummer 10. R.O. Fuseekogelbevestigingsbouten niet conform
Nummer 11. R.V. Wiellager teveel speling
Nummer 12. WORST OF ALL : Achterasophanging doorgeoxideerd
Dit is toch 1 groot drama??????? Heb het idee dat ik dit NOOIT NOOIT goed kan krijgen... vooral dat nummertje 12...
Kan iemand me een klein beetje vertellen hoeveel werk dit gaat kosten?
Kijk... een nieuwe fuseekogel is dus nodig, een remslanghoes (?!), een ophangrubbertrje voor de uiltaat en een nieuwe uitlaat... Dat is allemaal nog te doen. Dan wat dingen afstellen blijkbaar, nog nooit gedaan, geen idee of me dat lukt met dingen die ik nu heb) maar dan dus nog een achterasophanging en een radiateur die gefixed moet worden, (kan dat...?)
Pffffffffffffffffffff wat een dingen allemaal he.... Maar goed, gelukkig hebben we een r4site met een hoop mensen die er een hoop verstand van hebben. Vertel me alsjeblieft wat je hiervan vindt en i need advies!!!
Fijne avond liefs mariek
Hoi Mariek,
klink allemaal niet heel erg hoor, hangt er vanaf hoe je er naar kijkt natuurlijk. Als je je auto met dit lijstje naar de dealer brengt is het dramatisch, maar als je het (met wat hulp) zelf kan valt het wel mee.
1. nieuwe kopen (kan ook gewoon immitatie bij de halfords)
2. of andere uitlaat (bestellen, of clubmagazijn) aardig duur
of laten lassen tegen redelijke rijs door een Paul, een Michiel, een andere kennis
3. welke slang is dat?
4. lief lachen bij de kwik fit, zelf proberen met handboek erbij
5. zelf vervangen rubbertje uit clubmagazijn, klaar
6.7.8. onderdelen kopen (niet zo duur) dan weer zelf proberen (weet nie hoe technisch je bent) of makkelijker doen met iemand die het kan (De Paul, de Michiel, de ander lieve kennis, wederom tegen redelijke vergoeding)
9. motor laten lopen, ei (zonder schil!) in de radiator gooien ff lopen Klaar!
(of ipv ei (McGuyver methode) stop leak erin (iets professioneler)
10. zie 6,7,8
11. zie 4
12 zie 2, oplossing 2
Dit klink allemaal simpeler gezegd dan gedaan, zeker als je het nog nooit gedaan hebt. Daarom de noot: denk dat iedereen ooit met geen kennis begonnen is en dat niemand dit ooit alleen heeft overwonnen. In je eentje gaat dit inderdaad een helse klus worden, met de goede hulp en een goed handboek een erg kleine. Ik vind het geen "groot drama", dit zijn gewone onderhoudsdingen aan een 4. Reken er maar op dat er bij de volgende keuring ook wel ergens een plekje gelast moet worden en een kogeltje vervangen. Als de auto klaar is en je denkt "dat vond ik leuk!" dan heb je de goede auto. Als je dacht "wat een zonde van de tijd en de moeite!" dan moet je of een andere auto nemen of meer budget beschikbaar stellen en alles uitbesteden.
succes! Brecht
klink allemaal niet heel erg hoor, hangt er vanaf hoe je er naar kijkt natuurlijk. Als je je auto met dit lijstje naar de dealer brengt is het dramatisch, maar als je het (met wat hulp) zelf kan valt het wel mee.
1. nieuwe kopen (kan ook gewoon immitatie bij de halfords)
2. of andere uitlaat (bestellen, of clubmagazijn) aardig duur
of laten lassen tegen redelijke rijs door een Paul, een Michiel, een andere kennis
3. welke slang is dat?
4. lief lachen bij de kwik fit, zelf proberen met handboek erbij
5. zelf vervangen rubbertje uit clubmagazijn, klaar
6.7.8. onderdelen kopen (niet zo duur) dan weer zelf proberen (weet nie hoe technisch je bent) of makkelijker doen met iemand die het kan (De Paul, de Michiel, de ander lieve kennis, wederom tegen redelijke vergoeding)
9. motor laten lopen, ei (zonder schil!) in de radiator gooien ff lopen Klaar!
(of ipv ei (McGuyver methode) stop leak erin (iets professioneler)
10. zie 6,7,8
11. zie 4
12 zie 2, oplossing 2
Dit klink allemaal simpeler gezegd dan gedaan, zeker als je het nog nooit gedaan hebt. Daarom de noot: denk dat iedereen ooit met geen kennis begonnen is en dat niemand dit ooit alleen heeft overwonnen. In je eentje gaat dit inderdaad een helse klus worden, met de goede hulp en een goed handboek een erg kleine. Ik vind het geen "groot drama", dit zijn gewone onderhoudsdingen aan een 4. Reken er maar op dat er bij de volgende keuring ook wel ergens een plekje gelast moet worden en een kogeltje vervangen. Als de auto klaar is en je denkt "dat vond ik leuk!" dan heb je de goede auto. Als je dacht "wat een zonde van de tijd en de moeite!" dan moet je of een andere auto nemen of meer budget beschikbaar stellen en alles uitbesteden.
succes! Brecht
brecht schreef:Hoi Mariek,
3. welke slang is dat?
succes! Brecht
Hej brecht!
Tof van je antwoord, ik zie het allemaal al weer wat fleuriger in. Inderdaad met wat hulp van anderen en mijn geniale kluwer handboek moet het lukken. Alleen dat lassen he... Of dus een 2e hands ergens vandaan halen. Nu was ik laatst in een topic aan het klagen over een renaultdealer die enorm veel troep had maar niks nuttigs... volgens mij lag daar wel weer iets van een achter en voor as... complete bodems lagen er zelfs... Misschien toch nog maar eens een belletje geven.
Je vroeg welke slang de remslang was... ehm... op mijn papiertje staat enkel R.V. (ik neem aan rechts voor...) remslang...? Verder weet ik het ook nog niet echt. ...
Liefs mariek
Remslang is ook een fluitje van een cent om te vervangen hoor! Als je toch moet ontluchten etc: vervang ook meteen de andere kant, dikke kans dat je volgend jaar de andere aan de beurt hebt en nieuwe slangen remmen lekkerder (zetten minder uit, dus minder drukverlies, dus harder rempedaal)
Wordt ie ook daadwerkelijk afgekeurd op je achterwielophangingsroest?
Wordt ie ook daadwerkelijk afgekeurd op je achterwielophangingsroest?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Alles is te repareren.
De achterbrug is een bekend probleem.
De andere 11 restpunten zijn zaken die "normaal" zijn.
Of te wel onderhouds en slijtdeel zaken.
Dit kost hooguit 150 euro aan onderdelen oid.
Achterbrug ophanning is meestal de balk die rot is.
Als het nu al een afkeurpunt of evt twijvel geval is het naw wel even wat werk.
Zie ook: http://www.otogazzi.com/achterbrug/achterbrug.html
Of:
http://www.renault4.co.uk/rosalie_repair.htm
Michiel
De achterbrug is een bekend probleem.
De andere 11 restpunten zijn zaken die "normaal" zijn.
Of te wel onderhouds en slijtdeel zaken.
Dit kost hooguit 150 euro aan onderdelen oid.
Achterbrug ophanning is meestal de balk die rot is.
Als het nu al een afkeurpunt of evt twijvel geval is het naw wel even wat werk.
Zie ook: http://www.otogazzi.com/achterbrug/achterbrug.html
Of:
http://www.renault4.co.uk/rosalie_repair.htm
Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
He Mariek,
Was jij niet degene met een luchtdichte benzinedop? Zodat er onderdruk in de tank ontstond waardoor er geen benzine meer kon worden aangezogen (dus stilstaan na een half uurtje rijden?).
Je moet een gewone goede dop erop schroeven als je naar de keuring gaat, daarna doe je weer lekker die oude dop erop, staat vast mooier!
Was jij niet degene met een luchtdichte benzinedop? Zodat er onderdruk in de tank ontstond waardoor er geen benzine meer kon worden aangezogen (dus stilstaan na een half uurtje rijden?).
Je moet een gewone goede dop erop schroeven als je naar de keuring gaat, daarna doe je weer lekker die oude dop erop, staat vast mooier!
Een quatrelle is het wel!
Die was 2 weekjes geleden ofzo gestolen... Dus vandaar dat er nog een reserve op zat. Kwist wel dat ie daar ook op afgekeurd zou worden.... maar verwachtte niet dat dat het enige zou zijn, vandaar dat ik hem nog niet vervangen had... Maar inderdaad, dat was ik ja die zo snel stil stond door de bensinedop. Haha, dat had wel even geduurd voordat we daar achter waren gekomen. Maar thanks voor de tip!
-
1. Duidelijk
2. Eerst zien: Plakken, Lassen of Vernieuwen
3. Vernieuwen
4. Duidelijk
5. Los of afgescheurt?
6. Vernieuwen
7. + 10. Voorkeur voor vernieuwen
8. Hoesjes vernieuwen ( kogels op het fusee die de wielen doen bewegen als je aan het stuur draait )
9. Pil?
10. zie 7
11. Volgens mij niet af te stellen dus vernieuwen
12. Mee eens
Leuke uitdaging
2. Eerst zien: Plakken, Lassen of Vernieuwen
3. Vernieuwen
4. Duidelijk
5. Los of afgescheurt?
6. Vernieuwen
7. + 10. Voorkeur voor vernieuwen
8. Hoesjes vernieuwen ( kogels op het fusee die de wielen doen bewegen als je aan het stuur draait )
9. Pil?
10. zie 7
11. Volgens mij niet af te stellen dus vernieuwen
12. Mee eens
Leuke uitdaging
-
-

Laatst gewijzigd door R4F6GTX Automaat op zo feb 26, 2006 11:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Goedenmiddag!
Inmiddels bij Brezan geweest en een behoorlijke lijst besteld.
1 keer remslang
2 keer fuseekogel
3 keer stofkapjes universeel
1 keer wiellagersetje voorkant
1 keer stuurhoesje
1 tankdopje
1 keer bevestigingsrubbertje voor uitlaat
1 keer super spul om radiateur te dichten (we skippen het eitje maar voordat m'n gehele auto naar rotte ei ruikt....)
en een berg klemmetjes en rubbertjes voor van alles en nog wat
Volgens de meneer was een trekker voor fuseekogels niet nodig ivm het feit dat dit universele kapjes waren en die makkelijk te bevestigen waren... (met moertjes??? ik dacht dat je die dingen ergens overheen moest trekken...)
Verder kan ik een compleet nieuwe uitlaat bestellen met alles derop en deraan maar dat kost 100 euro. Ik had maar bedacht dat ik eerst ga kijken waar de lek is, hoef ik misschien alleen dat deel te vervangen...
Die wiellager is trouwens voor de voorkant, ik moet de achterste en eigenlijk ook de voorste afstellen maar mij werd verteld dat dit bij de voorste nog te doen is maar dat de achterste niet te verstellen is... Of juist andersom... Ik heb daarom enkel de voorste besteld... (of juist de achterste, ik weet et niet meer zo) En wil dan de andere proberen af te stellen... (is toch enkel wat vaster draaien...? ) Maar ehm... klopt dit???
Na ja, nu nog een plekje verzinnen om aan de slag te gaan, vind maar eens een hefbrug die niks staat te doen... En dan tuurlijk nog die links en rechts achter achteras ophangingen. Het liefst wil ik ze helemaal vervangen. Zijn deze onderdelen nog ergens massaal te verkrijgen?
Kan het beter vervangen toch.... krijg ik er minder last van strakkies... Heb niet zo'n zin om die dingen te gaan lassen.... (mede om het feit dat ik niet kan lassen...
)
Nou, morgen ochtend zijn alle spulletjes binnen, koste me trouwens 110 euro, niet zo heel veel vond ik... (niet nu stijl achterover slaan....) en dan maar aan de slag....
Ik hou jullie op de hoogte, zal nog wel 3 miljoen vragen hebben als ik eraan begin. Fijne dag!
Liefs mariek
Inmiddels bij Brezan geweest en een behoorlijke lijst besteld.
1 keer remslang
2 keer fuseekogel
3 keer stofkapjes universeel
1 keer wiellagersetje voorkant
1 keer stuurhoesje
1 tankdopje
1 keer bevestigingsrubbertje voor uitlaat
1 keer super spul om radiateur te dichten (we skippen het eitje maar voordat m'n gehele auto naar rotte ei ruikt....)
en een berg klemmetjes en rubbertjes voor van alles en nog wat
Volgens de meneer was een trekker voor fuseekogels niet nodig ivm het feit dat dit universele kapjes waren en die makkelijk te bevestigen waren... (met moertjes??? ik dacht dat je die dingen ergens overheen moest trekken...)
Verder kan ik een compleet nieuwe uitlaat bestellen met alles derop en deraan maar dat kost 100 euro. Ik had maar bedacht dat ik eerst ga kijken waar de lek is, hoef ik misschien alleen dat deel te vervangen...
Die wiellager is trouwens voor de voorkant, ik moet de achterste en eigenlijk ook de voorste afstellen maar mij werd verteld dat dit bij de voorste nog te doen is maar dat de achterste niet te verstellen is... Of juist andersom... Ik heb daarom enkel de voorste besteld... (of juist de achterste, ik weet et niet meer zo) En wil dan de andere proberen af te stellen... (is toch enkel wat vaster draaien...? ) Maar ehm... klopt dit???
Na ja, nu nog een plekje verzinnen om aan de slag te gaan, vind maar eens een hefbrug die niks staat te doen... En dan tuurlijk nog die links en rechts achter achteras ophangingen. Het liefst wil ik ze helemaal vervangen. Zijn deze onderdelen nog ergens massaal te verkrijgen?
Kan het beter vervangen toch.... krijg ik er minder last van strakkies... Heb niet zo'n zin om die dingen te gaan lassen.... (mede om het feit dat ik niet kan lassen...

Nou, morgen ochtend zijn alle spulletjes binnen, koste me trouwens 110 euro, niet zo heel veel vond ik... (niet nu stijl achterover slaan....) en dan maar aan de slag....
Ik hou jullie op de hoogte, zal nog wel 3 miljoen vragen hebben als ik eraan begin. Fijne dag!
Liefs mariek
-
Die achteras zal je toch echt moeten gaan lassen ben ik bang.
Het ziet er namelijk waarschijnlijk zo uit :

Wat uiteindelijk leid tot het wegslijpen van het rotte stuk:

Wat dan weer moet worden dichtgelast.

Die achterbalk kan je niet zomaar even vervangen daar zal je altijd aan moeten lassen.
Mijn r4 heeft dezelfde kwaal en een oom van mij is het nu langzaam aan het repareren.
Foto's komen van nico's website btw.
Dat het daar zo rot is komt omdat ze bij renault gedacht hadden dat het wel leuk zou zijn om de achterblakjes van 2 plaaten te maken.
2 Plaaten op elkaar waar het water heerlijk tussen is gaan zitten en de balk van binnenuit aan het roesten is gegaan.
Het ziet er namelijk waarschijnlijk zo uit :

Wat uiteindelijk leid tot het wegslijpen van het rotte stuk:

Wat dan weer moet worden dichtgelast.

Die achterbalk kan je niet zomaar even vervangen daar zal je altijd aan moeten lassen.
Mijn r4 heeft dezelfde kwaal en een oom van mij is het nu langzaam aan het repareren.
Foto's komen van nico's website btw.
Dat het daar zo rot is komt omdat ze bij renault gedacht hadden dat het wel leuk zou zijn om de achterblakjes van 2 plaaten te maken.
2 Plaaten op elkaar waar het water heerlijk tussen is gaan zitten en de balk van binnenuit aan het roesten is gegaan.